Tråden om #61 Axel Rindell

Egentligen inte för att skydda ‘honom’. Snarare att skydda laget och poäng.
Jag skiter fullständigt i vilka styrkor han har. Han får förtjäna sin plats.
Måste man ha en defensiv roll för att man kör 3e backpar? Nej
Jag tycker att dom backarna som förtjänar en viktig roll får dom. Inget mellanting eller om. Bäste man för laget spelar mest. Vare sig man tillför offensivt eller defensivt. Bäst för laget. Kemin i kedjan.

2 gillningar

Jag tycker att alla backar ska ha samma förutsättningar från start. Det är en grundläggande princip i ett lagbygge som vill vara både rättvist och prestationsbaserat. Om man börjar särbehandla spelare, oavsett om det handlar om att höja upp eller trycka ner, tappar man snabbt trovärdighet i gruppen. Inte ens Borgman eller Hansson ska stå över konkurrens. Alla ska bedömas utifrån vad de presterar här och nu.

Visst, tredje backpar har ofta en mer defensiv roll, men det är inte någon absolut sanning. Det handlar om balans och kemi. En offensiv back kan absolut fungera i ett tredjepar, om han används rätt, till exempel i powerplay eller offensiva tek. Det är helheten som räknas.

När det gäller Rindell var jag själv skeptisk till värvningen i början. Jag tyckte det kändes som ett osäkert kort. Men ju mer jag tänker på det, desto mer ser jag potentialen, särskilt om han får rätt förutsättningar och en tydlig roll. Han har kvaliteter som kan bli värdefulla för oss, men då måste han också få en chans att spela sig in och växa.

Att redan nu utgå från att han skulle vara en säkerhetsrisk, innan han ens spelat en minut i HV-tröjan, är inte rimligt. Hur vet vi att vi ”skyddar laget och poängen” genom att placera honom långt ner i hierarkin? Det är ett antagande, inte en bevisad sanning.

Och ärligt talat – tror vi att Björn Liljander värvat Rindell för att han ska vara ett problem? Det håller inte. Liljander har varit noggrann i sina värvningar och har garanterat gjort sin hemläxa här också. Rindell är här av en anledning. Då är det rimligt att han får chansen att visa varför.

8 gillningar

Jag har svårt att argumentera med dig när du säger emot dig själv om vartannat.

Jag tycker också att alla ska ha samma förutsättningar. Alla!

Du lyfter särbehandling? Du gör precis det?.
Samma villkor?

Alla ska bedömas hur dom presterar här och nu. Check. Kan bara skriva under!

Jag har inte påstått att någon ska stå över konkurrens?
Visa vad du går för!
Men att någon ska få en stor roll för att man har en offensiv uppsida och varit lite sisådär defensivt ska gå före?
För att då gör han som mest nytta är för mig att gå före andra utan att bevisa ett jota.

Exakt. Du tror på det mer? Låt han bevisa det först? Ta sin plats med ära?

Det finns ingen fakta på vad han kan prestera nästa säsong. Givetvis. Ingen vet.
Jag bygger mitt argument på sannolikhet.

Vad har han gjort för att förtjäna förtroende på bekostnad av vem? Redogör gärna

Liljander har varit noggrann i alla sina rekryteringar förutom denna. Denna är flipp eller flopp. Och jag tror att hur väl denna faller ut är hur resten av laget kommer att prestera. Bra lagspel-bra Rindell.

Vad är det som inte håller? Han har varit problematiskt i sina lag? Har jag fel?

Jag hoppas givetvis att han blommar ut och bygger upp sin självkänsla. Slår igenom och slår mig själv på fingrarna.

Men jag är rationell. Oftast :roll_eyes:

Klart att han ska få chansen? Det får man per automatik om du går in på sju backar?
Förstår inte riktigt vad du snackar om!

Jag förstår att det kan uppfattas som att jag säger emot mig själv, men det är inte så jag ser det. Jag menar inte att Rindell ska gå före någon annan eller få ett frikort till en större roll – utan bara att han ska få lika startförutsättningar som övriga.

Att direkt sätta honom i ett tredje backpar signalerar, enligt mig, att man redan har bestämt hans plats i hierarkin innan han ens spelat. Det tycker jag krockar med principen om att alla ska få visa vad de går för här och nu. För att kunna göra det fullt ut behöver spelare också sättas i situationer där deras styrkor kan synas, annars blir det inte en rättvis konkurrens.

Så för mig handlar det inte om att ge honom förtur, utan att inte bromsa honom i onödan heller. Det är i det ljuset jag menar att alla bör ha samma chans.

