Tråden om #40 Oskar Stål Lyrenäs

OSL är i grunden en grym spelare jag tycker vi ska hålla hårt i. Med bra förutsättningar är han en topp i ligan. Håller dock med om bryt med övriga, dock kluven till Brännan. Hur stor e chansen att få brorsan om vi gör oss av med honom?

1 gillning

Alla spelare kan hamna i svackor pga skador, dålig kemi, att laget spelar dåligt etc.
Jag ser det som en jäkligt bra styrka att ändå göra ‘jobbet’ när det går dåligt. Skitgörat helt enkelt.
Påverka det som går att påverka i nuet.
Jag hade önskat att alla i HV har just den egenskapen.
Klart han borde ha tillfört mer i poängprotokollet. Men utan den här styrkan hade han möjligtvis blivit utköpt. Jag tror inte han blir det. I en tredje passar han perfekt. En som inte missköter defensiven och som har en uppsida.
Nu gäller det för HV att fylla spelare i första och andra som håller hög klass, ej skadebenägna. Oturliga skador kan givetvis uppstå. Understryker just ‘skadebenägna’.
Då kommer han finna sin plats och roll och tillföra secondary scoring. Så länge han själv får vara hel.

3 gillningar

Här ser du hans hårda defensiva arbete.
Sedan att det släppte offensivt för OSL i kvalet var :+1:

1 gillning

Ja, och hade han haft någon att passa som faktiskt kunde göra mål hade OSL varit Dödlig.

Blir väl lite OT kanske: Men OSL > brännan.

1 gillning

Medans siffrorna är imponerande defensivt för OSL, bör vi ha respekt för att siffrorna som sticker ut är “rel”, alltså relativa till lagets prestation. Vilket i detta fallet kanske säger mer om laget än OSL. Även om jag håller med dig.

Slut på OT.

1 gillning

Jag är tyvärr riktigt dålig på att utläsa dessa. Kan du sammanfatta? :blush:

Det blir lite lustigt att diskutera OSL helt utan att ta hänsyn till kontexten.

Kontexten i det här fallet? OSL värvades för en topproll på tre år med en lön på 180 000 kronor i månaden.

På 85 grundseriematcher har OSL snittat 0,4 poäng per match. Ingen, inte ens OSL själv kan vara nöjd med hur det har blivit. Hade det inte varit för hans utmärkta insats i kvalet så är nog de flesta överens om att hans grundserie är underkänd.

Ser vi bara till hans kontrakt vill jag påstå att OSL sällar sig till spelare som Brännström, Engsund, Alnefelt, Tikka och Tedenby. Visst, vissa är mer överbetalda än andra, men vi snackar liksom om grader i helvetet.

OSL:s kontrakt borde naturligtvis vara under lupp nu efter säsongen. Av den enkla anledning att det inte blivit som någon förväntat sig.

Nu ser jag trots allt OSL som en bra tredjekedjespelare och jag tror och hoppas det kan falla väl ut nästa säsong. Så av alla usla kontrakt Nubben skrivit så är väl det här ett av de som jag ser som mindre viktigt att bryta.

Men för att det inte ska bli aktuellt redan under kommande säsong så måste OSL nog slå personbästa. Om inte annat för att det ska bli aktuellt med en förlängning.

För sannolikheten att vi kan bygga vidare på OSL, så som han levererar idag, är väldigt låg, till och med obefintlig, vågar jag påstå.

Att OSL vid en ny kontraktsförhandling skulle acceptera en lägre lön och en mindre roll ser jag nämligen som högst osannolikt. Det är väl om han rotat sig så pass i Jönköping att han accepterar vad som helst för att vara kvar. Men det tror jag inte. OSL är 27 år, och jag har svårt att se att han inte vill fortsätta utvecklas i sin hockeykarriär och med det fortsätta tjäna bra med pengar.

3 gillningar

Lyrenäs måste våga använda sitt skott mer . Betydligt mer.

Och jag tycker inte att hv nyttjar honom fullt ut. Han har en fruktansvärd fart när han får ligga på rulle från och komma i båge. Detta borde hans lina ihop med backar använda sig av. Men då behöver vi backar som kan vända spelet snabbt och hitta dessa passningar.

1 gillning

Varför skulle det vara osannolikt för honom att gå ner i lön? Vem skulle betala bättre? Även om hans lön sänks. Hans marknadsvärde är vad det är?
Inte så högt som kontraktet är skrivet, det är vi nog alla överens om.
Han har som dom flesta av oss säger, underpresterat.

Jag tycker inte det är rättvist att blanda argumentet ang Osl med Tedenby, Tikka etc då jag tycker han besitter en grund som dom inte är i närheten utav.
Man tycker olika, så är det.

Som jag skrev. Vi snackar grader i helvetet. Jag likställer inte OSL med dessa spelare

Nu konstaterar jag bara att OSL är en av alla överbetalda i laget, likt Tikka och Tedenby. Jag jämför deras kontrakt, och utfallet av dem. Jag tar återigen hänsyn till kontexten och där är det för att vara frank skitsamma om OSL gör ett hårt jobb i det tysta. Det är inte det han är värvad för, det är inte det han får betalt för.

Att du sen tror att en 27-årig spelare med förhoppningsvis tio år kvar av sin karriär accepterar en lägre lön och mindre roll för att stanna kvar i HV när det finns liknande summor att tjäna i exempelvis Tyskland, eller till och med allsvenska lag som vill satsa mot SHL. Ja, det får du tycka.

2 gillningar

Vi är överens om det mesta. Det tycker iaf jag att det låter som.

*Du drar upp dom i jämförelse? Jag kanske missuppfattar.

*Jag har aldrig påstått att han gör det han är värvad för.

*Jag tycker faktiskt att han borde vara villig att sänka sin lön? I min värld spelar det ingen roll i vilket lag han signar. Hans marknadsvärde har sjunkit. Vare sig han signar med HV eller något annat lag så borde det rimligtvis vara tal om en lönesänkning?

*Får han en högre roll för samma peng är det väl klart att han tar den. Det har jag inte påstått att han inte skulle göra.

2 gillningar

Nu har vi sett att ett antal spelare avtackats. Det sägs också att det diskuteras med några som har gällande kontrakt.
Av de spelare som har kontrakt de inte riktigt lever upp till så är Lyrenäs nog den som jag helst har kvar.

Jag känner också att han någonstans har en riktig potential att blomma ut, men det är väl jäkligt viktigt att med rätt kedjekamrater för att det ska slå ut till ordentligt!

• Hur många poäng gör Oskar Stål Lyrenäs 25/26
  • 0-15
  • 15-30
  • 30-45
  • 45+
0 röster

Snyggast skridskoåkning av alla, men vad har han presterat så här långt? Har ändå spelat högt upp i hierarkin…

Har väl fått sina chanser va? Dags att ta farväl. Borde gå hitta nåt bättre.

Tycker HP ska ta Lyrans plats framöver, gjorde ju ändå en del mål på förssäsongen.

10 gillningar

Här får man ut så sjukt lite per betald krona

1 gillning

Man får ut exakt noll. Precis som med resten av hela föreningen.

1 gillning

Är han ens med i år? Jag har på riktigt inte noterat det i nån match, inte i själva spelsekvenserna. Möjligen en gång. Minns att det var långdragna diskussioner kring synen på hans bidrag till laget förra året.