Tråden om #5 Adam Almqvist

Mycket snack om Almqvist i matchtråden. Fortsätter här.

Uttrycket att man inte kan bli profet i sin egen hemstad tycker jag passar rätt väl på Almqvist och flera andra HV-fostrade killar. Det är fritt fram att kasta skit och såga dessa, medan spelare som Patrik Carlson, Mats Trygg, PW försvaras in absurdum, trots att de lågpresterar.

Almqvist gör inte en kanonsäsong. Men likförbannat är han tillsammans med Andreas Borgman vår poängbäste back. Han är solklart vår spelskickligaste back med ett imponerande lugn.

Många påstår att de är oroliga när Almqvist är inne. Jag är tvärtom, lugn som en filbunke. Visst sker middtag ibland, men han reder allt som oftast ut det.

Vad gäller PP är jag fortfarande inne på att han ska spela. Vi har nämligen inte så många andra att välja mellan. Men. Då måste man ge honom rätt roll och rätt backkollega.

Almqvist är lite som en quarterback, grym på att fördela puck, men då måste han också ha någon bredvid sig som kan ta avslut (vilket inte direkt är Adams stora styrka). Minns när han hade Niinimaa vid sin sida.

När Almqvist producerade som bäst i början av säsongen var han ensam PP-back med en forward bredvid sig. Varför inte testa det igen? Almqvist som dirigent och Thörnberg som avslutare.

Och vad gäller backkollegor ska han inte matchas med Hansson. Med honom tvingas Adam ta 100 procent ansvar för att både offensiven och defensiven ska fungera. Däremot när han spelar med Pilut tycker jag det ser betydligt lugnare ut då ansvarsfördelningen är mer tydlig.

Med det sagt. Almqvist är en enormt viktig spelare som HV måste förlänga med. Snälla, inse hans värde. Med Almqvist som en av kärnspelarna kan vi bygga ett nytt guldlag. Till skillnad från exempelvis Hansson som ändå kommer dra till AHL, eller Rögle eller vad det nu blir.

Ge våra HV-killar samma chans som alla andra ni försvarar. Det är nämligen dessa som i slutändan kommer ge HV fler guld framöver.

Jag håller med föregående talare!
Almqvist har ett spelsinne som få andra backar i SHL kan matcha och är i 99% av fallen på rätt ställe. Sen gör alla misstag ibland.
T.ex. Sebastian Aho, som nog alla håller med om att är en av ligans bästa backar, har varit inne på 33% fler baklängesmål än Almqvist.
Däremot kan jag kanske tycka att det är dags att göra något för att få upp Almqvist självförtroende i powerplay och Lejaques kanske har rätt: byt ut Hansson som kompis till Adam mot Thörna (eller någon annan som kan skjuta :wink: ).

Mycket bra skrivet lejacques! Håller helt med!

Bra lejacques! Instämmer med vartenda ord du skriver. Ser gärna att Adam skriver ett tre-års kontrakt. Adam, Teden, Ulla, Pilut, Bengtsson, Sandberg, thörngren och Önerud är en stomme i rätt ålder som kan vara skillnaden på en ny dynasti kontra ett mellanmjölks harvande I många år. Killar som är skickliga men också representerar HV med stolthet. Såna ska vi vårda ömt. För att spinna vidare på spelare som absolut inte fick kritiseras men egentligen bara var legoknektar kan vi se hur tex PC drog hem till Gbg så fort chansen kom, trygg som bara presterade i landslaget, beach som high-fivade med saiks målvakt när matchen redan var förlorad, fälth som pekade finger åt andra men själv underpresterade, rajala/salmela som bara letar fetaste kontrakt etc.
Jag vet iaf vilken typ av karaktärer som jag tror kan skapa framgång och vill ha i HV…

Kritiken mot Adam påminner lite om kritiken som Louma alltid fick utstå, och till viss del Kolan. Just de där spelarna som varken är renodlat defensiva eller renodlat offensiva och som gör grejerna med ett stort lugn brukar alltid få utstå hård kritik. Kolla hur många offensiva försök Adam äter upp match efter match byte efter byte. Det sker sällan med en hård tackling istället fångar han upp dem och låter en medspelare ta hand om pucken. När han själv har pucken sitter passningarna ofta helt rätt.

Vi får inte glömma hans tvåzoonspassningar. Vet inte hur många frilägen han passat till

Världens bästa back genom tiderna va lite så också, Nicklas “Lidas” Lidström helt enkelt. De va ej många tacklingar den karln hade men han snodde åt sig puckar till höger och vänster ändå.

[quote=“lejacques”]
Mycket snack om Almqvist i matchtråden. Fortsätter här.

Uttrycket att man inte kan bli profet i sin egen hemstad tycker jag passar rätt väl på Almqvist och flera andra HV-fostrade killar. Det är fritt fram att kasta skit och såga dessa, medan spelare som Patrik Carlson, Mats Trygg, PW försvaras in absurdum, trots att de lågpresterar.