1 gillning

För mig går hela din retorik i stöpet. Fortfarande!
Får han en plats på sju backar? Ja eller nej?
Har han då en chans att ta plats? Ja eller nej?
Du vill ju ge han en plats på bekostnad av någon som kanske förtjänar det mer?
Återigen! Låt han visa vad han går för!
Varför ge han något gratis?

1 gillning

er diskussion går i cirklar

Ja verkligen! Otroligt frustrerande!

Hoppas jag kan vara tillräckligt tydlig och får ursäkta om jag har varit otydlig och framkallat en tydlig frustration hos dig, vilket såklart inte vart min intention.

Ja, han får en plats som en av sju backar, precis som alla andra. Ja, det innebär att han har chansen att ta en plats och visa vad han går för. Nej, jag tycker inte han ska gå före någon som förtjänar det mer, men han ska heller inte placeras längre ner på förhand.

Vi verkar se lite olika på vad “lika förutsättningar” innebär, och det är helt okej. Tack för diskussionen. Vi vill ju samma sak i slutändan: att håve ska lyckas. Allt gott!

1 gillning

Kanske var det lite av filosofin att alla skulle få chansen som spelade oss ett spratt förra säsongen? Ibland kändes det som att hela laget var utbytt pga en dålig match, träning eller en fis på tvären.

Det finns ju ingen knapp att trycka på för att få spelarna att leverera, det krävs mer än spelkvalitet. Vi kan därför inte värva 8 backar som på match och träning får visa vem som bäst förtjänar platserna, utan värva utifrån kvaliteter som vi vet finns. För att dessa kvaliteter ska kunna komma fram, även hos yrkesverksamma hockeyspelare, så måste tillit, tålamod och massvis med trygghet läggas till. Exakt det som jag tror Rindell saknat de sista åren.

Så den stora frågan jag har angående Rindell är: Kommer han få det i HV med den konkurrens vi redan har på backsidan?

Du lyfter en viktig poäng. För mycket rotation och för lite kontinuitet kan absolut slå tillbaka, det såg vi verkligen förra säsongen. Hockeyspelare, oavsett nivå, behöver känna trygghet och veta vad som förväntas för att prestera på riktigt.

Din fråga om Rindell är helt rimlig: Får han den tryggheten i HV med nuvarande konkurrensläge? supersvårt att säga på förhand. Förutsättningarna finns där, men det kräver att tränarstaben verkligen tror på honom och vågar ge honom lite längre livlina, inte bara reagerar på varje misstag. Om han, som i leksand, återigen hamnar i ett läge där varje dåligt byte betyder bänken eller läktaren, då kommer vi inte få se det bästa av honom.

Så nej, jag är inte säker på att han får den miljön automatiskt, det måste vara ett aktivt val från ledningen.

Jag ser gärna Rindell som topp 6 ihop med Hatakka. Att sedan låta Fransson kampera med kaptenen medan Borgman och Hansson kör som givet 1:a par.

För Rindell hänger nog mycket på om Day stannar eller inte, de är ju inte helt olika med en grym högstanivå och en lägstanivå som lämnar en del att önska. Jag gillar Day och hoppas han blir kvar.

Jag hoppas vi får se en lustfylld konkurrens som stimulerar spelarna och gör så att de höjer varandra.

Det ser ju onekligen rätt bra ut på pappret!

1 gillning
  • Hur många poäng gör Axel Rindell 25/26
  • 0-15
  • 15-30
  • 30-45
  • 45+
0 röster
2 gillningar

Väldigt bra engelska.

1 gillning

Det tänkte jag också på. Dock, talar han inte svenska? Han är från Helsingfors. Iofs talar Mikael Granlund i NHL inte svenska, men han är från Uleåborg som ligger långt ifrån väst-och sydkusten där de flesta svenskspråkiga områden i Finland ligger.

Det är ju olika det där, många finnar (ej finlandssvenskar) ser ju på svenska i skolan som ”tvångssvenska”, så då har de inte alltid lärt sig så mycket och kanske inte känner sig så bekväma med det.

1 gillning

Jo så är det väl. De läser ju bara tre år också, tror jag.

Det som gjorde mig lite fundersam var att han ju har ett ganska ”finlandssvenskt” namn.

Sa han att han hade 4 i golf-hcp? Snyggt.

Jo men det finns en massa svenskar, även spelare, med finska namn som inte kan ett jota finska… :slight_smile:

2 gillningar

Jo det är klart :winking_face_with_tongue: tänkte inte riktigt på det