![]()
![]()
![]()
![]()
Huruvida Söderström är en guldmålvakt står skrivet i stjärnorna.
Men vi kan väl i alla fall konstatera en sak, när vi i alla fall vet hur grundserien sett ut, att HV är ett topplag med i Söderström i mål, och inte det när PW står.
Det är ett faktum sett till kvoten vunna/spelade matcher. Dock vet vi inte hur det gått om Linus spelat alla/merparten matcher detta år. Sannolikt hade han gjort det bra, men ingen vet hur han tagit en ev. längre svacka (vilket han förvisso hade en liten i höstas).
Vi har inget parallellt universum att kolla facit i. Men jag håller med, när Linus står, då är vi starkare än när PW står.
Ska inte glömma att P-W har också likt Söderström sina bästa år framför sig och tror att han kommer växa.
Tycker att prio för Rahm o P-W är att fokusera på hans hållning då han ofta inte orkar hålla uppe kroppen när det hettar till.
Jo, det finns många keeprar som nått sin prime ganska sent i karriären och det är inte alls omöjligt att PW gör det. Han var riktigt vass säsongen 12/13(?) när han bar FBK till final. Sedan dess har han gjort några bra och helt okej säsonger, och den här säsongen som nog är den sämsta han gjort. Men som du säger behöver han arbeta på sin hållning och ibland sin positionering.
Apropå Linus vinnarmentalitet så blir det ju upp till bevis nu. Men det verkar otroligt lovande. Hans intervjuer i JP och Jnytt efter övertidsvinsten mot FHC visade på en person som i vart fall hatar att förlora.
Gör nog sin bästa match någonsin i Hv tröjan idag! Kul det behövde PW
Är det inte dags att PW får lite kärlek här?
Har ju gjort flera fina matcher nu inkl den senaste mot SAIK med världens bästa OS All Star Team VM NHL Superduper KHL-kedja genom tiderna!
Han ser stabil o säker ut!
Han spelar sin bästa hockey under HV-tiden just nu tycker jag!
Gött att se!
Helt rätt, PW tillsammans med Tedenby och Pilut är väldigt roliga att se för tillfället. PW lär nog gå en kamp med Linus om förstaspaden.
Glöm inte bort att gå in och rösta på PW på SHL den här veckan:
[url]http://www.shl.se/artikel/97izajai1-403dd/rosta-fram-din-favorit-till-veckans-raddning[/url]
Ännu en nolla för PW
Skönt för självförtroendet kan ja tänka…
Kalla mig dåre som väljer att ta den här diskussionen nu. PW spelar fenomenal hockey, kanske sin bästa under sin tid i HV.
Men innan folk börjar prata om förlängning av kontrakt (Det krävdes ju bara femton matcher hans första säsong innan Hult gav honom två nya år…) så vill jag peka på det som jag alltid sett som det stora problemet med PW. För hur bra/dåligt han än spelar så vinner vi inte med honom i mål.
I år har han stått nio matcher, och precis som tidigare år vinner han i stort sett varannan match. I år är det bokstavligen så. Fyra vinster och fem förluster ger en vinstprocent på runt 45. På de nio matcherna har han bara två tre poängare.
Med PW i mål tar HV drygt 1,2 poäng per match. Det skulle ge laget drygt 63 poäng om PW stod samtliga omgångar.
Och om man nu bara ser till matcherna efter uppehållet då PW spelat fantastiskt har han ett poängsnitt på 1,17 poäng per match.
Det kan jämföras med Gunnarsson som tog två trepoängare på fyra matcher och hade ett poängsnitt på 1,5.
Söderström som kritiserats så hårt är fortsatt den HV vinner mest med. Med honom har HV ett poängsnitt 1,66 poäng. Skulle Linus stå samtliga matcher skulle vi sluta på drygt 86 poäng.
Med tanke på HV:s usla form den senaste tiden kan man ju fråga sig om laget ens tagit nån poäng överhuvudtaget om det inte vore för PW:s storspel.
Samtidigt. Vi känner igen mönstret från tidigare år. HV vinner inte med PW i mål, det är något som alltid låser sig.
Linus har som sagt kritiserats hårt, men jag ser det som direkt nödvändigt att han återvänder så snart som möjligt. Oavsett räddningsprocent och insläppta mål, Linus har en förmåga att vinna matcher.
Håller inte riktigt med dig här Lejacques, jag har sett samtliga HVs matcher denna säsong, förutom förra veckas hemmamatch mot DIF, och i nästan samtliga matcher har PW spelat bländande och gett laget förutsättningar att vinna. Att HV sen bara vinner ca 50%i de matcher PW står har nog mer att göra med HVs otroligt obefintliga och rent utav bedrövliga offensiva spel, skapade HV ett enda farligt läge idag? Hade Linus varit tillgänglig för spel idag så hade jag nog faktiskt valt PW framför honom.
