Tråden om #4 Marcus Nilson

Ser att Nilson har ett “A” på tröjan. Har han tagit över det av Sundh under skadefrånvaron?

Ja

Tycker Marcus varit suverän hitills! Han har överträffat mina förväntningar faktiskt. Han jobbar hårt, ser pigg ut och skjuter bra. :slight_smile:

Kan rapportera lite från 08hållet. Har kompisar som är lika mycket Diffare som jag är Hvgalen.
Det surras ju mkt om Challe just nu men i det tysta så pågår det namninsamlingar bland fansen med krav att värva tillbaka spelare kosta vad det kosta vill. Gissa vem dom vill ha tillbaka först?? Jo Mackan!!!

Jag var oerhört tveksam till Mackan. Jag såg honom som ett rött skynke a l a Bremberg. Men han är enorm på isen.

Hmmm, med tanke på vad som står i aftonhoran så kanske det inte är så aktuellt med en återgång:

41lax mindre i HV

209 000 i månaden… hur står sig det mot övriga hv-lirare?

Jag vill oxå passa på att ge positiv kritik till herr Nilson som gjort en väldigt bra sässong så här långt och betytt mkt för sin kedja (och HV i stort). Det verkar som han trivs… fast det vet jag ju inte så mkt om, han kanske bara är jävligt professionell?

Du är medveten om att de skrattar åt dig på difforumet?

Nilsson gör ingen besviken. Alltid varit omtyckt där han varit. I Calgary blev han en ikon bland fansen för hans defensiva arbete. Framförallt har han karaktär. Han har tydliga mål, är professionell i allt han gör. Drar sig inte för att ge sig in i smutsen.

Tidigare i sin karriärr fick han kritik för en del fula tricks. Inget av detta har vi sett i HV. Gillar kombinationen av teknik, vinnarinställning och framförallt att han gillar när det är fysisk hockey.

Med tanke på att han är bra mycket billigare än Ledin så måste det vara en supervärvning…

Har verkligen blivit motbevisad, han, Carlsson och W. Karlsson verkar ha bra kemi och jobbar på riktigt bra.

Knappast. Det finns många som ångrat sitt ställningstagande tillMakcan men man inser ju att han inte kan återvända men hans plats är tom. Fansen i alla fall en del utav den vill ha honom tillbaka. Det är väl ungefär som att äsa våran tråd om Jämtin. Mkt blandade känslor hit och dit.

Jag kan lova dig att dif-fansen inte vill ha tillbaka Nilson nu. Inte en chans. Hur bra han än är här.

Jag vill inte sätta in länkar som stöd men man kan fråga sig varför läcker en sådan här sak ut nu för? Detta har varit på G länge om den s.k stämningen då menar jag. Varför just nu?

Ett rent antagande är väl att facket vill sätta mer press på djurgården att göra det (ur deras synvinkel) rätta genom att utmåla dom som bad guys i media. Troligtvis för att de inte har fått speciellt bra respons från djurgårdshåll tidigare. Men vem vet egentligen.

Bara jag som såg Nilsson som en mycket bra värvning tills idag? När lönen kom fram? 200000 i månaden för en tredjekedjespelare? Är det klokt? Han tjänar min årslön på två månader.
Känns inte så konstigt att HV tycker ekonomin inte är i fas med såna löner. Djurgården betalar tydligen sin förstecenter och lagkapten vad HV tycker en brunkare i tredje ska tjäna…

Tycker att 200 000/månaden var rätt väntat(Han tjänar ungefär 3 gånger mer än mig på en månad som va jag gör under ett år… :smiley: Är student). Visst, det är mycket pengar han tjänar men Hv är nog ändå rätt nöjda, 15 poäng på 19 matcher är riktigt bra, speciellt för en brunkare i tredje kedjan. :slight_smile:

Kan hålla med didotto men samtidigt har Dahlén sagt att det finns ingen uttalad första kedja i laget samt att det finns inte så många spelare lediga som besitter de egenskaper Mackan har och som inte spelar i NHL eller KHL. MODO sägs ha erbjudit honom mer pengar, förmodligen runt 300 000 i så fall

Brunkare? Nåja, som Didotto säger, 15 p på 19 matcher, tvåa i interna poängligan, är rätt ok för nån du kallar “brunkare”.

Tredjekedja? Precis som Pawhlen är inne på så finns det ingen uttalad förstakedja i HV. Den enda kedja som är tydlig i ranking är fjärdekedjan - speciellt sett till speltid. Men måste man nödvändigtvis “rangordna” kedjorna skulle jag nog se Nilsons som andrakedjan, med Krog-kedjan som första och Davidsson som tredje.

Ingen uttalad första kedja?
1 Krog-kedjan
2 Nilsson-kedjan
3 Davidsson-kedjan
4 resten

Så har det varit i år. Har ni inte sett matcherna och hur HV matchar laget? Davidsson spelar i checkingline.

Dahlén sa det inför säsongen Åskan

Vilket är exakt samma rangordning som jag har ovan… det betyder ju dock inte att den är UTTALAD förstakedja. Dvs i teorin är den inte förstakedja, och Krog är inte uttalad förstacenter. Men de fungerar som det i praktiken. Och hur man än vänder och vrider på det så är inte Nilson tredjekedje-spelare i HV, vilket det var vad det handlade om.

Internt finns det uttalade kedjor. Sen att Dahlen väljer att säga något i media är en annan sak. Jag har pratat med folk inom laget och sen räcker det se matcher hur kedjor matchas motståndare så ser man hierarkien laget.

Davidssons lina spelar ofta mot den bästa kedjan exempelvis.