Tråden om #64 Eric Martinsson

Oftast ljuger inte statistiken över tid och den visar att han går mycket minus i matcherna.

Han håller sig inte nära motståndare som är vid HV-målvakten för att enkelt exempelvis lyfta klubban eller liknande och ta bort en farlig målchans.

När det rör sig spelare i egen zon hinner han inte med att ta nya beslut och prioritera om.

Det var absolut inte bara hans fel när målen föll senaste matchen men inför matchen hade han uselt +/- och fast HV vann med 3 mål vart han -2 medan Sjöholm vart +3 , precis som den långsiktiga statistiken också säger.

på 4-2 målet (video finns på shl.se) är han i alla fall helt ur position (längs sargen) istället för att ta hand om Nygård och han borde redan varit varnad över dennes snabbhet då han redan gjort ett mål på egen hand.

Nedan statistik kan ju bero på zonstarter i egen eller offensiv zon etc etc men i a f

Spelare +/- per speltimme
Victor Sjöholm 2,07
Joey LaLeggia 0,26
Oliwer Kaski 0,23
Rasmus Bengtsson 0,00
Emil Andrae -0,14
Daniel Glad -0,15
Chad Billins -0,34
Niklas Hjalmarsson -0,39
Nichlas Torp -0,87
Eric Martinsson -1,19
Filip Westerlund -1,89

1 gillning

Har han bänkats något under säsongen eller hela tiden haft ledarnas förtroende?
Vissa spelare blir ju bättre efter att de fått nöta bänk någon match.
I detta fallet handlar det kanske mer om brist på självförtroende vilket iofs nog skulle få motsatt effekt.

Petar man honom nu är det nog bäst att det är för gott, han känns inte som den som knyter näven i fickan direkt.

2 gillningar

Inte kan en petning göra honom sämre i alla fall… Det är väl lika bra att chansa, för som det ser ut nu är han en säkerhetsrisk varje gång han är på isen.

1 gillning

Petad!

1 gillning

Ändra aldrig ett vinnande lag heter det
…gällde även denna gång

1 gillning

Vad är det som säger att Martinsson själv inte lyckas stå för 3-4 misstag? Tycker defensiven såg bra ut över lag men misstag avgör, som många gånger förr

2 gillningar

Martinsson går ut i media och uttrycker att han inte fattar varför han är petad. Komigen grabben hur kan du inte fatta att du presterat för dåligt? Sämst +/- i ligan och inte gjort poäng på väldigt länge??

Han säger alltså att han är medveten om att han har gjort ett undermåligt jobb, han är inte nöjd med sin prestation och han inser att detta kanske är hans sämsta säsong någonsin. Samtidigt kan han bara inte förstå varför han är petad.

1 gillning

Hoppas han petas för gott. Snacka om taskig attityd. Man var ändå beredd att förlåta honom för senast men icke.

Lite så jag tänkte också när jag läste intervjun. Han ger ju verkligen svaret på varför han är petad.

1 gillning

Med risk för att missuppfatta allt…

Det var väl en journalist som kontaktade Eric och inte tvärtom? Och Eric tycker att han spelat dåligt hela säsongen - utan att bli petad. Men nu blir han plötsligt petad trots att han inte blivit radikalt sämre. Men vad ska han säga när han får en direkt fråga? Han hann nog inte tänka så länge. Lite värdighet får vi ge honom, det är nog svårt ur hans synvinkel att se hela logiken i det, samtidigt hade han nog det på känn. Men detta är nog en jättejobbig situation för honom.

Jag tycker dock att petningen var rätt och att det ingår i jobbet som hockeyspelare att kunna ta det.

Jo men sammtidigt måste han ju förstå att han är utanför truppen om man presterar som han gör

Nu har jag bara läst Expressens version av artikeln då jag inte har jp, men det verkar ju mer vara att ingen gett någon förklaring alls, något även Pelle Gustafsson verkar lyfta fram:

“Det kanske har brustit i kommunikationen mellan oss. Men jag ska ta ett snack med Eric i dag och prata med honom.”

Martinsson har varit dålig denna säsongen, ja. Dock utan att bli petad. Han har inte varit sämre nu på senaste än tidigare, men blev petad. Klart att vi som är vid sidan av inser att han bör förstå varför (jag håller med om petningen, detta är inte ett försvar för att han inte ska vara petad), men det minsta man kan begära anser jag är att tränare ska kommunicera med spelarna om varför. Men skit händer, ibland brister det någonstans i kommunikationen. Det är med största sannolikhet avklarat nu.

