Tråden om #40 Oskar Stål Lyrenäs

Han har fått chansen i princip alla spelformer och kedjor, spelat med olika tränare, kedjekamrater och spelidéer.

Vilket inte behöver vara dåligt…

Förra säsongen fanns det ändå bra tendenser i hans spel. Denna säsongen, not so much.

Syns knappt. Ända han gör är att ta in pucken över blå och vända om i sarghörnet och lägga en sådäääääär pass…

Jag hoppas och hoppas och hoppas.,.på att det en dag ska lossna för den här killen, det är något speciellt med den här killen..hans driv..

Något smått irrationellt håller jag med. Men då är jag också övertygad om att han kommer hamna i Leksand nästa sässe och göra 15 mål i grundserien

25 poäng under JL säsongen 23/24

9 poäng under AB säsongen 24/25

Hittills 0 poäng på 6 matcher under AB säsongen 25/26

5 gillningar

Ja märkligt. Ännu en (av många) som inte får till det efter Blommans playbook.

Man ser att han har betydligt mer hockey i sig.

3 gillningar

Ändå ett steg framåt på slutet.

Finns det någon som lyft under blomman?

OSL är ju naturligtvis en jätteflopp. Är man kritisk mot Tedenby och Brännan. Ja, då har man än större anledning att kritisera OSL. Den senare har fått betydligt större förtroende av tränare och fler chanser, både sett till kedjekonstellationer och PP-spel, att hitta rätt.

Att OSL kan leverera runt 0,5 poäng i SHL. Det vet vi. Jag tror problemet är, som i så många andra fall när HV rekryterat spelare, att han värvats för en alldeles för stor roll.

OSL har EN säsong i SHL och EN säsong i HA där han levererat som en toppspelare. Jag vill påstå att OSL kom hit utan att ha funnit sin lägstanivå. Men här i HV förväntades han samtidigt leverera som en toppspelare - och fått en lön därefter. Och det är varken schysst mot OSL eller HV.

200 k i månaden. Naturligtvis bör Liljander se över om man kan hitta en lösning. Löven eller Finland borde passa OSL bra.

9 gillningar

OSL skulle passa bättre i ett lag med högre tempo som skapar chanser i omställningarna. Svårt att hitta en spelare som passar sämre för Blomman-hockey.

Också värt att notera att OSL matchades med Tambellini, säsongen han noterades för 46p och gjorde ju mål i typ varje PP, så han spelade i en väldigt välmående kedja som producerade på en otrolig nivå.

Det är ganska boostade siffror tbh

2 gillningar

Tycker man ska ta hem HP och sätta Lyrnäs på bänken. Han är verkligen en mega flopp!

1 gillning

Fransson och Lagerberg är visserligen unga och under utveckling, men bådas kurva pekar uppåt. Dicken har väl också en hyfsad utveckling.

Men jag vet vad du tycker gällande AB, de hade säkert varit ännu bättre under en annan tränare.

Det var faktiskt en ärligt menad fråga. Jag satt och funderade men kunde inte komma på någon men ibland missar man ju.

1 gillning

Kollar man på poängleverans så sänkte en majoritet av spelarna Blomman tog över förra säsongen sitt poängsnitt.

Kollar man i år så är ju känslan att trenden fortsatt pekar nedåt. Tidigt på säsongen, absolut. Men spelare som levererade poäng förra säsongen som Luoto och Alsing har fått en rätt tung start. Ang är väl undantaget av spelarna som är kvar.

2 gillningar

Fan vad bra han är i det defensiva spelet, att vinna tillbaka puckar i egen zon och få upp spelet till anfallszon igen.

4 gillningar

Jag gillar också OSL. :slight_smile:

Han har bra fart och skridskoåkning och styrde bort pucken ur anfallszon två gånger under ett och samma boxplay förra matchen.

Olika spelare bidrar med olika saker, att plocka in en spelare som gör mer poäng behöver inte automatiskt betyda att det blir bättre om vi också släpper in fler mål.

Det är inte alla som passar att spela i boxplay på samma sätt som OSL, det är inte bara räkna poäng som gäller utan även defensiv.

Tittar man på förra matchen var han topp 5 i HV på “hockeysiffror”-sajten i “game score”.

Sen hade han som sagt flest poäng och bäst +/- vid lika styrka av alls spelare vid det viktiga kvalet förra året. Han tar fram desa kvaliteter exakt när det behövs och inte en sekund före :wink:

Just nu har han dock oflyt i avsluten det är tydligt …

3 gillningar

har 1.8 i xG

Samma som Ang…

2 gillningar