Tråden om #53 Fredrik Pettersson-Wentzel

Problemet är att man skulle tagit in en till målvakt kring jul 18.12. gick man ut i media och sa att Linus är borta ett bra tag framöver. Nu är det 5 matcher riktigt tätt. Inte en chans att PW orkar stå dem. Han har ju stått 18/19 matcher de senaste månaderna. Jag tycker synd om honom, man ger varken honom eller laget en ärlig chans att prestera.

Det är förbannat akut nu att man plockar in en till målvakt. Helst någon som kan ta förstaspaden, men minimum någon som kan gå in och avlasta PW. För där litar man uppenbarligen inte på Åhman.

PW vinner knappt varannan match. HV är ett varannandagslag. Snälla, ser nån i HV:s ledning mönstret?

Jag sa redan efter PW:s första säsong att han inte håller som förstemålvakt. Men att han stått majoriteten av HV:s matcher sedan han kom kan jag ju inte lasta honom för.

Jag är i stället så sjukt besviken på John Hult som inför säsongen inte försökte lösa målvaktssituationen och ta in en bra målvakt som kunde konkurrera med en skadebenägen Söderström.
Och jag är galet besviken på Hult att han inte tog in en ny förstemålvakt när Söderström gick sönder i november.

Och jag är helt galet besviken på Lindbom och tränarstaben som trots PW:s usla siffror ändå låter honom stå. Envisna som åsnor tror de att PW ska lyfta.

Jag tycker helt ärligt målvaktssituationen i HV är för jävlig och ovärdigt en klubb som säger att de vill vara topp fyra.

Håller med. Makalöst! Finns inget mer o tillägga!

Helt sjukt men jag håller med dig. Dock tycker jag det var rätt att låta PW stå igen efter hans hållna nolla mot Mora. Men visst, HV borde ha agerat tidigare. Samtidigt har man väl trött att Söderström skulle komma tillbaka.

Som sagt: ovärdigt att seriöst säga sig vilja vara topplag över tid med ett högst medioker målvakt.
Vilka andra lag hade han varit förstemålvakt i?
Petter Rönnqvist sa ju själv idag i Cmore att han har svårt att se HV gå långt med PW, ALLDELES för ojämn.
ALLA ser detta. Varför ser inte Hult detta? och Lindbom som ställer honom före Åhman då?

Hear, hear, didotto! :slight_smile:

Jag hade gärna sett att PW motbevisat mig. Men tyvärr har ju inget hänt på tre år. Mönstret går igen och statistiken talar sitt tydliga språk.

Men som sagt. Skuldbördan ska läggas på Hult och tränarstaben som inte agerat.

Målvakten är ju lagets viktikgaste spele och ska man vara topplag bör man väl rimligtvis ha en toppmålvakt?

Det underligaste i denna historien är ju varför man förlängde avtalet för 2 år sedan. Han var ju inte mer än OK då heller.

Nej, det mest underliga är att man gjorde det mitt under pågående säsong. Det hade inte ens hunnit bli juluppehåll.

Jag ifrågasatte då varför man gav honom två år efter att endast ha gjort ett tiotal bra matcher. Hans start var ju inte direkt helt lysande. Skrev här att man borde ha is i magen, och ja, med facit i hand hade det varit bättre.

PW avslutade grundserien uselt och krönte det med ett katastrofslutspel. Visst, man kanske fortfarande skulle förlängt. Men då hade förhandlingsläget varit ett helt annat. 1+1 och lägre lön. Nu blev det i stället två år och förmodligen en högre lön jämfört med hans första kontrakt.

Det är ingen underdrift att säga att det visade sig vara en rätt dålig investering.

Han har ju inte haft en helt lätt situation heller när han går skadad nästan hela förra säsongen och nu helt plötsligt får han stå i princip varje match. Samtidigt har vi seriens typ sämsta boxplay vilket gör att statistiken blir ännu sämre.

Men ja han blandar och ger precis som laget och han hade ett dåligt slutspel för 2 år sedan. Jag håller med om att vi bör hitta någon som kan ta över eller iaf konkurera om förstespaden direkt denna säsongen. Och jag är liksom ni andra tveksam till att erbjuda nytt kontrakt.

Här ska ni få lite deppiga siffror. Om jag räknat rätt ser varje målvakts poängsnitt ut som följande (sett till antalet matcher de startat):

Åhman 2,67 poäng/match
Söderström 1,67 popng
Gunnarsson 1,5 poäng
PW 1,41 poäng

Kollar man till poängsnitt då PW inte stått hamnar vi på 1,79. Med det snittet skulle vi ligga trea idag…

Det är rätt uppenbart att vi står och faller med målvakten i år.

lejacques.
Tror även att HV-fans på planeten Uranus vet att du ogillar PW.
Du kan statistiken obevekligen.
Detta börja bli jävligt jobbigt nu. Alla vet din agenda.

