Tråden om #53 Fredrik Pettersson-Wentzel

Bra, Lejacques! Även om jag inte kanske delar dina synpunkter fullt ut så gillar jag när folk på ett vettigt sätt kan motivera sin ståndpunkt och inte bara spy ut en åsikt. Mer sånt.

Och jag håller med om att gärna en rejäl utmanar till PW som ny målvakt. Jag gillar Ersberg, men han har inte på allvar visat sig konkurrensduglig i valet som förstemålvakt (mycket pga skador). Jag tror att målvakter blir bättre av konkurrens.

Håller med dig till 100%
Bästa sammanfattningen jag läst på länge faktiskt. Ojämnheten och problemet med 5:e hålet har suttit i sedan juniorhockeyn. Sett mycket Almtuna matcher då jag bor strax utanför Uppsala. Samt är bekant med en kille som spelat hela junior tiden med Pw i Almtunas juniorlag. Alltid vart samma förbättringsområden under många års tid. Men jag håller helt med med större jämnhet kommer han bara bli ännu bättre. Tycker förlängningen är helt korrekt. Behövs värvas in en kille som kan konkurrera ordentligt. Det kommer utveckla Pw ännu mera.

Jag vill bara inflika att jag inte tycker vi kan lasta PW för mycket för 3-4 målet igår. Campoli kommer upp framför honom, ut mot skytten, stor som en vägg och PW hinner inte reagera när han inte ser något förrän pucken passerar Campoli. De visade reprisbilder på hur det såg ut bakifrån målet. Visst ser agerandet fumligt ut, men hade Campoli inte skymt PWs sikt hade den räddningen sett annorlunda ut, det är vad jag tror iaf.

Nu tycker jag de är hög tid att låta målvakterna konkurrera på lika villkor. PW håller absolut inte som uttalad första målis. En tavla per match ung… Söderström har ett helt annat lugn i sitt spel, och jag tror att om han får chansen att utmana PW på riktigt så kommer han ta den. Han känns mer som en vinnarmålvakt.

Hear, hear!

Fattar ingenting. Hur kan PW ha en sån gjuten roll i laget? Och vad har Söderström gjort för fel? Man börjar ju fundera. Djurgården ville inte ha kvar JVM:s bästa målvakt och i Vita hästen fick han inte heller stå särskilt mycket.

Om Lindbom ska fortsätta med att envist spela PW/peta Söderström så måste vi ha in en ny målvakt. För face it; PW håller inte över 52 omgångar plus ett slutspel.

Visste inte att djurgården inte ville ha kvar Söderström??

Har han inte varit lite skadad ett tag och första matchen han var tillbaka var matchen mot Prag? I vart fall så är det konstigt tycker jag om han inte står i morgon. Så vida han är helt hundra igen, vilket han borde eftersom han är uppsatt i laget, så är det dags att matcha målvakterna ganska jämnt framöver.

DIF ville dock ha kvar honom och Axel Brage hade ett ganska bra år förra året. Så tror inte det finns så mycket att hämta genom att spekulera där.

Junior: Djurgården valde bort Söderström, eller så är det Hockeysverige.se som hittar på.

hockeysverige.se/2016/04/11/ … -for-hv71/

Hur som. Vi är överens. Söderström måste få stå mer, alternativt så får Hult leta ny målvakt. För över en säsong håller det inte med PW i mål.

Nej du har rätt. Det är jag som har blandat ihop det helt. Snackade en del med polare som håller på DIF och flera av dem var ganska sura på att han inte var kvar och att de ville att klubben skulle förlängt med honom.

Söderström bör stå två tre matcher på raken nu såvida han inte släpper in varenda puck som kommer.

PW har nu sämst räddningsprocent i hela serien. Till och med Leksand och rögles målvakt har bättre. PW på plats 15 så även en andra-målvakt ligger före. Räknar man alla målvakter så ligger PW på delad 19:de plats med Leksands andramålvakt som har 0.01 % sämre.

Han har 18 målvakter framför sig och 10 bakom sig varav han ligger i princip lika med 1 och den som ligger sist har spelat 1 match och är Leksands tredjemålvakt.

Sätter man Söderström i samma lista trots sin ringa matcher så ligger han delad 3.a med Lars Haugen som har 0.01 % bättre. Han har resten bakom sig. Insläppta puckar per match så hamnar PW högre upp på en 15:de plats inräknat alla målvakter men den statistiken tycker jag är ganska oväsentlig för målvakter då det handlar mer om totala försvaret. Procent handlar mer om själva målvakten hur mycket han kliver upp för sitt lag och vinner matcher eller förlorar matcher.

Med dessa siffror så tycker jag det är dags att sälja PW och köpa in nåt riktigt bra eller ge Åhman chansen framöver när inte Linus har möjlighet att stå för det här håller inte om vi ska stanna i toppen att ha en första-målvakt som har sämre räddningsprocent än alla andra förstamålvakter plus en hel del andramålvakter. Hade vi haft Alsenfeldt istället för PW så hade vi förmodligen vunnit 5 fler matcher än vi gjort kanske fler i tajta matcher där målvakterna avgör. Då hade vi ledat tabellen och HV hade tokhyllats. Vi har nästan gjort flest mål i SHL men precis som alla andra lag har man sämre matcher under en säsong och det är där det gäller att vinna så många som möjligt för att placera sig som ett topp-lag.

Kanske är fel plats att skriva detta inlägg, lite osäker men flytta det gärna annars till rätt tråd.
Återigen till er som inte gillar att man kritiserar målvakter, ibland måste man om det ska ske någon förändring till det bättre. Som det ser ut nu om PW fortsätter få förtroende så kommer vi åka i kvarten igen garanterat om han inte hux flux blir en toppmålvakt bara sådär. Det är nu vi har chansen att agera i tid. Ta timeout och fundera ut målvaktsfrågan medans tiden finns innan vi kastar bort för många matcher. Då kommer vi vara som bäst när det gäller.

Verkligen bedrövliga siffror. Vet inte om man borde göra sig av med honom. Som andrekeeper funkar han alldeles utmärkt. Men fortsätter Söderström vara sjuk i tid och otid så borde man nog fundera på att ta in en ny målvakt.

Klistrar in ett inlägg jag skrev i matchtråden.

Utan att lasta PW för kvällens förlust. Men säg så här; det är ingen tillfällighet att vi förlorar när han står.

I årets SHL har han lika många vinster som förluster (9-9). Lägg till försäsongen och CHL så är siffran 12-11. Räkna in fjolårets katastrofslutspel så är det ju rätt lätt att dra slutsatsen att PW inte är en förstekeeper eller vinnarmålvakt. En helt ok backup, absolut! Men att ensam leda ett lag klarar han inte av. Det i kombination med att utvecklingskurvan stagnerat de senaste åren var väl också förmodligen det som fick FBK att bryta kontraktet med honom.

Synd då att HV valt att satsa på honom i ett läge då man oavsett hans svaga form (pga skador på Ersberg ifjol och sjukdom på Söderström i år) tvingas ställa honom i mål i en majoritet av matcherna.

Jag håller med dig. Han är en ok andramålvakt men tyvärr bara ok. Det gäller att även ha en andremålvakt som vinner matcher.
Från och med nu hoppas jag PW ses som sista-alternativ och Både Linus och Åhman går före så länge inte Åhman släpper 5 + puckar.
Men tycker gott Åhman kan testas när Linus inte kan stå, vem vet han kanske gör en kanonmatch och kan bygga vidare på det. Var det inte nån i studion som sa att Åhman var en de stora talangerna av unga målvakter för ett tag sen?

Luleås Filip Gustavsson släppte 3.22 förra året i J-20 fick chansen i SHL och på 6 matcher 2.17 i år har han varit kanon i SHL de matcher han stått och har ett snitt på 2.00 93.14 % i räddningsprocent. Åhman har ändå bättre statistik i J-20 än vad Filip hade när han klev in i SHL med 2.47 vilket inte är kanon men kunde Filip göra det bra efter 3.22 så varför inte Åhman. helt klart värt att ges chansen efter hur PW har spelat.

