Tråden om #60 Hugo Alnefelt

Jajamän… Är man sämst så är man.

PW var bättre.
Alltså Hugo kan sprattla till ibland men lägstanivån han har är typ Scott Langkow-nivå…

Brian Boucher tar la ändå priset? Tänker förväntningar kontra insats. Skrämmande att HV inte lyckas hitta målvakt och ej gör centersidan stark nog typ gång på gång…

Vill inte skita på Hugo men helt ärligt tror jag nåt är fel.

Svårigheter med djupseende: Dålig djupuppfattning är en annan vanlig följd av dold skelning. Detta kan göra det svårt för individer att bedöma avstånd korrekt, vilket är viktigt i många vardagliga situationer.

Håller med.

Jag har så otroligt svårt för det här fladdrandet och aggresiva målvaktsspelet som kan gå hem men oftast blir det fel eller mest turlig räddning. Jag vill ha en lugn och trygg målvakt som kan avgöra matcher själv likt många andra lag har.

Var så sjukt skeptisk till denna värvningen och jag vill inte se han mer i Hvs dress, oavsett serie.

https://x.com/SimonBrandstrom/status/1787759003201618047

1 gillning

Helt otroligt hur vi kunde värva honom med tanke på hur usel han var i ahl. På ett jävla 3årskontrakt också. FY FAN!

1 gillning

Nästan galnare kontrakt än Tikka och Tedens med tanke på den viktiga positionen.

2 gillningar

Bittra sanningen och att vi under alla dessa säsonger aldrig lyckats värva en ordentlig förstemålvakt. En otroligt viktig post som aldrig blivit rätt

1 gillning

Ja, första målet var verkligen inte bra att han släppte, (och man kan ju förlora en match på bara det - vilket man kan argumentera för att vi kanske gjorde) men efter det spelade han upp sig och hade en godkänd match .

Däremot visade sig problemet med att göra mål för våra forwards och så en fruktansvärt dum och onödig utvisning av Tedenby i anfallszon :frowning: som annars var riktigt bra

Så jag tycker det finns fog för kritik , men det kan bli lite väl mycket nu att ALLT var hans fel.

Jag tror det kan vara bra att inte sabla ned för mycket på våra målvakter för de är ju i en fruktansvärt utsatt position i såna här kval - det hjälper knappast laget - så jag tycker man kan kritisera till en gräns, skriva vilken man vill ha istället och jag tycker nog gränsen är nådd för min del nu - inget blir bättre av att vi sågar honom med fotknölarna i inlägg efter inlägg

OBS bara min åsikt, take it or leave it

4 gillningar

Fast Alnefelt spelar i högsta ligan i Sverige och två av målen är hans. Det finns andra situationer som han redde ut bra, där det varit mindre tavla om det blivit mål.

Men att inte plocka pucken med fri sikt från långt håll och sedan positionera sig som en J16 - newbie i BP - det är så långt från SHL-nivå som det kan bli.

Sågning vid fotknölarna är rätt. Nu är matchen över och nästa på väg.

1 gillning

Edit. Tagit bort. matsqq har rätt. Finns en gräns för allt

2 gillningar

Tycker Hugo skulle ha både 1a och 3e målet, hans känns helt felplacerad. Jag tror inte Hugo kan spela under press, han gjorde en gedigen match mot Färjestad borta, när det inte gällde ngt.

Instämmer, tycker han är allt för ”aggressiv” i första läget på 3-1 målet vilket han sotar för i förflyttningen sen.

Tycker faktiskt synd om Hugo. Det syns att han vill så mycket, vill hjälpa laget och vara proaktiv, men det funkar liksom inte för honom. Tyvärr.

9 gillningar

Yepp, håller med.

2 gillningar

Är en elitidrottare som tjänar fläsk. Då ska man ha krav! HV71 är fortfarande en elitverksamhet och inte en breddklubb som ska klappas medhårs!

Steppa upp eller sitt på läktaren.

Absolut men det är ju trots att ledarstaben som ansåg vi hade bäst vinstchans med honom i kassen.
Svårt se att han ska säga -Ehh, nä ställ Olof i stället, han är bättre än mig…

2 gillningar

Nu tycker jag visserligen Hugo har absolut lägst lägstanivå av våra tre målvakter. För mig ska han inte ta en tröja. Men precis som du skriver. Problemet är att tränarstaben väljer Hugo.

Problemet är också att Dichow och Glifford inte är speciellt mycket bättre. Och det har gett sig uttryck på forumet där det har varit total rundgång gällande målvaktsfrågan.

Först ville vi se Dichow i mål.
Sen ville vi se Hugo istället för Dichow.
Sen ville vi se Glifford istället för Hugo…
Sen ville vi se Hugo istället för Glifford.
Sen ville vi se Dichow istället för Hugo.
Nu när Dichow inte varit tillgänglig vill vi se Glifford istället för Hugo.

Hade HV förlorat igår med Glifford i mål hade forumet högst sannolikt tyckt att Hugo borde ha stått.
Allt är rätt ologiskt i vad vi tycker, men det beror ju på att målvaktstrion är så otroligt svag i kombination med att tränarna coachat sönder dem totalt med sin brist på fingertoppskänsla. Det har blivit snudd på omöjligt att avgöra vem som faktiskt ska stå…

Men jag tror fortsatt att rangordningen borde vara enligt följande:
Glifford, Dichow, Hugo.

Vi kommer gissningsvis åka ur oavsett vem som står, men vinstchansen ökar något med Glifford i mål och sjunker sedan i takt med de andra målvakterna. Det har vi också siffror på.

9 gillningar

Nä under säsongen kan jag för egen del aldrig säga att jag helst velat se Hugo. Endast inför och kanske första matcherna innan jag såg det inte höll.

Bra sammanfattat, jag kan inte avgöra vem som vore bäst i mål, men du visade på det där med berg- och dal-banan vad gäller målvaktsprestationerna .

Man kan ju bli tokig för mindre - jättebra en enskild match, sen en annan match går allt möjligt in och vi hamnar på minus totalt sett (känns det som)

1 gillning