Tråden om #40 Oskar Stål Lyrenäs

Ni kan ändå inte neka till att det finns ett embryo till något som kan bli bra. Allt funkar inte med en gång utan utvärdering och förbättringar måste hela tiden till.

Roar mig med att titta på matchen en gång till.
Ett extra öga på hur OSL fungerar i sin lina då.
Första byten.
Stressar Linköping till pucktapp, tar in pucken och trots bra press på sig så lägger han upp en macka till Louto som tyvärr väljer avslut istället för att servera en helt fri Borgis. OSL drar med sin back så ytan framför mål blir helt öppen för Borgis.
Senare i samma byte vinner han två sargdueller och ser till att Linköping får slå till icing.

Ett byte det. Misstänker att det ser ut ungefär likadant resten av matchen.

2 gillningar

Jag ser mest faktiskt att det är OSL som tjänat på att få en större roll. Inte kedjan som helhet.

Om OSL kan bidra med samma fart och energi i en fjärdekedja samtidigt som vi får en andrakedja som faktiskt levererar framåt så är väl det jättebra?

Likheterna mellan OSL och Foppa är slående sett till hur iskalla de både är/var. Likheten mellan OSL och Purre Carlsson är slående med tanke på hur ofta pucken studsar stolpe ut.

Jag hade inte velat se vare sig Foppa eller Carlsson i en toppkedja. Och det tyckte inte våra dåvarande tränare heller.

2 gillningar

Tycker OSL varit kanon sista tiden och vi har tagit 2,3 poäng i snitt sista 7 matcherna och det är betydligt viktigare än antalet poäng som enskilda spelare gör.

Det kunde mycket väl blivit fler poäng för OSL senaste matcherna och jag ser ingen anledning alls att det inte plötsligt skall lossna.

Hans poängsnitt var helt ok förra säsongen när han var hel.

Ser att Lejaques väldigt gärna vill stoppa ned. OSL i fjärde femman igen och det tror jag inte alls vore bra.

Jag är mer för att fortsätta med saker som funkar och nu fungerar det.

Vi tar mycket poäng.

Inte individuella poäng för OSL.

Men tabell-poäng och det är viktigare för mig i alla fall.

9 gillningar

Juniorer görs en otjänst genom att spelas i toppkedjor såvida de inte är j-ligt bra och där är vi i vart fall inte med Träff. De måste ta chansen och uppenbarligen har de inte gjort det(på träning), HP Träff. HA är en utmärkt skola för dessa. Junioren generellt är varken fysiskt eller psykiskt rustade för en lång påfrestande elitsäsong på seniornivå.

Till syvende och sist är det så. Antalet vunna poäng för laget är viktigare än allt.

Och det är väl ändå något slags sundhetstecken att vi diskuterar kedjeformationer istället för vilken dålig sportchef vi har. Säger något om att HV här och nu befinner sig på en rätt “bra plats”.

Med det sagt. Det kommer en morgondag då HV inte ligger på över fyrtio procent i PP och Borgy och Luoto öser in poäng i den spelformen.

Gäller att skruva på det vi kan. Tror inte det direkt skulle skada laget om vi testade en av våra poängbästa forwards, Reber, bredvid Luoto och Borgström. Tror inte heller att allt står och faller med att en lågproducerande OSL måste ha en gjuten plats i en toppformation. Om så är fallet. Då är HV:s lagbygge betydligt skakigare än vad jag trodde.

5 gillningar

OSL-kedjan FUNKAR. ingen Kedja AP spelat i har funkat. Han har gjort mkt o ja. Men allt annat ha sett skit ut. Så länge laget vinner skiter jag i om OSL gör 40 eller 0 poäng. Bara KEDJAN funkar.

Hockey är en lagsport.

1 gillning

Och det här handlar inte om AP, snälla.

Jag vet att många skyr AP som pesten. Men för i… Den här diskussionen handlar inte om AP.

2 gillningar

Men kedjan funkar ju inte? Iskall i 5vs5.

2 gillningar

OSL skall inte gå före AP. Ni som förespråkar honom före AP måste börja öppna era ögon. Han gör inga mål och sinkar ned den kedjan. AP kommer göra den farligare.

3 gillningar

Forsberg/OSL var en märklig jämförelse. Finns inga som helst likheter mellan Forsberg och OSL i någon del av spelet. Foppa är en utomjordisk spelare på HA-nivå men där tar det stopp, SHL är en återvändsgränd.

OSL i en fjärde och Träff i en toppkedja? Är det alternativen? Hur motiverar du det?

För min del anser jag inte Träff mogen för en större roll. I nuläget inte tillräckligt bra med bristande defensiv.

1 gillning

Så här. Jag är JÄTTEGLAD över att HV vinner matcher. Jag är glad över att OSL lyft sitt EGET spel.

