Tråden om #53 Fredrik Pettersson-Wentzel

Svårt när Söderström är sjuk varannan vecka så vem skall man sätta i mål då? Hult?

Det jag mest undrar över är hur det kommer sig att PW varit märkbart sämre i år. Jag tror vi kan enas om att PW inte var dålig på något sätt ifjol, då han räddade ett antal matcher åt oss, förutom i slutspelet då han inte riktigt kom upp i nivå (rätta mig om jag har fel, har bara ett vagt minne av att det var så.)

Den här säsongen kommer Söderström in och ger PW konkurrens om förstaspaden, det är ingenting som är ovanligt för honom då han bland annat konkurrerat med Justin Pogge i FBK med framgång tidigare, så jag tror inte att det är problemet. Kan det vara något med vårat spelsätt?

Summa summarum så är Söderström ett säkrare kort hittills, det enda jag kan tycka är lite oroväckande med Söderström är att han släpper en hel del returer på tillsynes inte speciellt märkvärdiga skott. Låt oss hoppas att PW hittar tillbaka till sin form så vi får två riktigt bra målvakter!

Instämmer det började gå ut för i slutspelet!

Tror problemet med problemet stavas William Rahm! För ser vi alla målvakters utvecklingskurva i HV har de blivit sämre i HV. För att citera min far som sagt från början med att Rahm inte är tillräcklig kompetent mv tränare.

D.Larsson: kom till HV som Honken trophy vinnare, sedan dess har kurvan pekat rakt neråt år efter år

Wesslau: Från seriens bästa mv till seriens sämsta. Var som en svamp när han kom allt sögs in. När han gick var han som ett bollplank.

Gunnarsson: NHL mv snart eller? Varför gick det åt skogen i HV? Varför gick det så lysande i skåneland?

PW: Bra skolad mv när han kom var inte alls så flaxig som han är nu! Mer lik Stefan i sina tidiga dar nu än när han kom.

Tyvärr mina herrar tror jag att vi måste byta mv tränare för att få bukt på detta problem. Det är serie av målvakter som blivit sämre i HV nu!

Ja , jag kan hålla med er ang. vår målvaktstränaren !! Ledningen MÅSTE väl för tusan se att PW tappat mycket . Han är flaxig och nervös och det smittar av sig på backarna som inte “vågar” släppa fram skott som Pw ser. Nä byt ut Rahm , nu när man skrivit nytt kontrakt med honom ! Men alltför många målvakter har tappat fokus och spelsätt med denna tränaren ,han kan ta över juniorlagsmålvakterna tills kontraktet gått ut ! Ta hit FBK s tränar- profet som vet hur en målvakt ska träna för att bli bra !!!

Håller med om att målvakterna blivit sämre under Rahms ledning. Men rätt ska vara rätt. Rahm hade inget att göra med Daniel Larsson.

Okej då, men även om vi bortser från Larsson så luktar det katt! Något är unket och det måste åtgärdas. Varje gång jag ser HV twittra ut PW i mål får jag kalla kårar. Det är för stor chans till förlust.

PW överarbetar (se wesslau sista säsong i HV) för många situationer i matchen samtidigt som han lämnar oerhört mkt nät att skjuta på se (VLH matchen 1:a perioden) nä det känns inte bra.

De stabila grunderna han hade när han kom finns inte längre. Ibland tror jag han tränar mer på frisim än mv träning, jag menar han simmar alldeles för ofta! Är hans bål tillräckligt bra tränad?

Nä jag vet inte men blir ingen semi med PW i mål nuff said.

Det är inte mig du ska övertala. Har haft min bestämda åsikt om PW allt sedan förra våren.
Det där med att han var mycket bättre förra året är en sanning med modifikation. Vinner och förlorar lika mycket som då (50/50 ungefär). Lägg till den dåliga avslutningen på säsongen och katastrofslutspelet då han på egen hand kostade oss ett antal matcher mot Skellefteå, och hans säsong blir inte alls så lyckad som många vill få det till.

Som målvakt tror jag det är lättare att få beröm när man spelar i ett sämre lag. När förväntningarna höjs blir kraven annorlunda. Därav att han får mer kritik i år jämfört med ifjol.

Word, Men borde inte så kloka män som Lundh, Lindbom och N. Rahm se detta? Tycker man åsidosätter #30 alldeles för mkt även om han inte är sjuk. #30 vinner tre förlorar en blir bortbytt. In med #53 som förlorar direkt in med #30 igen.