Han är solklart vår spelskickligaste back med ett imponerande lugn.
Vill påstå att Brännström är vår överlägset spelskickligaste back och det med råge.
Och att säga att PC, Trygg och PW försvaras? Av vem? Inte av fansen iaf.

Brännström är fantastisk. Men han saknar rutin och erfarenhet som Almqvist besitter.

Vad gäller PC, Trygg och PW verkar du helt ha missat de senaste årens “heta” debatter.

HV ser ut att rata Almqvist.

expressen.se/sport/hockey/sh … -av-hv-71/

Tycker HV gör helt rätt, Adam kostar mer än han smakar.

Tycker också att HV gör rätt i att släppa Adam (om ryktet stämmer)
13 poäng (3+10) på 48 matcher hittills och +2 i +/- är helt enkelt för dåligt av en " offensiv topp-back" i SHL.
Bättre att lägga mer krut på att försöka behålla Borgman några säsonger till

Riktigt tråkigt om så är fallet, än efter en verkar försvinna från HV. Det är ju dessa spelare man måste behålla i laget för framtiden. Almqvist kan bättre och det lär han visa i ett annat SHL-lag annars. Sen får han ju givetvis inte ha för höga krav då han inte presterat på topp i år mot vad många kanske hade förväntat sig.

Speciellt som Borgman Brännström och Lehtonen inte är säkra kort att de blir kvar, så är det dumt att kasta bort en så pass bra back som Almqvist. Med det menar jag att Borgman och Brännström har ögonen på sig.

Borgman
Brännström
Pilut
Lehtonen
Persson
Berglund
Almqvist
Dylan Reese

Alla är samtliga bra backar, Reese är dock utifrån och skadebenägen vad det verkar, Så Reese mot Almqvist och ut med Hanson och Lehtonen så har vi 6 backar. 7 med Reese om man vill ha 7 backar och samtliga accepterar roll efter prestation.

Bra beslut om det stämmer!
Usel ifjol och usel i år. Är i mitt tycke 7:e back i nuläget och när Reese är tillbaka blir det till att göra Hansson sällskap på läktaren.
Går ju inte behålla en kille för att han är född i Jönköping.
Det är väl här Ytterell kommer in i bilden antar jag, lite pest eller kolera läge.

Har väldigt svårt att se Hult och Davidsson “dumpa” Almqvist bara så där, då han stämmer in på mallen för apelare de vill ha. Ung, utvecklingsbar och från bygden.

Tror det handlar om pengar och speltid. Jag är den förste att vilja ha kvar Adam, men naturligtvis för en lägre summa än den lön han har idag. Jag gissar att Almqvist har en rätt dyr lön sett till vad han presterar, och det funkar ju naturligtvis inte.

Adam vill vara kvar säger han, men till vilket pris?

Bara för man är från bygden ska det inte ge några garantier om man inte platsar. Adam var förväntad offensiv kraft när han kom tillbaka men har inte levererat speciellt bra.

Adam platsar! Här hoppas jag att man kan komma fram till en lösning. Som tidigare nämnts så tjänar han säkert som en toppback och förväntas göra betydligt mera poäng än vad han gjort så med det i åtanke förstår jag Hv att man ej är intresserade för samma lön som idag.
Men om Almqvist dumpas till förmån för Ytterell då tappar jag allt hopp.

jag tror som du, ett räv och rackarspel med i första hand Adam’s agent… som genast springer till pressen…

Nu tror jag inte att Ytterell kostar lika mycket som Adam, inte i närheten.
Men chansen finns att han kan producera lika mycket eller mer än Adam gjort.
Enligt mig en säkerhetsrisk varje gång man ser han på isen, speciellt i försvarszon.

Jag tror det är viktigt att inte stirra sig blind på poängskörden. Sedan Lindbom tog över har det varit väldigt jämnt fördelat både bland forwards och backar. Spelsystemet och matchningen gör det nog helt enkelt inte möjligt för spelare, som Arlbrandt, Thörnberg och Almqvist, att dra iväg i poängligan. Då är det mer intressant att se var i poängligan de ligger. Och i fallet Almqvist tillhör han ju faktiskt för andra året i rad toppen av backarnas interna poängliga.

Men matchas han och spelar han som den toppback han är tänkt att vara? Njae. Och här kommer väl lönen in. Hult och Davidsson vill nog inte ge mer/lika mycket i lön när man kan få ut samma prestation av spelare som Bergman och Pilut.

Helt riktigt, om du frågar mig.

Nu ser jag gärna att Almqvist blir kvar. Men återigen, jag tror det hänger mer på honom än på Hult. Hur långt är Almqvist beredd att gå, sett till lön och speltid, för att få vara kvar i HV?