Tråden om #39 Jamiro Reber

Vad har hänt med vår schweizare, korta byten i torsdags och en indianare som höll på att kosta oss poängen i tredje perioden. Kändes som det fanns mycket att bygga på när hesa Fredrik blåste av säsongen i våras. Hoppas han kommer tillbaka snart i fullt sving.

1 gillning

Han fick en dipp efter junior VM för att sen komma tillbaka i kvalet. Det lilla man sett på försäsongen och denna säsong har inte övertygat. Sen kan man säga det om 5 till iofs.

Blir “störd” när jag nördar ner mig i lite stats.

Reber spelade 10-15 min de flesta matcherna förra året. Hans insats var lite svajjig då och då. Men han fick förtroende och levererade då och då. Helt ok.

I år fick han två matcher med “normalt” med istid.

Match 1
9 min istid, CF/CA 3-2. Spelar 0-0 i matchen. Inget i special teams.
HV förlorar.

Match 2
7 min istid. CF/CA 7-2(!). Spelar 0-0 i matchen. (lika styrka)
2 min i BP, 2 mål emot.
(Reber spelade väldigt lite BP förra året…)
HV förlorar.

Här tar kontinuiteten slut för Reber.
De där två målen i röfven i BP gör att han mer eller mindre petas.
Kommande två matcher får han 2min per match.

Blir fan irriterad på riktigt.

7 gillningar

jahopp

Edit: såsom jag uppfattar det är alplandet galna i denna pojk, delvis för han gjorde näst mest poäng bland u-19 spelarna förra året, men också då han ej tar upp en importplats.

Enligt hans agent är de flesta lag och rycker i han.

1 gillning

En ung lovande schweizare som inte tar upp en importplats och inte är aktuell för NHL (odraftad) är rakt in i vedbon för schweiziska lag. Risken är nog stor att den här säsongen är det sista vi ser av Jamiro, ifall han inte själv vill stanna i Sverige.

4 gillningar

Kan ju delvis förklaras av att Gösta-Klas kom in laget efter 2 matcher så konkurrensen ökade men fanns andra som borde petats istället.

Jag är också förbannad av hur vi behandlar unga spelare dock. Som att de får panik när det går dåligt och ändå tar ännu sämre beslut. Som att skicka iväg Hugo P etc.

Reber har sett stabil ut nu iaf när hans istid ökat igen.

1 gillning

Spelar mindre roll känns det som håller med Challe att Rebers formkurva pekat neråt.

2 gillningar

Vore ju fint om man kunde göra en deal med NLA-klubb om byte men ny 1/2C redan nu. Skulle kunna vara en Win-Win

3 gillningar

Hade vi accepterat det om vi blev erbjudna Reber mot att bli av med en 1a center?

1 gillning

Win-Win?
Reber kanske går in i en 3-4 lina i NLA som vinge.

1 gillning

Släng in lite extra cash så löser det sig nog

Fribourg sägs vara en av klubbarna som är intresserade. Vem spelar där? Jo, Borgy!

1 gillning

Tycker fortfarande att det är märkligt att han inte gått bättre i HV, man undrar ju om det finns någon möjlighet att få igång honom - och att han också börjar ta mer defensivt ansvar

Vet inte om det är så märkligt för en spelare som är 19 och inte draftad. Snarare att det var imponerande hur bra han var förra året. Jag hade gärna behållt honom då jag tror han hade kunnat bli en stabil SHL spelare på sikt.

Men samtidigt är det helt logiskt att han vänder hem där han dessutom kan tjäna mer.

3 gillningar

Precis. Har skrivit det tidigare.

Ser tre möjliga scenarier.

  1. för bra för SHL → hamnar i Amerika, spelar inte i HV

  2. för dålig för SHL → borde inte spela i HV

  3. håller SHL nivå → tjänar bättre i sitt hemland, spelar inte i HV

Samtidigt, tittar man på stats från förra året så var han inte så bra som många vill ha det till.
Visst han “lös” i några matcher här och där i ett bottengäng.
Kanske har han landat på sin rätta nivå nu?
Inte visat något alls i år.
Helt ärligt så tycker jag att man kan skeppa honom redan nu.

1 gillning

Nu vet jag ju inte hur baksidan funkar när det gäller spelare utifrån, men jag förstår inte varför vi ska ha spelare från Schweitz överhuvudtaget av just denna anledningen. Finns det någon anledning?

Syftar främst på punkt 3.

1 gillning

Reber håller ju inte så att han går till Schweiz gör inget! Plocka bort honom redan nu och satsa på någon annan.

1 gillning

Måste vara någon som kommer in och tar revers plats. Han kan inte allvarligt spela som 2c?

1 gillning

Det är ju det som är problemet. Liljander var ju inte värvat en enda spelare som pallar spela vare sig första- eller andrecenter. Alla flyttas ut på vingen istället.

2 gillningar