Jag tycker att de skall satsa på han nu månaden ut Vi har RBK x 2 LIF x2 DIF x 2 ZAIK och ÖHK fram tills andra februari. Perfekt tillfälle att ge han en rejäl chans.

För att knyta ihop säcken hoppas jag PW petas för att han in håller måttet eller rättare sagt Söderström är bättre.

Njae, Back to back dvs match två dagar i rad är väl inte optimalt för en sjukdomsbenägen målvakt?
Annars håller jag med om att FPW knappast visat sig vara slutspelshjälten med stort H.
Så låt gärna Linus utvecklas till vår nya sluspelsjoker. Målvaktsspelet har väl varit starkt bidragande för att inte säga “överstyvt” alla HV’s guld år…

Nu tycker till och med lokaltidningen (som hellre hissar än dissar) till om PW.
Glömmer ett viktigt fakta. Den om den låga vinstprocenten, som inte heller talar till PW:s fördel.

jp.se/article/sista-trygghet … hv-saknar/

Men han äger i alla fall den trögtänkta Leksand supportern…

I matchen mot Dif tycker jag han gjorde anske bästa matchen för säsongen. Inga konstiga returer och allmänt stabil. Hans trend har sett ganska bra ut några matcher, återstår att se om det håller sig. I så fall är det riktigt bra för HV

Ny PW-statistik. Bara Hudacek, Engren, Tellqvist och Dansk har fler förluster. Då ska man komma ihåg att de spelar i Örebro, Leksand, Djurgården och Rögle.

Och det är väl där någonstans vi hade legat om PW fått stå samtliga matcher.

PW kan absolut göra någon bra match då och då. Men han är inte en förstemålvakt. Och absolut inte en målvakt för ett topplag.

Det har han bevisat i snart två år nu.

Med bara två omgångar kvar, och topp 4-platsen så gott som säkrad, kan jag inte låta bli att tänka på vad som hänt om Lindbom satsat på Söderström istället för PW.

Linus har varit genomgående bättre, från första försäsongsmatchen till CHL och omgång 50 i grundserien (kom nu inte och tjata om bottennappet mot Örebro. PW har gjort betydligt fler sådana matcher). Med tanke på PW:s svajiga fjolår och katastrofslutspel är det ännu mer märkligt att Linus inte fått spela mer.

Visst, han har varit sjuk en del. Men det är fortfarande många gånger som Lindbom prioriterat PW före Linus.

Med tanke på hur jämn grundserien är tror jag faktiskt HV hade kunnat blanda sig i kampen om seriesegern, förutsatt Linus fått stå 5-7 matcher till. Hade han stått mer än så är jag övertygad om att vi vunnit den.

Jag sa det redan efter förra säsongen, och jag säger det igen. Jag hoppas verkligen man inte satsar på PW som etta till kommande säsong. Prioritet ett är att förlänga med Linus, prioritet två är att hitta en ny förstemålvakt. Att lägga sitt hopp till PW är inget alternativ.

Det kanske hade blivit så, faktum är att sannolikheten är ganska stor för ditt scenario. Men det är med återblickens klarsynthet som man kan göra den utfästelsen. Ingen visste på förhand hur Linus skulle klara omställningen.

Jag tror att man valt att köra med PW för att “skynda långsamt” med Linus. Det finns en risk med att låta en orutinerad spelare ta för mycket ansvar på en säsong. Det finns flera personer där det stigit dem åt huvudet när de tryckts in lite för snabbt och som det sedan inte gått bra för, andra har krackelerat under trycket. Vissa växer.
Jag vill gärna se att Linus kör merparten av de resterande matcherna, men med inhopp av PW så att han är match-van. Dock tycker jag att “skynda långsamt” är en bra grundinställning i allmänhet för att fokusera på att bygga något på lång sikt, och inte offra det långsiktiga för ett chansartat “jag-vill-ha-ALLT-NU-genast-NU-NUUUUU”-tänk. Det som stör det långsiktiga är naturligtvis NHL, då det är mycket troligt att vi inte kommer skörda merparten av den framgångsfrukt som Linus kommer stå för. Detta skall dock inte ses som en anledning att chans-spela in Linus stenhårt redan första säsongen och riskera hans långsiktiga karriär.

Se hur Domenic Hasek nu uttalet sig om Liv i Detroit, där Hasek tyckte Liv gav upp för fort och inte tillät sig själv lyckas i Detroit genom att lira i farmarligan. Ibland måste man skynda långsamt så att alla delar av en spelare mognar och är i paritet med den utmaning man ställs inför.

Många kloka synpunkter, som alltid.

