Tråden om #64 Eric Martinsson

Klar för Växjö enligt Mr Madhawk

Sorgligt att han inte fick ut sin potential hos oss.

Tack gode gud för det! Skiter fullständigt i om han gör braksuccé i Växjö, jag vill inte ha ryggradslösa obrydda spelare i HV71. Obegripligt att man ens plockade tillbaka honom…

7 gillningar

medhåll

Förstår inte artikeln.
Köper HV71 ut 24 månader gånger lönen?
Varför inte göra en deal med Växjö och slippa ta en del av kostnaderna. Fattar inte.

Uppgifterna i Expressen att vi köper ut resterande 24 månadslöner till fullpris á 240 000 kronor och att Växjö därmed värvar honom till mycket lågt pris låter ju inte särskilt bra. Kan det verkligen stämma?

Om nu Martinsson varit så sugen på att bryta och varit muntligt överens med Växjö en längre tid, så borde han gott och väl kunnat gå med på en smidigare lösning.

Om ändå han kostar lika mycket oavsett om han spelar här eller inte så kunde man hellre gjort en “Sundström i Frölunda lösning” och låtit honom vila än att skänka till motståndare. Han kan ju inte säga att han aldrig fick chansen att visa vad han gick för hos oss…

2 gillningar

Eric Martinsson symboliserar för mig den typ av värvningar som HV INTE ska göra. Den klassiska Hult-värvningen. En spelare som förväntas ta kliv han aldrig tidigare tagit, en spelare som egentligen inte är ledande, en spelare som viker ner sig när det går som tyngst. En spelare som i alla fall utåt sett saknar hjärta för bygden och föreningen.

Så här skulle jag summera Eric Martinssons tid i HV. Han var haussad när han kom hit. Många var skeptiska när vi såg honom på försäsongen. Han tog inte alls de kliv som Hult tagit höjd för under den första säsongen. Till säsong två exploderade han poängmässigt. Men vad hjälpte det? Han var bäst i en urusel backuppställning och HV hamnade på sista plats. I kvalet mot Brynäs vek Martinsson ner sig och när han behövdes som mest stod han för 0 poäng på 5 matcher.

Efterspelet blev inte snyggt då Martinsson bjöd på en groda direkt efter slutsignal.

Inför årets säsong ville han först och främst till Röge (varningsklockor bara där). Men Rögle ville inte och det blev HV. Han snackade om revansch, men spelaren vi fick var precis den spelare vi sett i kvalet mot Brynäs.

När det behövdes som mest vek Martinsson ner sig totalt. I stället för att steppa upp av konkurrensen sjönk han allt längre ner i hierarkin. Ögonen blev tommare, huvudet hängde ännu mer.

För mig symboliserar Eric Martinsson några av de tyngsta SHL-säsongerna i HV:s historia. Han står för allt det HV inte ska vara. Kalla mig vidskeplig, men jag tror det var av yttersta vikt att inte ha Martinsson på isen när allt skulle avgöras i år.

Martinsson är när jag summerar hans tre år i föreningen en av de största flopparna någonsin. Och jag säger som någon ovan. Jag skiter i om han kommer utvecklas i en annan förening och bli en superstjärna. HV och Martinsson är helt enkelt ingen bra kombination.

9 gillningar

Klar för Växjö Lakers → Bryter kontraktet

Kostade oss nästan 6 miljoner och Växjö(Evertsson) gör en alldeles för bra affär om han går bra nästa säsong.

Nu är det inte riktigt så man skriver. Han hade 24 månader kvar på kontraktet á 240000 kr.
Vad HV betalat i “avgångsvederlag” bör vara betydligt mindre än så. Inte en chans att man pyntar ut de pengarna, då hade det varit bättre att låta honom stanna.

2 gillningar

Håller helt med dig, så hoppas verkligen att det du säger stämmer!

Martinsson skrattar hela vägen till banken, detta visar verkligen hur mycket hv ville bli av med honom att de var beredda att köpa ut hela kontraktet rakt av

I dessa fall brukar det ju oftast handla om att man som förening som vill bli av med en spelare tar halva kostnaden och nya klubben halva så jag kan tänka mig att så är fallet även i detta fall.

Inte så det funkar, då hade de ju lika gärna kunnat sätta honom på läktaren. För varför skulle vi vilja ge Växjö en spelare gratiis.

2 gillningar

Ja det här låter märkligt. Finns väl inte på kartan att vi köper ut honom för 5,76 miljoner!?!

På Madhawken låter det ju så…

Helt enig. Ett svart hål när det kom till trygghet, lagmoral och spelglädje.

1 gillning

Naturligtvis har HV inte betalat hela återstående kontraktskostnaden. Varför skulle de det? Det vinner ju inte HV någonting på. Och det är inte det som står i artikeln heller.

1 gillning

Detta är dagens bästa nyhet. Jag har upplevt det som väldigt frustrerande att se Martinsson på isen, och jag är stolt över ledningen som vågade bänka honom. DET agerandet har utan tvekan bidragit till att vi står här idag, och slipper kvala.

2 gillningar

Ni har rätt. Det står ju att de köper ut honom från resterande 24 månader. Inte att det är till fullpris. Min läsförståelse verkar inte vara på topp idag. Ber om ursäkt för “fake news”.

Kan ju inte tänka mig att vi betalar resten av kontraktet, omöjligt.

Då skulle vi ju ha en Sundströmsituation och att Martinsson inte spelar alls. Ingen som har intresse av det.

Växjö är ju ganska desperata och behöver få in backar och Martinsson gillar de ju tydligen.

Jag kan tänka mig att Växjö tar över kontraktet fullt ut men att vi betalar lönen under mars-augusti, typ något sådant.

Ja, att vi ger 24x240000 finns inte på kartan. Det hade ju fått Hults kontraktsskrivningar att framstå som geniala.

1 gillning