Har du nånsin tagit kontakt med sportcheferna. Samtal, fegmail, eller som mig, direkt diskussion.
Jag kan enkelt fixa ett möte och är självklart med. Där får du jättegärna ställa vilka frågor du vill.

Vilken dag passar dig?

Analys av HV’s målvaktsspel:

Vi har släppt in 120 mål på 1187 skott. Det ger oss en total räddningsprocent på 89,89% totalt och med det ligger vi 9:a i ligan. Hade vi haft 1% bättre räddningsprocent (vilket är rimligt om man ser till målvakternas prestation i år) så hade vi legat 5:a i den listan, strax efter Skellefteå. Vi hade också släppt in 12 färre mål och haft +15 i målskillnad vilket är i paritet med Malmö och Frölunda. Svårt att säga hur många extra inspelade poäng det hade inneburit men kanske runt 7-8p mer.

Hur har då målvakterna presterat individuellt:

----------------------         matcher -  GAA  -    räddnings%

Pettersson-Wentzel – 28 ----- 2,42 ----- 90,26
Linus Söderström ---- 12 ------ 2,76 ----- 89,33
Jonas Gunnarsson — 4 ------- 2,04 ----- 92,92
Adam Åhman --------- 3 ------- 2,27 ----- 91,25

Söderström har egentligen haft sämst säsong av alla och har dragit ner snittet. Han har störts av 2 olika skador vilket uppenbarligen haft stor effekt med tanke på skillnaden från fjolåret. Dock har PW stått mest så han får ändå det största ansvaret för att vi inte varit vassare här. Gunnarsson och Åhman har inte stått tillräckligt för att man ska kunna dra några djupare slutsatser förutom att dom var bra när dom fick chansen.

Räddningsprocent ger en viss indikation på hur bra en målvakt är men samtidigt så ser ett defensivt tajt lag till att skotten får tas utifrån kanterna och från långt håll samtidigt som man minimerar skott från skottsektorn. Därför får ju målvakten i ett defensivt bra lag en bättre räddningsprocent bara av att spela i det laget. Är HV då ett lag som släpper en stor andel av skotten ifrån farligt område så kan det ju delvis förklara målvakternas dåliga stats. Men…

Procent av skott på egna målet som skjutits från skottsektorn (stats från shl.se)
1 – 57,57% Malmö
2 – 59,00% Linköping
3 – 59,14% HV71
4 – 60,55% Växjö
5 – 61,09% Luleå
6 – 61,97% Mora
7 – 62,39% Karlskrona
8 – 62,48% Skellefteå
9 – 62,52% Brynäs
10 - 62,52% Djurgården
11 - 63,11% Färjestad
12 - 64,05% Frölunda
13 - 64,37% Rögle
14 - 64,66% Örebro

… det visar sig att HV är seriens tredje bästa lag på att få motståndarens att skjuta från utanför skottsektorn. Det gör ju siffrorna för Söderström och PW ännu mer beklämmande om något. Överlag släpper vi till näst minst antal skott mot mål både totalt och från skottsektorn (efter Växjö) samtidigt som vi skjuter 5:e mest. Ändå har vi bara +3 i målskillnad. Skotteffektiviteten är låg (11:e i serien) så det är en av förklaringarna men den största, som vi ser i statistiken är målvakternas dåliga spel i år och där har PW störst del.

Femstjärnigt inlägg sir ward. På vilket sätt bidrar du till debatten och den goda stämningen på forumet nu?

Jag konstaterar, som flertalet är överens om(Samtliga mods). Börja bli jävligt tjötigt nu om PW.

Med - Jag kan enkelt fixa ett möte och är självklart med. Där får du jättegärna ställa vilka frågor du vill.
Så menar jag allvar.

Så då är det slutdiskuterat? För att du (och alla mods…) tycker det är jobbigt?

Jag kommer med statistik för att illustrera ett problem ch du slår ner på det med argumentet “du är jobbig”. Snyggt.

Avbryter våran diskussion som inte bidrar något på Fredrik Pettersson-Wentzels tråd.
Du är varmt välkommen via PM lejacques.

Intressant, ganska talande siffror. Hur såg det ut förra säsongen?

Kollade precis. Och det är anmärkningsvärt stor skillnad mellan PW och Söderström.

Söderström 22 matcher 2,32 poäng
PW 30 matcher 1,57 poäng

Med Söderströms snitt hade vi vunnit serien med 21 poäng…
Med PW:s snitt hade vi kommit åtta…

Jag fattar inte hur ledningen inte har lyckats snappa upp detta? Det är ju glasklart.

Och det handlar inte om att klaga bara för klagandets skull. Det är bara kalla fakta. HV är ett lag för den undre halvan med PW i mål - ett topplag utan…

PW har dock bättre % och GAA än Söderström och Åhman har bara gjort 2 matcher.