Tråden om #40 Oskar Stål Lyrenäs

Någon som har status på skadan?

Hoppas de bara var försiktighetsåtgärd

Jo, det hoppas man ju. Men just nu, och kanske de senaste 7-8 matcherna, har Stål-Lyrenäs varit bedrövligt jäkla urkass och inte uträttat något positivt. Som han presterat det sista, gör han varken till eller från. Bara en kropp.

2 gillningar

Stål Lyrenäs har på 46 matcher i HV gjort 25 poäng. På samma antal matcher i Rögle ifjol gjorde han 33 poäng.

Mitt frågetecken inför säsongen angående OSL var om han kunde upprepa fjolårets poängsuccé. Och svaret blir alltså nej.

Det blev alltså lite precis som man befarade när HV värvar spelare som endast har EN bra SHL-säsong i bagaget. OSL var långt från redo att ta en plats i en toppkedja. I alla fall i ett lag som siktar mot slutspel.

Med det sagt. Det finns utvecklingspotential i OSL och förutsatt vi håller oss kvar ska det bli spännande att se vad han kan uträtta i HV.

Men OSL är återigen ett exempel, liksom Brännström, på att det är oerhört vanskligt att värva spelare som ännu inte etablerat sig på toppnivå och sedan förvänta sig att de ska leda laget.

Hult hade den här strategin. Nubben har fortsatt med den. Livsfarligt.

5 gillningar

Är inte konstigt att han gjort mindre poäng i år!
Vi är ett bottenlag.
Det skulle vara intressant att jämföra istid i offensiv zon jämfört nu och då han va i Rögle.
Tror säkert tiden är det dubbla.

OSL hade ju en stark första halva av säsongen. Vad som hände sen kan man ju bara spekulera i. Skadekänning? Tappad energi p.g.a. spelsystem och uppradade förluster?

Rögle slutade 9:a. Undre halvan. Fyra poäng från HV och missad play in-plats. Vet inte hur du definierar bottenlag, men skulle definitivt inte kalla fjolårets Rögleupplaga för ett topplag i alla fall…

OSL hade en istid på 16.01 i Rögle. I HV har han en istid på 16.40-nånting. Hittar inte offensiva zonstarter, men PP är ju en rätt offensiv spelform… I Rögle hade han en PP-tid på 1.39 minuter per match. I HV ligger han på 2 minuter per match.

Sen det där med att man gör färre poäng bara för att man spelar i ett bottenlag. Jag menar att det brukar vara tvärtom. Spelare kan ösa in i ett bottenlag där konkurrensen är sämre för att sedan göra färre poäng när de värvas till ett topplag där fler också slåss om topplatserna. Finns många exempel genom åren på det. I HV skulle jag säga, vilket också siffrorna visar, att OSL verkligen använts som en spelare för en ledande kedja. Mer än hur Rögle använde honom.

Skulle säga att siffrorna visar på att han används på ett väldigt liknande sätt i Rögle och HV, de är snarlika. Däremot spelade han i ett bättre lag ifjol som gjorde fler mål och förmodligen kanske också var lite mer offensivt viktat (72 - 53 i poäng och 149-124 i mål).

Under långa perioder i år har OSL varit en spelare som verkligen gjort skillnad och lyft lagets offensiv, men en svag avslutning har tagit udden av både poängsnitt och totalintryck. Vad det beror på (om det har någon annan förklaring än form) vet vi inte. Dessutom ska man vara lite försiktig med att dra hela slutsatser på att jämföra siffror rakt upp och ner, faktorer som roll, spelsätt, omgivning m.m har större inverkan. Att säga att han var långt ifrån redo för en toppkedja (om man nu räknar en andrakedja som det, det var väl där förväntningarna låg) tycker jag är väl hårt och problemsökande. HV har många problem, men OSL och värvningen av honom känns inte som ett av dom.

1 gillning

Jag vet inte direkt om OSL varit en bärande spelare. En klassisk clutchscorer skulle jag säga. Det är bara att kolla på hans siffror match för match. Han gör sina poäng i sjok för att sen inte leverera något alls ett gäng matcher på rad.

Sen sa jag aldrig att OSL är ett problem i sig. Om du läste. Jag sa att problemet är när man bygger ett lag kring spelare som ännu inte etablerat sig som toppspelare på SHL-nivå.

Att säga att OSL visat att han var långtifrån redo att ta en plats i en toppkedja tycker jag är fel. Att man byggt laget kring honom tycker jag inte heller stämmer. OSL värvades för en liknande roll som han visade att han hanterade ifjol i samma liga, och har fått liknande utfall på i år. Om du tittar utanför siffror så tycker jag han tillfört saker som få andra haft i år.

1 gillning

Du låser in dig på OSL. Jag nämner även Brännström i mitt första inlägg. Än en gång. Vi har byggt ett lag kring flera spelare som likt OSL har en eller ingen säsong alls som toppspelare i SHL. Andra exempel är Brännström och Tedenby (som aldrig levererat i en toppkedja tidigare heller) som också placerades in som topp 6-forwards när vi inledde säsongen. Man kan inte förvänta sig att dessa spelares utvecklingskurva ska gå spikrakt uppåt bara för att de råkar hamna i HV. Felet eller problemet är inte OSL. Felet och problemet är Nubbens.

2 gillningar

Någon som vet status på osl?

HV har lagt locket på när det gäller skador under play-out, så räkna inte med något officiellt. Möjligtvis någon med insyn här sitter inne på något.

2 gillningar

Hörde att det troligen var färdigspelat för honom denna säsongen… Hoppas det inte stämmer!

Nåja. I bästa fall återstår en match av den här säsongen. :see_no_evil: Vi bör klara oss utan OSL även om det givetvis är en begåvad spelare.

4 gillningar

Läge att ge Foppisov chansen där nästa match tycker jag.

6 gillningar

Finns aldrig läge att inte testa Foppa i min mening iofs :smiling_face: OSL är en spelare med offensiv i sig och finns väl egentligen bara Forsberg av de lägre ner i hierarkin att sätta in där, men Lindbom hittar säkert ett annat alternativ…

4 gillningar

… som heter Herman

5 gillningar

Jag gissar på guldgossen Lindbäck…

Lär det inte bli Brännström där och Önerud in längre ner, samt Herman som extra?