Som sportchef i ett annat shl-lag hade jag blivit vansinnig på Nubben
Är det verkligen HV som bryter med Andrae? Är det inte han som hellre spelar i AHL?
Det kommer nog ske med bägges goda minne gissar jag. Inte bråkar man om något sådant innan man ens lyckats? Eller?
Nä det tror jag nog inte just i Andraes fall. Kanske om det är någon misslyckad import men Andrae är ju en viktig pjäs för HV.
Du verkar ha missat att det finns ett avtal mellan SHL och NHL. Det gör att NHL har rätt att ta spelare som är under SHL-kontrakt fram till den 15 juni - mot en fast ersättning.
Sen finns det även ofta out-klausuler i spelarnas kontrakt som gäller vid spel utomlands.
Och SHL har samma makt gentemot t.ex hockeyallsvenskan, där vi kan signa spelare trots kontrakt.
Du verkar ha missat själva innehållet i avtalet och vad som gäller utanför första rundan. Om du går tillbaka i träden och läser kan du hitta information om det.
Om det är det nya avtalet som gäller ska Andrae spela i NHL eller HV71 den här säsongen. Inte AHL. Om kontraktet bryts för att komma runt det så behövs en diskussion inom SHL hur man ska göra nör klubbar själva kringgår avtal.
Det var jag som var otydlig, men det var det jag menade med Out-klausul. Så troligen kan Andrae bryta sitt kontrakt oavsett. Det är ju bara larv om man skulle bötfälla HV för det. Klubben och spelare får bryta kontrakt om de vill, det finns inget som hindrar det.
Tycker isåfall NHL klubben ska köpa ut Emil kontrakt till en viss peng utöver den som är idag
Men vi vet inte heller hur de tänker. Det kan vara att de ska låta Emil spela sina 9 första matcher i NHL och sen återkommer han om han då inte slår sig in:
”En spelare på entry-level kontrakt kan spela i nio matcher innan laget måste bestämma sig ifall spelaren ska stanna i NHL eller skickas till AHL, Europa eller juniorligan för att undvika att bränna första året på kontraktet ”
Det var efter en snabb googling.
Han kanske han skriver kontrakt med Flyers nu, oavsett gäller hans kontrakt här hemma som var på tre år, då han blir tjänstledig från det kontraktet. Skickas han hem då, som han ska enligt avtal, hamnar han här.
Edit: Fel av mig, han har gällande treårs med Flyers med vårat avtal i bakgrunden.
Den möjligheten har ju alltid funnits, med campet, samt de nio matcherna, så varför är där en diskussion just nu? Detta var ju känt sedan kungen gick i kortbyxor. Något annat borde väl ha föranlett diskussionerna och Kents uttalande?
Vad menar du? Jag menade snarare att vi inte har en aning om hur de tänker. Att Nubben till Hockeynews säger att det lutar åt att han fortsätter karriären i Nordamerika kan innebära att han får en permanent plats i NHL eller att det skulle kunna innebära det jag skrev.
Och då spelar han antingen i NHL eller i SHL, precis som avtalet stipulerar och som Bauerland hänvisade till själv. Upplevde det som Bauerland menar att avtalet inte fullföljs mellan ligorna i fallet med Emil.
Och det här med att man bryter kontraktet med Emil, var kommer ens det i från? Varför skulle vi gå med på det? Vi äger honom i Europa även om han signat med Flyers.
Och det pratas om här att han ska spela AHL. Det är inte alls omöjligt att Flyers ändå skulle ge honom chansen fullt ut, för de är på dekis. Och som jag hänvisade till tidigare, har skeppat Ivan Provorov.
Varför skulle de det? Vi får redan 3,8 miljoner för honom.
Vill förtydliga att det är inget jag tror man gör. Det absolut troligaste är att det inte kommer bli AHL-spel för Emil. Antingen NHL eller HV.
Känns som de undersöker att han ska spela i NHL/Ahl nästa år. Om inte hade han ju sagt att om jag ej tar NHL plats kommer jag spela i hv enligt gällande regler punkt… detta kan bli avgörande hur framtida avtal mellan SHL/NHL utformas om enskilda fall kan gå från ställda regler hur sånt här ska gå till.
Detta är återigen något du säger kommer ske, finns inget som tyder på att man försöker kringgå några regler. Antingen spelar han hela säsongen i NHL eller 9 matcher i NHL och skickas hem eller i SHL hela säsongen.
Sa inte det kommer ske, men nått jag är rädd för vilket verkar hyfsat troligt med tanke på hur han uttalar sig. Men varför säger han inte det då, jag kommer gå för NHL tar jag inte plats i NHL laget blir det hv? För mig signalerar detta att man vill ha han i nordamerika (AHL/NHL) men regelverk som är klara krånglar till det.
För att Flyers vill se honom på campen först och de har inte bestämt sig? Frågan ligger inte i Emils händer, utan Flyers primärt.
Emil kan vilja spela i NHL hur mycket han vill, det är inte han som bestämmer det förutom att kunna prestera så bra som möjligt på nästkommande camp.
Vilket av följande scenario vore bäst för HV?
- Emil börjar i NHL, spelar 9 matcher och får sen spela resten av säsongen i HV, vilket gör att HV “tappar” en klassback 9 matcher.
- Emil spelar hela säsongen i NHL, men HV får veta detta nära, eller t.om efter, säsongsstart och måste därefter ta ställning. Detta gör att HV “tappar” en klassback och tvingas ge sig ut efter en ersättare sent.
- Emil spelar i HV, men med handen på hjärtat hade han helst spelat i NHL. Motivationsbrist eller extraboost att bli ännu bättre?
Hur tror ni HV-ledningen tänker kring detta?
Ska sägas att om han spelar nio NHL-matcher missar han mer än nio i SHL. NHL börjar ju rätt mycket senare. Tror Eklund var tillbaka i mitten av november.
Sant sant, bra tillägg. Tänkte inte på det!