Robert. Jag hör dig. Samtidigt är jag otroligt nyfiken på varför HV har ett så mycket sämre poängsnitt med PW. Det här är ju som sagt ett genomgående mönster för alla hans år i föreningen.
När det gått så här lång tid har jag svårt att se att det rör sig om tillfälligheter. HV spelar annorlunda med PW i mål.
Det är en intressant reflektion. Men några saker som jag ifrågasätter med den är:
Hans första år är svårt att jämföra med. Dels var han ny i laget så det förefaller märkligt att de skulle spela annorlunda med honom, om så vore fallet så borde det varit under senare delen av säsongen det började ske. Sedan så var spelet kasst den säsongen, Tim Brithen var ansvarig för backarna och han var inte redo för ett sådant uppdrag. Försvarsspelet såg bedrövligt ut och det berodde snarare på bristande kompetens i ledningen och inte på PW.
Det har skett en ganska stor spelarrotation sen PW kom. Från PWs första säsong är det 7 andra spelare kvar i laget, inklusive Brännström och Stenlund som knappt tuggade någon istid då. Att spelare bytts ut talar lite emot det också, att spelarna börjar tänka på något särskilt för att PW står kommer inte på en match. För jag har svårt och tro att det är coacherna som styr det så.
Med det sagt så tror jag att det kanske kan ligga något i det, känns ändå inte helt orimligt. Med en keeper som ofta hamnar i konstiga positioner så kanske spelarna börjar agera på ett annorlunda sätt. Jag har ingen aning, jag har inte märkt något direkt på spelet heller eftersom jag inte letat efter det. Finns det någon specifikt du noterat med spelet?
PW har i dagsläget stått 66 procent av grundseriematcherna sedan han kom till HV. Han har då en vinstprocent på 48,9 (47,9 om man räknar in de slutspelsmatcher han stått).
Varför, varför har inte HV försökt fixa målvaktssituationen? Varför envisas man med att tro att PW håller? Oavsett hur bra eller dåligt han spelar slutar det ändå med att han vinner och förlorar varannan.
Jag får det inte att gå ihop. Inte heller med tanke på att hans övriga statistik stadigt blivit sämre under åren.
Jag tycker det är beklämmande att HV inte agerat under säsongen och värvat en ersättare till Linus. För ingen kan ju längre påstå att det rör sig om tillfälligheter att det ser ut som det gör med PW i mål. Han håller helt enkelt inte om HV vill vara ett topplag.
Det surrades om att PW hängde löst inför säsongen. Med facit i hand borde man löst situationen redan då, särskilt med tanke på Linus skadehistorik, och sett sig om efter något nytt.
Edit. Tack sir Ward.
För att förtydliga. PW:s vinstprocent säsong för säsong:
14/15 48,7% (inklusive slutspel (47,8%)
15/16 50,0%
16/17 47,4
Tack återigen lejacques, för konstruktiv kritik.
Stor tumme upp tycker jag.
Håller med! Intressant statistik som underbygger tesen. Fick mig att fundera hur det ser ut i övrigt? Vad har bästa målvakt för vinstprocent?
Jag håller helt med Lejaques.
PW är ingen dålig målvakt, men har är så förbannat ojämn under matcherna. Han varvar Hasek räddningar med att släppa in enkla mål.
Min teori är att detta sprider en osäkerhet hos backarna. Att man kanske omedvetet spelar ett annat försvarsspel som inte är optimalt. Därför vinner vi så lite med PW. Jag tycker också PW överlag är bra i matcher vi skulle vinna genom att hänga en slips i ribban. Medan han aldrig vinner jämna matcher åt oss. Ta Färjestads eller Rögle matcherna t ex. Inga direkta tavlor men han gjorde inte de där räddningarna som ger laget energi heller.
Vi måste nog ta in Rubin snarast. Annars kan detta bli en sorglig historia.
Har Hult på fullaste allvar tänkt gå in med PW i ett slutspel, utan någon vettig back up? Nu struntar jag i statistiken utan talar bara om PW:s fysiska status.
Idagsläget känns det som att han är ett skridskoskär från att gå in i väggen. Och vad händer då om nu Söderström faktiskt inte kommer tillbaka? Ska vi spela Åhman? Hur går tankarna i HV-lägret? Jag är minst sagt nyfiken.
Gillar PW och unnar han att lyckas men igår såg jag en både mentalt och fysiskt trött målvakt. Något måste hända här för annars är risken ganska stor att det blir ny skada.
Antingen tar man in en ny målvakt eller så låter man Åhman stå.