Kollade hur det sett ut tidigare år för PW vad gäller vinster/förluster. Med undantag för 13/14 då han gick till final med FBK är han en rätt typisk varannan-match-målvakt.

2015/2016: 23 vinster 25 förluster
2014/2015 15 vinster 16 förluster

Det här håller ju självklart inte om man som HV71 vill vara ett topplag. Då krävs mer.

Tycker att han överarbetar varje situation så att många gånger är han utanför målet…

En sak förra året när HV var ett lag för den undre halvan. Men nu när HV aspirerar på att vara ett topplag är fler benägna att se de svagheter, som många av oss redan såg förra året hos PW.

Henke på HVfantasten skrev att skillnaden mellan Söderström och PW är att den första agerar medan den andra reagerar. Och just det här med att reagera och överarbeta situationerna är något man känner igen hos HV-målvakterna de senaste åren - och det känns väldigt omodernt för att vara 2016.

Här måste jag återigen ifrågasatte William Rahms arbete. För varför utvecklas målvakter allt som oftast till det sämre i HV?

Gustaf Wesslau kom hit som en landslagsmålvakt och en av seriens främsta. När han lämnade var han inte i närheten av landslaget. Nu spelar han i Tyskland där han återigen tillhör de allra bästa.

Jonas Gunnarsson var en lovade talang som aldrig fick det att lossna i HV. Istället kom genombrottet i Malmö, vilket gav honom NHL-kontrakt.

Erik Ersberg kom tillbaka med all sin rutin och erfarenhet, men även han var klart sämre än tidigare. Huruvida det berodde på skador eller inte låter jag vara osagt, men någon toppmålvakt blev han aldrig.

Och så har vi PW som egentligen inte tagit några stora steg, utan är på ungefär samma nivå som tidigare. Visst, han gör det bra från och till. Men han är fortfarande svajig och fladdrig, och man förstår som sagt varför FBK valde att bryta kontraktet.

Nej, William Rahm har inget bra facit. Och det är bara att hoppas att Söderström inte har samma negativa utveckling som sina föregångare.

Precis detta jag också har ifrågasatt. Ryktet säger att en kille denna säsongen valde bort Hv pga just detta. Valde att istället gå hockyegymnasiet i Ljungby, just denna killen är en av Sveriges mest lovande målvakter och vad jag tror den enda svensk att bli inbjuden på ett målvaktsläger i Kanada som jag tyvärr inte vet namnet på.

PW o Söderström är ett relativt billigt målvaktspar och därmed passar det hvs dåliga ekonomi nu när man försöker få ekonomin på banan igen. Sen tror jag hv kommer värva nån om vi ej får nån skada så det kan uteslutas. Sen är inte hv ett topplag, vi har inte jämnheten elr målvakten (än) för det jobbet. Sen har du helt rätt i sen vi anställt William har alla hvs målvakter blivit sämre men han tillhör familjen så han lär aldrig göras nått åt trots dåligt resultat

Har också funderat en del kring det här. Det kan ju vara så att Gunnarsson “naturligt” kom till en utvecklingskurva då t.ex. men det börjar bli lite väl många exempel på negativ utveckling av målvakter. Just Ersberg var iofs inte i någon topp form när han kom till HV heller. Men fortfarande, utvecklingen är ändå inte uppåt och det börjar bli ganska kritiskt nu.

10 vinster.
11 förluster.

Nu är det inte ens samma chans som vid slantsingling när PW står.

Om Söderström ska fortsätta envisas med att vara borta. Skaffa ny målvakt!

Håller med om resonemanget! Söderström måste få stå mer och ha första spaden.

Statistiken talar sitt klara språk av de tio senaste matcherna med PW i mål har de vunnit 4 matcher.

Hv senaste tio matcher:

PW har varit burväktare i sex av de senaste tio matcherna för HV. HV har förlorat fyra av dessa sex matcher.

Söderström har varit burväktare i fyra av dessa och vunnit tre matcher.

Som sagt känns som att Söderström bör vara första keeper framför en allt för ofta osäker pettersson wentzel frågan är bara när ledningen skall inse detta!!