Men den här diskussionen handlar om huruvida kedjan med Luoto, Borgström och OSL funkar eller inte.

Det är lätt att få tunnelseende när laget vinner matcher och man har ett PP som ligger på över 40 procent de senaste matcherna.

Men. Om vi tar bort alla poäng som dessa spelare gjort i PP de senaste åtta matcherna skulle det se ut så här, sett till poäng gjorda i fem mot fem.

Borgström 3 poäng på 8 matcher
Luoto 2 poäng på 8 matcher
Stål Lyrenäs 0 poäng på 8 matcher

Jag tycker det är klart som korvspad att den här kedjan inte funkar. För att vara en toppkedja så underpresterar den till och med.

Det är lätt att blanda ihop korten och förväxla Luoto och Borgströms dominans i PP med att vi hittat en kedjeformation som funkar.

Jag menar att så inte är fallet.

Och då är frågan. Ska vi saka två toppspelare som Borgström och Luoto bara för att vi för tillfället vinner matcher och har ett PP som överlevererar eller kan det kanske kunna tänkas att man skruvar lite och ger dem en ny kedjekamrat för att på så sätt maxa deras prestation även i fem mot fem?

9 gillningar

Jag förstår inte diskussionen AP kontra OSL.

AP: 17 matcher 13 poäng +1
Sniper, skillad som få.

OSL: 21 matcher 4 poäng och -7

OSL siffror är ju Tedenby och Tikka klass.

Fullständigt givet att en hel och frisk AP går före OSL.

Med det sagt har OSL spelat upp sig betydligt och har en given plats på 12 forwards.

5 gillningar

Den som inte ser ovan enkla verklighet kör helt enkelt med helt andra mått på vad man vill få ut av en toppkedja samt hur man värderar OSL.

3 gillningar

Varken AP eller OSL är bra alternativ för kedjan Luoto , Borgström. APs spelstil passar inte ihop med Borgström, och OSL är iskall och för puckkär. In med Reber eller träff som nån skrev.

2 gillningar

Jag tycker OSL ser jättebra ut spelmässigt senaste tiden. Det är mest det jag bedömer det på. En starkt uppåtgående kurva helt klart

Han har lagt fram några fina mackor där spelare kommit ensamma med målvakten vid flera tillfällen de två senaste matcherna.

Han har också själv kommit ensam med målvakten vid åtminstone två tillfällen de senaste två matcherna.

Nej, Det blev inte lika mycket poäng som man hoppades på det men det berodde inte enbart på honom.

Beror det på att det är omöjligt för OSL att göra poäng och att han därigenom är “dålig” ?

Inte om du frågar mig

Varför hade han då ett helt OK poängsnitt förra säsongen , var han “bra” då och “dålig” nu ?

Knappast - det går upp och ned i en karriär. Slump, självförtroende, o.s.v

Sen ställer jag mig frågande till att DIabolics skriver om att “se verkligheten” - för mig betyder det också att det spelmässigt ser bra ut så kommer poängen till slut att ramla in. Annars kan man lika väl lira Tikka :slight_smile:

1 gillning

Håller helt med.
Kanske missförstånd några tidigare inlägg, ville bara få fram att AP bör gå före OSL :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Bara för att det ”ser” bra ut så betyder det att det inte är bra sett till vad han är värvad för. Att göra poäng och producera. Det gör han ej och står på ynka 4 poäng. Det är dåligt nu.

3 gillningar

Fast spelmässigt tyckte ju många att Tikka såg bra ut i kvalet… Någonstans tycker jag det minsta man kan förvänta sig av en toppkedja är att de producerar i fem mot fem.

Och det där med att ge saker tid. Ja, poängen kanske kommer förr eller senare. Men det var inte som att Purre Carlsson åkte runt en halv säsong för att hitta formen i en förstakedja och i PP. Han fick kämpa sig upp från en lägre kedja.

Sen vad gäller just OSL så tror jag tyvärr det finns vissa Foppa-tendenser över honom. Han har bara EN säsong där han producerat på hög/bra nivå i allsvenskan. Detsamma gäller SHL. I fjol levererade han i samma nivå som Foppa sin bästa säsong. Jag börjar bli än mer övertygad om att OSL inte är den toppspelare han värvades för att vara. Han var definitivt inte tillräckligt etablerad för att gå in och ta den rollen han var tänkt för.

På sin höjd en spelare för en tredjekedja i SHL. Som sämst en toppspelare i Finland eller allsvenskan. Lite som Foppa.

3 gillningar

Vi kan bråka om detta om vi vill, men det är inte vi som tar ut laget utan Anton B.

Jag tror han tittar mer på spelet än i poängprotokollet

Vi får väl se hur han bedömer det :slight_smile: