Tråden om #40 Oskar Stål Lyrenäs

Vem har påstått att det vart islossning?

Men uppenbarligen trivs Borgström och Luoto att spela ihop med OSL. Det har bägge sagt i intervjuer. Så även om OSL i sig själv inte lyckats så bra så verkar han göra så att Borgström och Luoto trivs. Det tycker jag man ser ute på isen. De verkar väldigt glada i varandra.

4 gillningar

Det har skrivits om det lite överallt här, några vill få det till att detta var dagen det lossnade. Så var det nog inte och så funkar det nog inte. Jag tycker det är kul att OSL varvar upp, han är värd detta då han verkar vara en relativt bra gubbe. Inte minst så var han ödmjuk och tacksam i intervjun med tvbajs och det verkar som han nu tycker hockey är väldigt kul igen.

Detta unnar jag OSL, samtidigt som det är otroligt viktigt att våra spelar har kul, trivs och är trygga. Day gav ju uttryck för samma sak i JP-intervjun. Mår man bra, spelar man bra.

Så jag tror att OSL kommer lyfta ännu mer efter nyår. Oavsett var han spelar i laget. För hittar man glädjen och köper in på laget, vilket jag får uppfattningen att han gör, ja då kommer OSL att prestera i de flesta lägen.

4 gillningar

OSLs lyft är också bra inför nästa säsong. Man hade ställt in sig på att han var en i raden vi antingen tvingades dras med eller behålla en del lön för att bli av med, men om det fortsätter såhär så är det ju en spelare som även nästa år kan ta en plats (troligen i någon av de lägre kedjorna).

Då är det bara Nyberg, Tikka och Teden kvar att köpa ut :slight_smile:

4 gillningar

Klent psyke på pajken? Så fort AP kom tillbaka och började flåsa i nacken så dog hans form. Vissa blir bättre av konkurrens, andra blir nog sämre.

Håller med. Grymt besviken.

Jag tycker han varit riktigt bra spelmässigt ända fram till sista matchen (även om poängen uteblivit)

Sist gick han däremot inte in lika hårt i tuffare närkamper

Hoppas inte skadan är tillbaka, men tyvärr tror jag just det kan vara orsaken.

Fast att åka mycket skridskor och att vara bra är inte samma sak. OSL genererar åt helvete för lite poäng och offensiv för att ha kvar sin plats i topp6.

5 gillningar

Precis, och platserna är dessutom redan överfulla med Ang Luoto, Borgström, AP, OFM, Reber, Lenc

På det har han inte presterat defensivt.

Får bli fjärdekedja eller hitta en ny klubb.

Tar diskussionen (som påbörjats i AP:s tråd) här i stället eftersom just diskussionen kring OSL vs AP är icke aktuell.

Jag ser faktiskt ingen plats för OSL på fyra kedjor i dagsläget. Jag blev väl lite förvånad när Blomman petade honom i höstas, men nu förstår jag varför. En icke producerande OSL tillför egentligen ingenting. Eller så här. Han gör i alla fall inte sina kedjekamrater bättre.

Jag vet att vissa tycker han tillför en del med sin skridskoåkning och defensiva arbete. Men jag tror att en iskall OSL, i vilken kedja som helst, är på bekostnad av andra.

Är OSL bra är sällan kedjan som helhet bra. Går OSL plus spelmässigt går de andra ner sig spelmässigt (Luoto och Borgström är ett bra exempel där deras poängproduktion i fem mot fem stannade av helt). Tycker även vi såg det när OSL spelade med Brännan och Reber. De har ju inte direkt höjt sig av hans närvaro heller. Och där vet vi att Brännan, Reber haft stäm förr när de spelat med Kero.

Vi har sett exempel som OSL tidigare. Spelare som är lite av en enmansshow. Det spelar egentligen ingen roll vem de spelar med när de är bra. Är de inne i zonen så är de snudd på ostoppbara. De kör sitt race och levererar. Men när de inte levererar, ja då blir det noll och ingenting och det drabbar hela kedjan.

OSL är för mig just nu den perfekte 13:e forwarden. En spelare att slänga in vid behov och om man vill försöka ändra en matchbild. Men på fyra kedjor. Där ser jag inte riktigt var man ska slänga in honom när Tikka är tillbaka. För Tikka lär ta centerrollen i en fjärde med WIN bredvid sig. Ja, då är det ju om OSL kan peta Tedenby, men jag tycker faktiskt Teden passar bättre i en ren checkingline än vad OSL gör.

