Tråden om #67 Oliwer Kaski

Dumheter. Envägsblicken skriker långa vägar i ditt inlägg här. Han är vår bästa back tillsammans med Nardella och Strålman tillskillnad från att Kaski faktiskt kan skjuta. Klaga på de förtjänar det, men Kaskii är definitivt inte en av dem.

2 gillningar

Det får du gärna tycka. Men siffrorna säger att han är högst medioker.

Jo men siffrorna för hela laget är katastrof. Han är en av få som faktiskt kan göra något med pucken i offensiv zon, speciellt i PP. Han har ett grymt första pass, tar pucken med sig istället för att kasta bort den. 1 MAX 2 touch innan den sitter på blad. Jämför detta med Sissons, Strålman eller Nardella som vrider och vänder och spenderar 20 extrasekunder på en sekvens som är onödig. Så är han den effektivaste backen vi har i alla avseenden.

1 gillning

Hade han haft det så hade han haft assist-poäng. Killen är, återigen, om du skrollar upp, nästan sämst av alla backar i antal assist.

Om du inte orkar scrolla upp: 35 andra backar ligger före honom i assistligan.

1 gillning

Dessutom så gömmer han sig i egen zon. Han har färre registrerade tacklingar än foppisch. Han har hela TVÅ stycken.

Han har en tredjedel så många blockerade skott som Kalle, Nardella, Strålman, Vicktor och Seppälä. De har alla ca 30 blks, medans Kaski har 11.

Så nä. Svagt sett till den roll han har fått.

1 gillning

Blir nästan osäker på om du driver med oss, men om du ska jämföra hans poängskörd med andra spelare får du ju åtminstone relatera poängen till antal matcher eller antal spelade minuter, annars blir det väldigt missvisande. Kaski var skadad i början av säsongen och har spelat 11 matcher färre än Nardella.

Om man räknar om det till poäng per spelade minuter ligger han på 15:e plats i backarnas poängliga (ganska naturligt att backarna ligger långt ner i den totala poängligan), och Nardella på 7:e plats.

Att påstå att han är högst medioker och saknar skills känns inte seriöst, med tanke på att han är den näst målfarligaste backen i hela ligan när det gäller PP under årets grundserie. Visst, han är begränsad i vissa delar av spelet men han är en offensivt väldigt skillad back. Och det är väl också det som är hans roll, att bidra offensivt. Tränarna förväntar sig nog inte att han ska tackla och blocka skott.

Om man relaterar antal PP-mål till speltid är hans prestation i år den tredje bästa av alla backar som spelat i HV under de senaste 17 säsongerna (fr. 2006/2007 fram till nu, 2021/2022 ej medräknat). Alltså t.o.m. bättre än Petraseks rekordsäsong 2009/2010, men han kanske inte heller hade några offensiva skills enligt din något oklara bedömningsgrund?

5 gillningar

Största problemet med Kaski för mig är positionsspelet och alla dumma beslut på offensiv halva av isen. Hade han fattat lite bättre beslut så hade jag uppskattat honom mer, sedan har vi bara sett honom med usla tränare.

Som motståndare hade jag älskat att möta Kaski.

3 gillningar

Jag har inte invänt mot antalet mål. Men som en spelare som loggar mycket tid i första backpar och pp så har jag högre krav. Så det jag sagt är att han är överskattad. Vilket jag tycker jag har belägg för, med det enda hittills påvisade undantaget: mål per minut i PP. Det är ett jävligt snävt mått. Lite samma problem som foppisch uppvisar.

Sett till assist så ligger han på ca 0.25 per match under hela sin tid i HV. Nardella på 0.5 assist per match.

Sedan kommer min högst personliga bedömning: killen tar för många dåliga beslut vilket jag tolkar som att han har en för dålig speluppfattning för att ha rollen som toppback. Nu är ju inte det hans fel, att han är toppback hos oss, det är ju Kents fel.

2 gillningar

Enbart antal assist är också ett ganska snävt mått för att bedöma någons prestation och speluppfattning.

Men okej, jag förstår att du har högre förväntningar på honom sett till hans roll. Det köper jag fullt ut.

Det jag har försökt lyfta är att han jämfört med de andra backarna i ligan ändå presterar ganska bra, sett till offensiva mått. Då tycker jag att det är onödigt att krydda med omdömen som att han är högst medioker, att han inte har skills, inte kan skjuta slagskott, att han sällan träffar mål, att hans placering i poängligan är rätt usel osv. Det blir för onyanserat för min smak.

2 gillningar

Som du ser ovan så använder jag mest det för att argumentera mot att han gör nytta i PP. Men tillsammans med det faktum att han har så många skott som inte resulterar i styrningar eller returer i mål, så är min tanke att han väljer att skjuta i fel läge = dålig speluppfattning. Men förutom det så ger ju den ockularä inspektionen ett aningen märkligt beteende och märkliga val. Som @Bauerland påpekade innefattar det texvis positionsspelet.

Men, han är (tyvärr) vår näst bästa back, detta till trots. Han är habil, men inte mer. I en dålig backuppsättning så ser hasn bättre ut än vad han är.

Om Kaski är dyr och vi har gjort klart med en annan offensiv spetsback som vi tror är ännu bättre så kommer jag inte klaga allt för mycket om det inte förlängs. Men det känns som att vi i vårt läge borde hålla hårt i spelare med spetsegenskaper som Kaski faktiskt har.

Han har en viss kylig aura på blå linjen som är svår att hitta. Och han är helt ok på att spela upp pucken ur zon. Men just sånt här man skulle vilja ha avancerad statistik på.

Inget av det spelar nån roll om vi inte vinner två matcher till dock

1 gillning

Jag gillar Kaski och jag gillar att han skjuter mycket, även om känslan är att han håller tillbaka lite på sistone.

2 tacklingar är dock under all kritik. En sån primadonna blir svår att behålla.

1 gillning

Nu måste väl ändå Diabolics krypa till korset och erkänna Kaskis storhet ?

Icke. :sweat_smile:

Jag är jätteglad när han gör mål, men inte ändrar jag uppfattning pga det som sker i kvalet, på samma sätt som jag inte ändrar uppfattning om någon klappkass lirare gör mål.

Jag är övertygad om att vi hade haft mer mål i PP om Nardella var nummer ett. Lite som han var där ett tag. Då såg det bättre ut.

4 gillningar

Bra, hade blivit besviken annars :slight_smile:
Allt känns roligt idag, i alla fall i två dagar till!

Han skjuter hårt i alla fall det är det viktigaste.

2 gillningar

:sweat_smile:
Lex Kennet Kenholt!!!

1 gillning

9/10 i sargen…men blev fina märken där pucken träffade… :sweat_smile:

2 gillningar

Jag vidhåller.

Beviset skedde precis nu, denna match.

Kaskei skjuter när han inte skall. Han är kass. har alldeles för lite spelintelligens. Kass. bort. bort. bort.

men vad spelar det för roll när vi är i HA?

7 gillningar

Det gjorde ju iof alla andra med. Såg ut som allihop medvetet väntade in täcket så att de kunde bomba den på nåns vad.