Tråden om #4 Niklas Hjalmarsson

Är det någon som sett dagens träning? Hur verkade han?

I intervjun är Hjalmar inledningsvis försiktig och pratar om att det ska kännas rätt och om allt är bra osv osv. Sen på en rak fråga om när han kan tänkas spela, då kommer det minsann fram :slight_smile: :
”Jag skulle bli förvånad om jag inte spelar efter uppehållet”

99,9 procent sannolikhet att vi får se Hjalmar mot Malmö alltså. Är känslan :smiley:

Asså, man blev rörd av att se honom i HV-tröjan igen och höra honom snacka om Davidsson, Pettan, Liv och Pelle G. Det känns som gamla HV igen. Mycket bra att få in honom i truppen och hans mentalitet. Här har vi en som är uppvuxen i en riktig vinnarkultur vars värderingar och kravställning är raka motsatsen till det vi blivit idag. Tror det kan bli väldigt nyttigt, inte bara för laget utan hela föreningen att få in en sån här ikon.

Icke-låst (ännu) intervju, den som refererades till ovan.

– Om jag spelar så förväntar jag mig att göra en stor skillnad, annars har jag inte något här att göra. Då hade man lika gärna kunnat skita i det.

Jag tror han kommer bli ett stort tillskott !

Han kan säkert lära t.ex. Andrae massor om denne är villig att lära - riskanalys etc :slight_smile:

Men även om det skulle gå helt åt H-E (vilket jag har jättesvårt att tro) så hoppas jag fansen här på sidorna känner respekt för vad han jag gjort tidigare och inte behandlar honom respektlös och släpar hans namn i smutsen

Bara för det han gjort i sin karriär (kanske en av de bästa defensiva backarna någonsin med flera Stanley Cup) och hans vilja att hjälpa HV är han värd så oerhört mycket hyllningar ! :exclamation: :exclamation:

Gåshud på att se en intervju med Hjalmarsson i HVTV som HV71 spelare.
Vi pratar om en av de bästa defensiva backarna i världen sista 10 åren.
Är han fit for fight kommer han göra astronomisk skillnad för vår defensiv och offensiv med sitt spelsinne.

Betydelsen utanför isen och i omklädningsrummet tror jag blir enorm.

Han såg löjligt bra ut på träningen. Löjligt bra :slight_smile: Men han behöver några veckor på att komma in i det och framförallt för att vänja kroppen vid belastningen, så man inte gör bort sig på den biten.

#44 funkar ju bra annars. Inga dåliga backar i HV som haft det numret. Senast två finnar i Lehtonen och Niiniimaa.
Hjalmarsson ingen finne förvisso, men ändå ett nummer man förknippar med klass.

Jag hoppas verkligen att man matchar in honom lite lugnt. Det vore jäkligt tråkigt om han åker på en tidig skada bara för att han råkar platsa redan när han är 85% “tillbaks i det”.
Han liknar det ju själv vid ett lite längre uppehåll. Och jag var ju för inte så länge sedan i alla fall inte helt ensam om att fundera på om den korta tiden mellan första ispass och första träningen har med skadefrekvens tidigt på säsongen att göra.

Oh wow. The hype is real! :smiley:
bara instämma med några tidigare, man blir rörd utav att höra Hjalle. Vilket gott snack i intervjun på HV71.se
Tedenby och de andra HV hjältarna i all ära, men att höra Hjalmarsson snacka är på en annan nivå. Bara att ha honom i omklädningsrummet lär ju få alla att vilja höja sig en nivå.

Aftonbladet skriver att Viktor Sjöholm lånas ut eftersom att “NHL-veteranen och dubble Stanley Cup-mästaren Niklas Hjalmarsson gör comeback.” Dubble? Vad tror aftonblaskan att det är för dussinlirare som kommer in i HV egentligen?

Haha jaa jag lyssnade på hockeystudion och dom frågade är de tre eller är de två stanley cup han har Hjalmarsson? Ros var snabb o sa. Det är 2 med Chicago!!! Hahaha vi tar väl inte in nån som bara vunnit 2 stanley cup!

Äsch! Det är en vältränad trippel Stanley Cup-mästare vi talar om. Tror inte han behöver så lång startsträcka. Han ska vara med senast mot Färjestad 5/11 innan uppehållet! :smiley:

Lepistö var 37 förra säsongen, en av tre nominerade till SHLs bästa back. Hjalmarsson är 35, om än med en säsong icke-hockey-spelande i benen. En siesta förgylld av tre Stanley Cup-ringar på fingrarna. Visst är det SHLs bästa back vi får in. Visst är det så? JA VISST FAN ÄR DET SÅ. Med respekt för processen såklart.

Han kommer dominera. Jag har följt NHL sjukt nära i 25år och så bra defensiv back som Hammer varit är svårt att hitta. Vi snackar om en av världens bästa defensiva backar genom alla tider. Sen är han riktigt bra med puck med, det ska ej glömmas. Så glad att han kommer tillbaka :sunglasses:

Nyheten har nått över Atlanten. Positiva omdömen om Hammer, minst sagt.
yardbarker.com/nhl/articles … 4_38030145

Häftigt att se. Jag tror inte vi på denna sidan pölen insett hur stor han verkligen har varit i NHL. Att det är en av de allra bästa, defensiva backarna genom alla tider, som ska spela i HV-stället… det är kul. :mrgreen:

Gillar intervjun han ger att han ska fortsätta spela det spel han är bra på, defensiven och BP och inte börja leka offensiv spelare bara för det är SHL och lägre liga. För många exempel på defensiva spelare kommer från NHL och helt plötsligt ska de börja producera poäng (både från spelaren själv och klubben).

Ser detta som klockrent komplement till andre elr laleggia

För er som inte riktigt förstått hur skicklig försvarare Hjalmarsson är, hittade jag en Youtube-video som visar och förklarar vad han gör så bra.

Länk: youtube.com/watch?v=jGDlbvRHhV8

“Sneaky stick” är någon av Hammers specialiteter och hans enkla, men så väl inövade och uttänkta försvarsspel, är så frustrerande för motståndarforwards då han hela tiden är på rätt plats i försvaret.
I mina drömmar spelar Hjalmarsson säsongen ut, sätter rejält avtryck och skriver på för ytterligare en eller två säsonger. Andrae beslutar sig för en säsong till i SHL och HV, då han har Hjalmarsson som den bästa mentorn man kan få tag i. Backparet med stort B.

Hjalmarsson styr upp HVs försvarsspel och vi släpper in minst antal mål säsongen 23/24 och han får kröna sin karriär med ett SM-guld med laget i hans hjärta, HV71.

Sen blir han backcoach i HV :smiley:

Får vi se Hammer på torsdag? Ser inte hur man ska kunna hålla honom utanför om han själv är sugen. Stoppar klubben honom är det tjänstefel. Är inte orolig att vi bränner honom för det. Bara två matcher innan uppehåll. Kör bara kör!!!