Tråden om #60 Hugo Alnefelt

Karln lär ju inte tagit höjd för några som helst siffror (någon skribent postade siffror från Simon Brändström i matchtråden igår), utan mer eller mindre gott på orden om att Hugo ville tillbaka, börja om och få en språngbräda NHL. Och sen slantat upp för detta. Är vad jag tror!

de enda siffrorna han har koll på är startnummer till travhästar…

3 gillningar

Återigen ett “hoppas” kontrakt tyvärr. Alnefelt har sina stunder helt klart men stabiliteten för att leverera som en 1st målvakt fanns ju inte.

Korspostar denna, bara för att nån mod ska bli sur.
(eller för att den kanske missas av nån enögd annars)

Ok.
Lite statiskt på Hugo. Blev faktiskt överraskad, både positivt och negativt.
Hugos största problem är i BP, bland de sämsta i ligan där.
Funderat lite på varför. Själv tror jag det handlar om att han “attackerar” för hårt och för tidigt när han tror att ett skott ska komma, hamnar för långt ut och hinner inte över på andra sidan när “skytten” byter sida på spelat och nån kan peta in den i mer eller mindre tomt mål.

I 5 mot 5 har Hugo riktigt “skapliga” siffor.
Här har vår målvaktstränare ett jobb att göra. Lyckas de rätta till det där så har vi en 1:a målvakt som inte läcker som ett såll i BP.

Lite siffor i 5 mot 5 och rank i ligan (alla målvakter med fler än 8 matcher, för att kunna jämföra med Gliffen å Dicken)

5 mot 5

SVS% (räddningsprocent) - Rank i SHL
Hugo:91.92% 11:a
Gliffen:89.56% 26:a
Dicken:84.50% 30 av 30…

Innerslot saves
Hugo:88.42% 5:a
Gliffen:87.50% 7:a
Dicken:78.69% 28 av 30…

Outside saves
Dicken:98.55% 14:de
Hugo:98.28% 16:de
Gliffen:97.24% 23:a av 30…

Delta (saves -expected saves)
(Gliffen för lite underlag för siffror)
Hugo: -1.62 1:a
Dicken: -7.51 28 av 30…

GSAx(EQ) Räddningar över förväntade
(Gliffen för lite underlag för vettig siffra)
Hugo: 3.34 12:a
Dicken: -9.90 30 av 30…

Så till Box Play

Räddningsprocent

Dicken: 93.55% 1:a av 30(!)
Gliffen: 86.36% 10:a
Hugo: 72.73% 29:a av 30(!)

Innerslot saves
Dicken: 87.50% 5:a
Gliffen: 80.00% 12:a
Hugo: 46.15% (!!) 30 av 30

Outside saves
Gliffen:100% 1 av 30 (14 andra som har 100%…)
Dicken:100%
Hugo: 87.50% 27 av 30…

Saved goals above expected
Dicken: 2.82 1
Gliffen: -0.52 17
Hugo: -4.02(!) 29 av 30…

Min egen slutsats och lösningar.
Hugo är en habil målvakt i 5 mot 5. Ungefär mitt i smeten.
Urusel i BP.
Så antingen tar målvaktstränare tag i den ihop med BP ansvarig och hittar lösningar eller så byter vi in Dicken i Box play som någon föreslog.

Nyskapande och briljant!!

(Dicken har alldeles för lite BP för att siffrorna ska kunna tas på allvar. Ergo vi behöver en ny målvakt och det fort om nu inte Hugo får ordning på prylarna)

12 gillningar

Vilken tredjeperiod ändå, det ska han ha💪

3 gillningar

Hugo fick skit efter första perioden!
Men han ska fan ha beröm efter dagens match.
Han räddar oss kvar och gav hos chansen att vinna idag.

7 gillningar

Det är intressanta siffror men att dra slutsatsen du gör är ganska förenklad. Det är fler än målvakten som påverkar om det blir mål eller inte.

Blandade känslor för Hugos insats efter ikväll. Han gör monster räddningar och ger oss chansen att vinna denna matchen, men det är inte ett stabilt eller hållbart sätt att spela på. Känns som ett lotteri där bak.

2 gillningar

Ställ han mot Rögle så får han visa en jämnare nivå. Han va riktigt bra i 3e perioden. 95% ikväll.

1 gillning

Håller med. Grundproblemet är inte borta. Hugos treårskontrakt har inte gått från 190 papp i månaden till säsongen ut och typ max 100 i månaden (om ens det).

Men nu får vi greppa halmstrån. Idag är han konstigt nog, med tanke på hur det stundtals såg ut (även när han spelade upp sig), faktiskt en stor anledning till att vi vinner.

Vi får hålla tummarna för att han kan hålla samma räddningsprocent de kommande matcherna…

2 gillningar

Jag tror Hugo behöver få stå kontinuerligt. Få förtroende och känna att han är nr1. Absolut svårt i den sits vi är i, vilket är förståligt. Och att han även har haft plump matcher. Men vi måste våga gå med en o samma några matcher nu.

4 gillningar

Även om jag håller med så var det flera puckar i ribban och flyt. Bra målvakt ska ha medstuds men som vi sagt tidigare - det går inte att lita på att ha tur. Hugo behöver lyckas göra ett par bra matcher i rad, hoppas verkligen han kan det. Dock glasklart att han ska stå nästa match!

3 gillningar

Ja det är svårt som fan detta, mkt möjligt att det är som med Day, han behöver matcher där han spelar lite sådär men upplever segrar ändå som igår för att kunna få spela upp sig i lugn o ro.

Insatsen som helhet igår är så klart väl godkänd men man färgas alltid av hur målen faller.

Den gamle stormålvakten Ryan Miller släppte alltid 1-2 enkla puckar på slutet när matchen var vunnen. Hans version av att hålla nollan var att göra det i 59 minuter.

Om Hugo släppt de två målen i slutet så hade vi nog pratat mer om en stormatch och hur länge han höll ut.

2 gillningar

Igår hade han en räddningsstatistik som gjorde det möjligt för oss att vinna, men jisses vad fladdrig han är. X antal puckar räddade honom när han var överspelad och ibland behövs sådana matcher. Gillar dock hans inställning, men en förstemålvakt för ett lag som vill uppåt i tabellen - nej det är han då inte.

5 gillningar

Tycker den är “okej”.
Hugo hade turen med sig med ett jäkla gäng puckar som inte gick in i nätet utan istället för förbi.

Nej, jag är fortsatt negativ till att köra Hugo i mål.

Vad gör Martin Thörnbergs pung nu för tiden? För sent att skola om till målis?

1 gillning

Jag skulle vilja påstå att det är högst nödvändigt att ha lite flyt om man ska hålla 95 i räddningsprocent när man får 40 puckar mot sig.

2 gillningar

Det är väl lättare att hålla hög procent ju fler puckar man får på sig. Allt beror ju på var de kommer från och vilken hjälp man får att se och rensa. Ska man ha 95 procent när motståndarna får iväg 19 skott eller mindre måste man hålla nollan.

Det finns ett några saker där lagets spel hjälper målvakterna att få bra siffror:

• Få kontringar
  • Defensiven tillåter många skott utifrån, men få från slottet (dvs igekottsförsvar)
  • Backarna som kan hålla rent för returer

Lagets problem har varit just kontringar och markeringsmissar i slottet pga ständiga individuella misstag. Det har spillt över på målvakterna under flera säsonger.

4 gillningar

Jo givetvis. Vad jag menar är att när det kommer så mycket skott brukar åtminstone ett gäng vara ur bra positioner.