Tråden om #39 Jamiro Reber

Har alla glömt bort hur bra Reber var som andracenter i kvalet?

Har alla glömt att Reber mer eller mindre varit i Blommans frysbox sedan starten av den här säsongen och inte fått en ärlig chans?

Reber skulle kunna gå in på tre centrar. Stör mig i sådana fall mer på att vi har en fjärdecenter i tredje och en allsvensk center i fjärde.

3 gillningar

Vet inte om jag håller med dig riktigt om att han inte fått en härlig chans. Fram till uppehållet hade Reber överlägset sämst xG diff i hela SHL (Kolla statistik tråden). Det tycker jag är ett ganska tydligt bevis på hans insats iår. Men samtidigt vet jag atr det finns en uppsida i honom och på senare tid tycker jag han varit bättre än Johnsen, men det säger ju inte så mycket…

5 gillningar

På vilket sätt har Reber fått chansen?

Vi kan ju jämföra med den nu utlånade Johnsen.

Martin Johnsen 12.52 minuter i istid.
Reber drygt 10.12 min. Bara Tedenby och WIN har lägre istid av ordinarie forwards.

Martin Johnsen nästan 2 minuter per match i PP.
Reber 47 sekunder.

Reber har mestadels hållit till i en fjärdekedja, nån match har han suttit på bänken, nån match på läktaren. Det är bara att kolla match för match.

Jag vet inte riktigt vad som hände där mellan kvalet och försäsongen, men klart är att Blomman fått för sig något. För Reber var plötsligt någon han inte ville satsa på den här säsongen.

2 gillningar

Han har ändå spelat dryg 10 mintuer per match och varit sämst i hela SHL, det var min poäng. Samtidigt har ju Reber faktiskt lirat PP en hel del det senaste, vilket inte Johnsen gjort

2 gillningar

10 minuter är som du ser i botten sett till övriga spelares istid. Så vad har han fått för chans menar du? Nyfiken.

Jag menar att han har fått den chansen han är värd utifrån vad han presterat. Han har varit riktigt dålig. Men jag ser fram emot att se honom få en chans lite högre upp i hierarkin.

Fast hela argumentet baseras på att han inte fått en riktig chans någon gång under säsongen. Det började direkt med liten istid samt undanskymd roll med usel omgivning.

Det är INTE att ge någon chansen. Det är att visa med all tydlighet att man INTE tror på någon.

Vad gör det för självförtroende och utveckling?

3 gillningar

PRECIS så. Lite som om vi hade kritiserat nån av våra toppspelare för att inte leverera samtidigt som de från start konsekvent harvat runt i en fjärdekedja, eller suttit på bänken.

1 gillning

Eller för den delen får en roll de inte bör ha för att laget ex saknar 1:a och 2:a center!

Eller förväntas vara den där målskytten, som man från början hade! Men ansåg sig inte vara värt att behålla.

1 gillning

Jag köper erat argument, fast samtidigt så undrar jag vad ni tror Reber ska ha för roll? Han är ju långt ifrån tillräckligt mogen för att spela 1C eller 2C

Argumentet som fördes fram var att han visade sig relativt mogen för en framskjuten roll, baserat på avslutningen av förra säsongen, men någonstans där efter så försvann förtroendet från föreningen.

Och nu verkar vi ha pajjat honom…

2 gillningar

Tycker Reber har haft en jädra fart på slutet o spelat bra.

Jag tycker det är märkligt att bedöma en spelare efter vad den uträttade i ett kvalspel mot ligans sämsta lag. Det var många spelare som spelade bra i kvalet. Engsund, OSL, AP, Tikka exempelvis. När motståndet är sämre så blommar vissa spelare ut. Sen försvinner de när motståndet är bättre. Reber kan ju vara en sån?

6 gillningar

Jag tycker att Reber har varit vår sämsta spelare och det torde därav vara konstigt att han förtjänar en större roll.

5 gillningar

Nu ska vi inte kapa Husqvarnas spaningar från träningar-tråden med snack om Reber. Men ett sista inspel. Jag bryr mig faktiskt inte nämnvärt om spelares underliggande siffror för tillfället. Jag går på mål och poäng. Självklart ska man inte slänga in Reber som center i en kedja där defensiven står och faller med honom (därför kanske han också gör sig bättre i en mer offensiv sådan?). Men kollar man de där omoderna måtten som mål och poäng så har vi fått ut rätt mycket av Reber hittills, trots begränsad speltid.

Den till en början ratade Hugo Pettersson är den som gjort flest mål i PP (4 stycken). På delad andraplats hittar vi Ang OCH Reber med 2 baljor vardera.

Sen håller jag med Aviar om att man inte kan bedöma en spelare enkom baserat på ett kval. Men i det här fallet gjorde Reber även en bra grundserie sett till att det var hans första säsong. Med sina 15 poäng var han tia i den interna poängligan och sjua i målligan.

Att gå från det till att vara fast cementerad i en bottenkedja på försäsongen. Då är det något som hänt. Huruvida det är att Liljander och Leise underkänt hans underliggande siffror, alternativt att man valt att satsa på andra som aldrig tidigare presterat på samma nivå som Reber eller att Blomman fått för sig att Reber inte duger låter jag vara osagt.

Oavsett vad. Frågan vi nog bör ställa oss är inte huruvida Reber platsar eller ej. Frågan är snarare varför vi än en gång är på väg att slarva bort en ung lovande spelare som det just nu är huggsexa om i Schweiz.

Tillägg. Sen märker jag att vissa av er fortsatt inte förstår grundargumentet som Diabolics så tydligt och pedagogiskt förklarat för er :wink:

2 gillningar

Så kan det ju vara, men just avsaknaden av tilltro och givandet av roll och speltid gör ju att vi inte riktigt fick svar på den frågan. Eller hur?

2 gillningar

Reber har ju ändå varit del av A laget ganska lång tid och spelat på många positioner så jag tror coach teamet har ganska bra koll på vad hans nivå är och vad han kan bidra med. Dessutom är han på väg bort från HV. Skulle han varit kvar hos oss lång tid framöver så skulle jag också velat att vi skolade in honom för framtiden i lite högre kedjor. Iallafall testade.

Anledningen till att Johnsen fick fler chanser till än början på säsongen är delvis försäsongen, där Johnsen var grym och Reber åter osynlig. Men även att Johnsen till en början inte var lika dålig som Reber faktiskt var. Men nu på senare tid har ju Johnsen tappat det lilla spelet som faktiskt fanns

1 gillning

Och jag troooor, bedömt på hur det gått de senaste 74 omgångarna att coachteamet med Blomman i spetsen har exakt noll koll på nåt. :laughing:

”Coacherna vet nog bättre”-argumentet dog som argument nångång förra säsongen :wink:

8 gillningar

Men inskolning för framtid eller inte, behovet av poäng är ju nu! Alltså ska de som är bäst lämpade spela tillsammans, högt upp i hierarkin och mycket. Och det oavsett om du är ”förlorad” för föreningen eller inte. Behovet här och nu, tillsammans med tillgängligt manskap ska avgöra hur man formerar laget. Allt annat är underkänt.

2 gillningar