Sedan har jag väldigt svårt för att sådana saker kommer ut i media…

Jag håller med till viss del - samtidigt borde alla professionella ishockeyspelare veta att tränarna tar ut de spelare som de anser ha störst chans att vinna matcher, varje match. Måste det verkligen kommuniceras individuellt till varje spelare, varje matchuttagning?

2 gillningar

Men nu är det proffs vi pratar om, inga barn som måste få en förklaring varför man inte får vara med och leka. Petningen har varit en tidsfråga och den bör väl inte kräva en förklaring. Att den skulle komma borde Martinsson fatta själv annars är det ju nåt som inte stämmer. Hade han svarat att anledningen är pga konkurrens så hade detta inte blivit en sån grej.

Jag tycker det är självklart att man tar upp med vederbörande varför man blir petad, oavsett vad man bör eller inte bör förstå. Kommunikation är A och O för att undvika missförstånd och konflikter.
Det gäller oavsett omaman är professionell idrottsman eller jobbar på ett vanligt knegarjobb.

När det kommer till just denna specifika situation och att Martinsson blivit petad fast han inte spelar (ännu) sämre än tidigare kan man givetvis härleda till förändrad konkurrenssitiuaion, där t.ex. Kalle kommit in och gjort det bra och vi har spelare som kommit tillbaks från skada.
Viktigt att få med Martinsson på tåget och att han själv visar att han vill spela och kämpar för att ta tillbaka sin plats. En Martinsson i form är en tillgång för laget.

2 gillningar

På ett sätt är kommunikation viktigt, men nej, det tycker jag nödvändigtvis inte. Men till första matchen en spelare är petad, alltså där det blir en förändring, tycker jag det. Sedan om en spelare fortsätter vara petad så är det ju bra om man kommunicerar hur det ser ut med att kunna komma in i laget igen osv.

Oavsett, Pelle Gustafsson sa i intervjun att det varit en brist i kommunikationen, så förhoppningsvis är allt utrett mellan dem nu så det borde inte vara någon distraktion.

Helt rätt - jag skulle sträcka mig så långt som att säga att detta skulle varit en icke-grej. Men då kan ju tränarna säga det till honom också. Men som sagt, allt borde vara löst nu så det borde vara en icke-grej nu.

1 gillning

I fallet Martinsson kan det ju vara så enkelt att man inte ser en framtid med honom. Tror även detta gäller Martinsson själv. Petningen känns så fullständigt given, dels med tanke på prestationen, dels med tanke på att en brytning är nära, att man glömmer kommunikationen. Finns liksom ingen anledning i att investera i Martinsson mer.

Ingen ursäkt, mer än förklaringsmodell till varför man missar att ta det med Martinsson.

Sen vet vi ju faktiskt inte vad för samtal tränarstaben haft med Martinsson sedan de tog över. De kanske har snackat stup i kvarten om att saker måste bli bättre, så när väl petningen kommer känner de inte att de behöver ta det vidare?

Oavsett vad, tycker jag sett till sammanhanget att detta är en skitgrej. Vi pratar om en av våra sämsta spelare den här säsongen. Energi ska läggas på rätt saker. Huruvida tränarna haft ett snack med Martinsson angående hans petning är verkligen en skitgrej i mina ögon. Med tanke på det läge HV befinner sig ska fokus inte ligga på Martinsson.

9 gillningar

Håller med föregående skribent. Att Martinsson inte själv har den kognitiva förmågan att analysera sin egen prestation ligger inte på någon annan än han själv. Han säger ju att han presterat dåligt och vanligtvis är det ju därför man petas. Så också här. Han håller inte om han inte höjer sin nivå. Gå och gnälla om det till media är lågt. Knip igen och visa lite jävlaranamma på isen istället.

Har bra input här och det var att Pelle, Lindbom och Challe ville ge Martinsson en ny chans att börja om från scratch då det finns en hel del mer här att kräma ur. Därför har man gett honom rikligt med chanser att bevisa sig. Tycker det är bra gjort och vi skulle må bra av en Martinsson som presterar på personbästa. Nu har man gett honom chansen och han har inte tagit den och därmed får man ge andra mer istid.

Vi är i slutspel just i detta nu och vi har inte tid att spela igång folk. Har man inte kommit igång efter 40+ omgångar så lär man inte göra det på målsnöret heller.

15 gillningar