Tråden om #53 Fredrik Pettersson-Wentzel

Underbart. I mina ögon är han den som varit bäst i HV tillsammans med 2-3 gubbar till. Helt rätt att vara ute i god tid med förlängning.

Men det ska då gå och gnälla på allt, tror du på allvar detta är allt Hult sysslat med de senaste månaderna? För det låter som det är det du tror.

Blandat och gett? Jahaja… Tycker nog snarare det är vårt försvar som blandat och gett (av div. olika orsaker), men det går ju såklart också lasta PW för. Sedan gör ju människor faktiskt misstag, ibland ödesdigra sådana, men bra spel i övrigt borde väl ibland kunna väga upp det?

Mycket bra jobbat Hult och Davidsson - två år dessutom :slight_smile:

- Fredrik är en nyckelspelare och en viktig kugge i det långsiktiga lagbygget. En målvakt som kommer till jobbet varje dag med ett driv om att vilja bli bättre, säger Johan Hult, sportchef i HV71.

Kontraktet med Pettersson-Wentzel gäller i två år.

hv71.se/artikel/74292/

Man glömmer fort märker jag. Hela HV var visserligen under isen i samband med svackan i höst. Men lika bra som PW är nu, lika usel var han då. Gav bort billiga mål på löpande band och det oavsett hur bra eller dåligt försvaret var. Många skrek efter en förstärkning på målvaktssidan just på grund av detta.

Jag är fortfarande av åsikten att vissa förlängningar kan vänta till slutet av säsongen. Dels för att se hur vissa osäkra kort presterat, dels för att se om det finns möjlighet att uppgradera positionen med nya bättre spelare. Som PW spelar nu är det ju en självklar förlängning, det säger jag ingenting om. Men det känns rätt desperat att ge någon nytt kontrakt baserat på de 10-12 senaste matcherna.

Och vad gäller Hult. Att döma av hans kommentarer utåt verkar de ju inte vara jättedesperata på att hitta nya spelare. Det ska vara “rätt” hit och “rätt” dit, och man väntar gärna till januari-februari, trots skador på nyckelsspelare. Samma kyla verkar de ju inte ha när det gäller den egna truppen, här förlängs det i stället till höger och vänster, och det trots lagets tydliga brister och uteblivna resultat.

Jag kan bara tolka alla förlängningar som att Hult är helnöjd med det laget presterar. Och det gör mig väldigt orolig.

Glömmer fort, svårt att göra när man inte var av den uppfattningen som (tydligen) fallit i glömska här.

Helt seriöst!
Så du menar att man skulle väntat med att förlänga med P-W till slutet av säsongen?
Vad tror du han hade gjort då? Knackat på dörren hos Hult och bett på bara ben för att få nytt kontrakt eller sett om sitt eget hus genom sin agent för att kolla andra klubbar och då gå miste om en kanon målvakt!

Inte nödvändigtvis slutet av säsongen. Men jag hade gärna sett hans utveckling över tid. Som sagt. Att basera en kontraktsförlängning på 10-12 matcher - hur fantastisk han än varit - är inte seriöst.

Nu blir det lite att jag leker djävulens advokat. Jag gillar PW och ser honom klart som en tänkbar förstekeeper. Däremot gillar jag inte Hults strategi.

Han pratar mycket om rätt spelare och att inte ha bråttom. Förmodligen rädd för att köpa grisen i säcken. Men varför är han då samtidigt så het på att förlänga med spelare när inte ens halva säsongen har gått. En sak om vi legat etta och allt varit frid och fröjd - både på och utanför isen. Men nu? Nej, jag förstår faktiskt inte hur Hult tänker - mer än att han sätter godkändstämpel på sitt hittills underpresterande lagbygge.

Så han sätter alltså godkänt på hela lagbygget för att han förlänger med målvakten?

Så du gillar PW, men inte förlängningen av PW?

Vad är det du inte förstår? Jag gillar PW. Precis som jag gillar Christensen, Sandberg, Sundh, Berglund och Pilut. Men jag vet fortfarande inte om vi bör/borde förlänga med dem. Halva säsongen spelad, vi ligger tia och spelet hackar. Har vi tillräckligt med underlag för att satsa vidare på detta lag? Mycket kan hända fram till februari.

lejacques

Det fungerar inte så att man kan vänta si och så länge. Marknaden är stenhård och man måste slå till när tillfälle ges. Visst HV kan vänta, men finns INGET som säger de tex kommer hitta en bättre målvakt än PW. Det tar tid att bygga ett lag och man måste vara ute i mycket god tid. Känns som du tror det bara är slänga ihop ett lag, nej så fungerar det inte. För det första HV är ett bottenlag det måste flera fans fatta, och inte i närheten av lika populärt som förut för spelare. HV måste kämpa mkt mkt mer för få hit bra spelare. Man slåss med NHL, KHL en en drös andra ligor. Jag tror det kommer ta minst 5-6 år innan HV är ett stabilt topplag igen.

Bra. Alla målvakter har dåliga perioder, än så länge så känns det som Wesslau hade fler sådana än PW.

Samtidigt var J-södra inget annat än ett botten lag som med lite möda undvek kval ganska ofta och enbart med ett tränarbyte i princip senare dominerade superettan och gick upp. Jag tycker att det finns många bra spelare i HV man bör förlänga med, sedan finns det ju vissa som borde skeppas också. Men tycker inte att platsen representerar truppen, jag tycker att truppen är bättre i år än förra året men då gick det ju bättre.

[url]http://hv71.se/artikel/76429/[/url]

Från att inte hållt en ända nolla i år till ett klubbrekord i hållna nollor :stuck_out_tongue:

Fortsätt så!

Nån som vet hur många minuter i sträck en målvakt i Hv hållt nollan? PW bör väl vara innehavare eller ganska nära iaf.

PW har släppt in 21 mål på fem matcher (över fyra mål per match) mot Skellefteå i år, och förlorat samtliga. Hur tusan tänker Lindbom när han fortsätter ge honom förtroendet i kassen?!

Jag var skeptisk till att man förlängde med PW så tidigt, baserat på ett femtontal bra matcher från hans sida. Skrev att vi borde se vad han går för över en hel säsong.

Well. Det här är vad vi får med PW i mål. Till nästa säsong måste vi ha in en riktig förstamålvakt, alternativt en målvakt som kan konkurrera. För PW är inte på långa vägar en given målvaktsetta i SHL.

Håller med dig där. Ersberg har varit väldigt skadedrabbad så PW har fått vara ohotad etta. Jag hoppas (och tror) att vi värvar en målvakt som verkligen utmanar om förstaspaden.

PW är i sina bästa stunder väldigt bra och han har vunnit matcher åt oss, inget snack om saken. Men han är ojämn. Med mer konkurrens så tror jag att han kan komma att höja sig ytterligare.

Håller fullkomligt med.
Och det baseras inte på kvällens tavla.
Han inger inget lugn där bak som en vinnarmålvakt gör.

Med Laine och Christensen tillgängliga och en vinnare i målet hade vi plockat SAIK i år…

Ska jag vara ärlig så skäms jag jävligt mycket för alla kappvändare.
För drygt en vecka sedan så hyllade alla Fredrik och prisade honom till skyarna. Han gör sedan två mindre bra insatser på tre matcher mot Sveriges bästa lag och motorsågarna kommer fram. Kom igen för fan, är ni så jävla veka i era åsikter?
Nu ska jag dock inte dra alla över en kam utan det finns faktiskt dom, t.ex lejacques, som inte viker för minsta väderförändring utan har en åsikt som man sedan håller fast vid och kan argumentera för. Tyvärr så är drygt 80% av alla som klagar/förkastar Fredrik personer som inte har någon jävla stake alls. Jag tänker nu inte enbart här på forumet utan rent allmänt sett över alla sociala plattformar.
Kommentarfältet på Facebook är en jävla “shitstorm” av avdankade människor som inte går att diskutera med, därav skriver jag här.

Fram tills kvartsfinalspelet mot Skellefteå så har Fredrik varit oerhört stabil och i mina ögon vår bästa spelare.
Stora delar av säsongen så låg han i toppen av målvaktsligan trots att han spelade i ett lag som knappt kunde stava till defensiv under vissa perioder av säsongen. Utan Fredrik så hade vi troligen inte lirat kvartsfinal idag.
I Play-in mot Örebro så var Fredrik oerhört jävla bra och en stor anledning till att vi vann första bortamatchen.
Han var sedan, precis som övriga HV71, väldigt halvdan i första matchen mot Skellefteå innan han steppade upp rejält i andra matchen.
Visst han såg ganska svajig ut i första perioden men sedan kom han ut som ett monster i andra. Totalt räddade han 46 skott den matchen. Att jämföra med Markus Svensson som enbart räddade 26 skott, ganska stor skillnad.
Idag gjorde Fredrik troligen sin sämsta match för säsongen och hans blunder i förläningen kostade oss matchen.
Det gäller dock att kunna se säsongen i sin helhet och inte bara fokusera på ett fåtal perioder när man gör sin bedömning.
Att HV71 valde att förlänga med Fredrik var i mina ögon en självklarhet. Det är bara att kolla igenom alla kommentarer som rullade in när man offentliggjorde förläningen. Många av personen som då hyllade Fredrik tycker nu, efter två svaga insatser, inte att han är något att hänga i julgranen. Folk som grämer ur sig att Fredrik inte har något lugn i sitt spel är ju så jävla trångsynta så inte ens världens bästa ögondoktor hade kunnat hjälpt dom. Tycker jag att PW ska vakta målet på tisdag, ABSOLUT INTE! Tycker jag att kritiken gentemot PW är rättvis? ABSOLUT INTE! Han har varit vår bästa spelare hela säsongen och en tveksam insats kommer inte förändra det.
:nerd: :nerd: :nerd: :nerd:

Förstår inte heller skiten som P-W får utstå!

Otur vid SD målet för det ska inte få hända utan det är Abott som slarvar!
P-W har varit Hv kanske bästa spelare under serien och då kommer vissa säga bäst när det gäller!
Men att påstå att han ska nypa dom puckarn som styrs 30cm ifrån honom är inte ok!
Det är backarna som ska se till att det inte får hända.

Ta Calofs styrning igår så har inte Berglund styrkan att plocka bort honom.

Först och främst. Jag tror ingen vettig människa anser att PW ska ta de puckar du beskriver. Däremot kan vi, vettiga människor, lugnt konstatera att både 3-4- och suddenmålet igår är ett par riktiga målvaktstavlor. Det dumma är att det blir minst sagt avgörande…

Vad gäller PW i övrigt tycker jag han inte på långa vägar har varit vår enskilt bästa spelare i år. Han har varit alldeles för ojämn för det.

Om vi ska försöka sammanfatta hans säsong på ett nyanserat sätt (mjo, jag försöker i alla fall) så kan den väl summeras ungefär så här:

  • börjar försäsongen riktigt bra och är given etta när grundserien drar igång.

  • inleder dessvärre SHL riktigt dåligt. Släpper många billiga mål som blir direkt avgörande. Har framför allt svårt att täppa igen det femte hålet, vilket kommer visa sig vara ett återkommande problem under hela säsongen.

  • spelar upp sig rejält efter ett tiotal omgångar och gör 10-12 stormatcher på raken. Lika dålig som han var inledningsvis, lika fantastisk är han nu. Belönas snabbt med ett tvåårsavtal.

  • “firar” det nya kontraktet med att vara skadad. I comebacken står han för ännu en tveksam insats, men studsar tillbaka direkt i matchen därefter. Håller en något sånär jämn nivå januari ut. Fixar bland annat två raka nollor.

  • precis som hela laget dippar han rejält i februari. Avslutar säsongen riktigt svagt med fyra raka förluster och 17 insläppa mål (4,25 mål/ per match). I samma veva gör Ersberg en kanonmatch i sista omgången borta Skellefteå, och PW känns plötsligt inte alls lika given som han varit under stora delar av säsongen.

  • får trots den svaga formen fortsatt förtroende i slutspelet. Gör två godkända matcher mot Örebro och får även chansen i kvartsfinalen. Detta mot mardrömsmotståndarna Skellefteå som han inte vunnit en match mot. Inleder också riktigt svajigt och släpper in fem(!) mål, varav ett par han bör ta.

  • i andra kvartsfinalen är det många som tror att Ersberg ska få chansen, men PW är fortfarande Lindboms förstaval. Börjar första perioden riktigt svajigt och osäkert och släpper in två mål, varav ett han nog ska ta. Spelar dock upp sig och gör en allt som allt klart godkänd insats.

  • trots två raka förluster är han fortsatt given etta. Är helt okej inledningsvis men gör ett riktigt svagt ingripande på Skellefteås viktiga reduceringsmål till 3-4. Avslutar matchen med årets(?) målvaktstavla som förmodligen skickar HV på tidig semester.

Som ni ser. PW:s säsong har varit rena berg-och-dalbanan med höga toppar och djupa dalar. En bra förstamålvakt är i mina ögon en sån som har en stadigt stigande formkurva under grundserien för att senare toppa formen till slutspelet (läs Liv).

PW är förmodligen den bästa målvakt vi haft sedan Liv, men det i konkurrens med två andra ojämna målvakter i Larsson och Wesslau. Så här i slutet av säsongen kan jag tycka det är okej att förlänga med PW, men jag hoppas verkligen inte han är vårt förstaval när nästa säsong drar igång. Under sina år i SHL har PW inte lyckats bevisa att han kan hålla över en hel säsong. Därför är det av yttersta vikt att vi hittar, som jag påpekat i tidigare inlägg, en målvakt som på riktigt kan konkurrera med PW. Annars är jag rädd att det blir respass tidigare än kvartsfinal kommande år.

Edit.
Skrev först att PW har sju raka förluster. Innan nån annan hinner påpeka, men jag glömde helt bort matcherna mot Örebro. Det rör sig alltså om 7 förluster på 9 matcher och 34 insläppta mål på 9 matcher (3,8 insläppta per match). Likväl. PW:s form är svag