3 gillningar

Håller med i det mesta, OSL har svårt att skapa kemi med sina medspelare. Dock tycker jag han har varit bättre än både Brännström och Reber på slutet, så när Tikka är tillbaka och Kero går upp i tredje så har ändå OSL en plats där för mig. Jag tror vi får inse att vi inte har 3 producerande kedjor i år och ge 3e och 4e godkänt om de spelar 0-0. För vår spets i första och andra samt PP bör räcka för att plocka en del poäng så länge övriga laget håller fortet hyfsat i egen zon.

1 gillning

Ja, och då är ju frågan. Är det på bekostnad av Brännan och Reber? Jag vill ge dem chansen med Kero igen, innan jag splittrar på dem.

Sen är jag helt med på att vår bredd är vad den är. Men vi vet att Kero kan leverera när han får chansen bredvid bättre spelare. Och vi vet att han haft stäm med både Brännan och Reber.

OSL är en av få spelare som inte hittar stäm med någon, och det oberoende av var man placerar honom.

När jag scrollar i tråden, när jag läser i matchtråderna så är det sällan som OSL lyfts i sammanhang med andra spelare (ja, förutom när vissa bestämde sig för att han funkade utmärkt med Borgström och Luoto :sweat_smile:). Det handlar i stort sett alltid enkom om hans egen prestation.

2 gillningar

Just nu vill jag se
Reber - Kero - OSL
Teden - Tikka - WIN
Brännan som extra.

1 gillning

Osl tillför även när han inte presterar. Det finns det vissa andra som inte gör. T.ex Tedenby, igår var Tedenby bra dock.

Filosofisk fråga:
Om det man tillför inte leder någon vart, tillför man något då?

Säger varken bu eller bä om OSL, jag gillar det jag ser från honom, men han verkar ha det väldigt svårt att få det att bli ett framgångsrikt resultat av sitt spel.

Men av vilka orsaker?
Självförtroende? Skills? Sinnesstämning?
Fan vet.

Vi ser vad självförtroende kan göra, lex Day.
OSL hade en peak där han genererade massor med chanser som inte medspelarna gjorde mål på. Sedan har han varit lite trubbig.

Tycker OSL vore ett utmärkt alternativ i bp och att hans förmåga att hålla i puck fungerar i botten sex, iaf bättre än t ex Tedenby.

Ge honom en simpel roll i tredje- eller fjärdekedjan. WIN borde kunna få fart pp vem som helst.

Ibland tror jag man gör det lite väl enkelt om man skyller på självförtroende och medspelare.

Kollar vi OSL:s track record, vilket vi gjort tidigare i tråden, så har han som redan påtalat endast en säsong i SHL och en i allsvenskan där han levererat på hög nivå.

Kan det vara så att säsongen i Rögle är undantaget?

Under hösten 2023 producerade OSL 20 poäng på 27 matcher i HV-tröjan.
Därefter producerade han 11 poäng på 24 matcher.

Kollar man på hur han producerat totalt efter den där förträffliga hösten 2023 så har han leverat 17 poäng på 52 matcher.

Sett till hans tidigare historik och hur han faktiskt levererat över tid i HV så tror jag helt enkelt det inte är så enkelt att det handlar om självförtroende och medspelare som inte förvaltat chanser.

1 gillning

Han har också varit borta för skada i år … och är nu borta igen för skada … sånt kan också vara viktigt

Brännström är väl också borta för skada nu och inte heller han har haft någon bra säsong.

Men naturligtvis är det viktigt att man inte fortsätter vara skadad ofta och/ej levererar för då får man förstås se sig om efter andra spelare

Varken OSL eller Brännström är heliga för mig, men jag tycker OSL jobbar bra i defensiven till skillnad från många andra och precis efter han kom tillbaka från skadan senast var han riktigt bra

PS Ingen har påstått att OSL är att jämföra med en AP20 i form, det är ett narrativ som ingen väl har påstått (halmgubbe) utan där var det mer frågan om AP20 var tillbaka ordentligt eller ej efter skadan

1 gillning

Verkar inte så. I nyhetsinlägget med införsnacket med Stillman står det:
HV71 tränade på fredagen och i skrivande stund är det samma spelare tillgängliga för spel som mot Brynäs.

Men vi får väl se.

Hur fick du in AP i tråden? Var ju därför jag valde att diskutera OSL här och inte i AP-tråden. Han har inte nämnts en gång i tråden sett till de senaste inläggen. Dags att släppa och gå vidare? Alternativt ta det i AP-tråden om du syftar på mitt senaste inlägg där.