Till att börja med. Jag ser inte tillbaka i någon backspegel. Jag har talat för en ny förstamålvakt sedan slutet av förra årets grundserie. Därefter har jag talat för Söderström. Och det främst för att jag varit övertygad om att PW inte håller som målvaktsetta.

Jag skulle köpa ditt resonemang om att skynda långsamt, om det i det här fallet inte varit så tydligt att man faktiskt satsat på PW som förstamålvakt. Man har säkert haft en plan för Söderström, men huvudplanen har alltid varit att köra på PW i första hand.

Från dag ett har allt pekat på att Söderström ska ha förstaspaden, men det är först med mindre än en månad kvar som också Lindbom verkar förstå det.

Jag tror absolut att det finns en risk med att tokköra en ung och oerfaren målvakt. Samtidigt. Det här är professionella idrottsmän, och yngre spelare än Söderström har visat att de kan ta enormt med ansvar på den här nivån.

Lindbom har med all tydlighet valt att satsa på PW före Linus. Något som jag tror kostat oss en serieseger.

Jag tror du har helt rätt i att Lindbom valt att köra på PW som förstemålis. Om anledningen är att han verkligen tror på honom, att han inte trodde lika mkt på Linus, eller inte hade något direkt val (det kan ju till exempelvis finnas klausuler i kontrakt etc) låter jag vara osagt. Det har skett en omsvängning senaste månaden precis som du säger, jag hoppas detta håller i sig.

Jo, jag vet att du specifikt varit mer inriktad på att ha en annan förstamålis (vem som helst) snarare än promotat Linus, och att du precis som linbom (men något tidigare) förespråkat för att Linus tar över. Jag riktade mig inte nödvändigtvis till dig i mitt inlägg om att se bakåt med klarsynthet. Det är många som nu när man sitter inne med svaret, övervärderar sin egen insikt i att man “hade rätt från början” angående Linus vs PW. Minnet är plastiskt och böjs efter hur man vill att det skall vara just nu.

Tillägg: Vi vet ännu inte hur Linus klarar sig i slutspelstider, när det står 4-4 i 7e och avgörande kvarten… hualigen…

Angående ditt tillägg. Vet inte hur du fungerar. Men har jag två alternativ, varav ett jag provat och jag vet att det skitit sig rejält, så är jag betydligt mer sugen på att prova det andra, även om det kan skita sig igen.

Jag hade alla dagar i veckan valt Söderström i det läget. Jag såg som sagt Jvm på plats i Helsingfors och Linus visade med all önskvärd tydlighet att han är som bäst när det gäller. eller han har vart som bäst när det gäller vid flera tillfällen förut. Det har faktiskt inte Pw han har vikt ned sig vid flera tillfällen förut bla förra årets slutspel. Jag nämnde det redan när han värvades hittar det dock inte i denna tråd, kanske var på annat forum i diskussion med Hv fans jag nämnde det, hur som helst. Pw har varit ojämn ända sedan sin tid i Almtuna. Sett många matcher på plats i Uppsala(bor i närheten) Ojämnheten har varit ett problem i många år och finns där fortfarande. Stora räddningar blandas med ordentliga grodor. Pw är en bra 2a målis men han har fortfarande inte i någon klubb bevisat att han håller som första målis och jag har svårt att se det hända i hv heller.

Jag väljer oxå Linus.

Det är en vågdelare: Att klara av att vara bäst när det gäller som Liv, eller inte, som många andra. Det skall ju inte bara vara slumpen om man har en bra dag eller inte när man väl står där vid 4-4 i sjunde kvarten, 1.45 kvar av tredje perren och HV har två i utvisningsbåset…

Det är väl här egentligen som PW skulle behöva höjja sig. Oklart hur man gör det dock. Att bli som bäst när det gäller, till skillnad från att kunna vara bra. Vi vet att PW kan vara bra, men det gäller att vara bäst när det gäller, att tagga till när det behövs så man vinner matcher. Jag tror det till viss del är ett personlighetsdrag man haft med sig i generna eller vårdat väldigt väl genom livet. Vissa har mer av det än andra. Liv hade massor.

Liv var rätt loj under perioder och hade säkert samma lägstanivå som PW och för den del Linus. Dock vann Liv när det gällde, samt höjde sig tillräckligt ofta för att ge HV en chans på seriesegern. DET har vi saknat med Wesslan, PW och de flesta andra jag inte ens minns namnet på. Är Linus en sådan vinnarperson? Det ser onekligen ut så men jag väljer att vänta in resultatet och i efterhand konstruera ihop en världsbild så jag kan säga “vad var det jag sa?” :wink: