Tråden om #39 Jamiro Reber

Precis. Tänkte precis skriva samma sak. Att lita på att coachstaben har koll och vet bäst….. naivt, för att uttrycka det lite försiktigt.

3 gillningar

Å varför är han på väg bort? Enkom pga pengar eller för att ha känner, med rätta, att dagens sportsliga ledning inte tror på honom?

Sen det där om coachteamets kunnande… det är ju precis det vi ifrågasätter, så du skapar ett cirkelargument.

A pga B pga A.
A är bevisat.

Detta är ett rimligt antagande till varför det kanske blev som det blev. Jag tycker fortsatt det är konstigt att man lägger sådan vikt vid en försäsong mot klent och oförutsägbart motstånd. Just Martins resultat visar med all tydlighet på att försäsong inte är lika viktig som, säg, de första tio omgångarna i SHL, för att bedöma vart saker är på väg.

(ja, vi flyttar allt detta till rebers tråd snart)

3 gillningar

Reber blev mer eller mindre syndabock efter två matcher.
Han hade en CF% på 60% och skyhöga 78%.
Blomman satte in Reber i PK i match två.
Det gick åt helskotta med två i röfven.
Matchen efter var Reber mer eller mindre petad med hela 2 min istid.

Den där kontinuiteten det pladdras så vacker om, den har Reber sett fint lite av i år.
Avdelningen “konsten att knäcka självförtroendet”

2 gillningar

Troligtvis för att han fått ett erbjudande i sitt hemland med mer betalt. Reber om någon är ju inte konstigt att han lämnar för Schweiz eftersom han kommer därifrån.

Jag tycker som de flesta att Anton är en dålig tränare, men jag tänker att det är ändå en hel stab som jobbar professionellt med detta. Vi som sitter och soffcoachar kan omöjligt ha bättre koll. Även om vi med sunt förnuft och med gemensam kraft har rätt då och då.

1 gillning

att bedöma en spelare efter vad den uträttade i ett kvalspel.

Precis detta tycker jag är viktigt, det visar hjärta och att man kan.

Ingen av oss (inte jag iaf) är på topp varje dag. Med dålig chef, nästa aldrig, men med en bra coach ganska ofta.

Så, grundspel och slut/kvalspel är två olika djur för mig…. Plus att alla riskerar att bli arbetslösa i det ena fallet…

Mycket off-topic just nu…#ReberGate

Hade du läst allt så skrev jag att vi flyttar allt till rätt tråd när diskussionen svalnar. Vi vill inte döda en intressant diskussion. :wink:

2 gillningar

Nej det är inte jättekonstigt, men vi vet ju inte.
Jag är nyfiken på vilken plattform som är bäst för en ung spelare som siktar på NHL? Schweiz eller Sverige? Om det är Sverige men coachen bänkar en, ja då tar man nog chansen i NL.

Reber borde absolut få chansen igen, viktigt dock att matcha honom rätt så vi inte läcker bakåt, powerplay kanske han kan bidra med när det låser sig

Ja det är frågan. Det viktigaste är nog att man inte stagnerar utan hela tiden utvecklas. Och det känns lite som att reber stagnerat lite i sin utveckling i HV. Om det beror på ledarskapet eller något annat är svårt att säga. Men förstår honom att han vill prova något nytt om han får chansen

1 gillning

Nämn någon som inte stagnerat av våra mer etablerade spelare :sweat_smile:

Men åter till Reber. Tycker det är en spelare som har så otroligt mycket i sig, men vi har inte lyckats kapitalisera honom. Inte ens i närheten. Helt rätt att han äntligen får chansen i bättre omgivning.

5 gillningar

Jag hade hellre sett att Reber fick chansen högre upp i herrarkin som ytterforward än som center. Jag tycker inte riktigt att hans defensiva spel håller, vilket en “C2-roll” ändå kräver. Samtidigt så kanske Kloos kan täcka upp lite där. Hade dock hellre sett Kloos som center i den kedjan och då låtit Reber få gå loss på en kant.

2 gillningar

Vi kanske inte har bättre koll. Men en sak jag är säker på och det är att gemene man har lätt för att överdriva hur mycket de som jobbar med detta faktiskt kan som ligger utöver vad en överintresserad normalindivid kan om detta. Gemene man överskattar branschfolkets kunnande och skulle förmodligen bli förvånad över hur det faktiskt går till bakom kulisserna.

1 gillning
5 gillningar

Nu kommer han få utveckling.

Reber har sett väldigt pigg ut de senaste två matcherna. Skapat mycket men haft oerhört svårt att förvalta lägena. Gäller att han får utdelning snart. Om inte så ksn det snabbt bli en OSL 2.0 av Reber.

Reber har inte varit bra sedan första halvan av förra säsongen. Då gjorde han 7+7=14 p och gick “bara” –4.

Andra halva gjorda han 1+0=1 poäng och gick –6. I år ligger han på 3+0 och –12.

Reber är ingen räddning. Han har bara gått + i en enda match. Han förstör mer än han gör nytta. Grundproblemet är att han fortfarande har svårt med att värdera var han ska dribbla och var han ska vara placerad i defensiven. Som center hamnar han allt för ofta för högt upp i banan bakom motståndarmål.

Sedan är han yngst av de spelare som får kontinuerligt med speltid. Det är få spelare i den ålder som själva orkar bära en kedja till framgång. Han har säkert framtiden för sig.

7 gillningar

5 gillningar

tack för allt Reber!!!

4 gillningar