Överskattad spelare. Kan inte skjuta. Kan inte tacklas. Är klen en mot en. Har ett mediokert pass. Framförallt: ett helt USELT spelsinne. Vet inte när han skall göra vad.
Han skall inte vara kvar.
Överskattad spelare. Kan inte skjuta. Kan inte tacklas. Är klen en mot en. Har ett mediokert pass. Framförallt: ett helt USELT spelsinne. Vet inte när han skall göra vad.
Han skall inte vara kvar.
Den avskjutna klubban var väl sådär men i övrigt tyckte jag att han var ganska dominant i den här matchen. Men jag stod med några öl i kroppen på bortastå, kanske såg jag fel.
Tror ändå vi ska vara glada att vi har Kaski. Han kan ju spela pucken. Inte alla som kan det i nubbenz HV.
Tacklingar vet jag inte om han inte är bra på eller inte.
Han har inte försökt ännu.
Jodå, tror det var förra matchen så såg jag nog en sisådär 3/4 (tre fjärdedels alltså) tackling av Kaski.
Men han är jävligt bra på att åka bort sig i offensiv zon, chansbryta (och misslyckas) i mittzon och han är generös i sin egen zon.
I sitt fysiska spel är han inspirerad av Gandhi.
Kan man inte ge Kaski en träklubba till nästa match så vi slipper avslagna klubbor och mål i baken?
För att ha ett uselt spelsinne tycker jag ändå att han är ganska vass offensivt. Om man ser till siffrorna från grundserien är han en av ligans absolut bästa PP-backar. Till skillnad från många andra i laget har han faktiskt spetskompetens som sticker ut i ligan. Sen ser han vilsen ut defensivt ganska ofta, det är vi ense om.
I en annan SHL-klubb skulle han säkert kunna bli en ny Åkerman och panga in PP-mål från blå.
Det jag syftar på med spelsinne är saker som:
väljer egoistiskt att skjuta slagskott i alla lägen, oavsett om det är bra eller ej, trots att han sällan träffar mål.
Chansbryter, och chansar i allmämhet, i lägen som är farliga när han borde spela safe.
Jag tycker han saknar känsla för rätt val i viktiga situationer.
Jag blir konfunderad över varför du, och flera andra, upprepar det här påståendet att han sällan träffar mål. Om man kollar hans SOG% på shl.se (dvs andel av alla skottförsök som träffar mål) så har han 52,35%. Bara Hugo Fransson är bättre av backarna i vårt lag (52,86%).
Har inte hunnit jämföra med samtliga backar, men flera av toppbackarna i ligan ligger lägre (Fantenberg 49,73%, Pudas 45,93%).
För mig är det väldigt oklart varför det har blivit en sanning att Kaski sällan träffar mål när det inte finns någon data som belägger det.
Tycker att alla siffror däremot talar för att han har ett fint offensivt spelsinne.
Verkar va en vattendelare. Jag lutar ändå mot att Kaski är en tillgång. Framförallt i PP är han väldigt spelskicklig. Sådana backar växer inte på träd. Vem ersätter honom liksom? Har vi nån vi litar mer på att stå på blålinjen i PP? Ska vi lita på att nubben hittar nån bättre som vill komma och spela för HV?
Har vi chansen att förlänga till samma peng så är det lika bra att ta den för vi behöver honom.
I ett undermåligt lag finns ändå ett antal spelare som håller måttet och till och med är bra - och man bör därför vara försiktig att inte kasta ut babyn med badvattnet.
Sen är frågan förstås vad han kostar och om man kan hitta ersättare.
I ett betygsystem för SHL där 1 är botten och 5 är toppen håller jag Kaski som 4 eller kanske 4- enligt SHL-standard.
Om vi hade svårt att hitta bättre än Sissons på marknaden vill jag nog hitta en bra ersättare först innan man dumpar honom. Vi vet ju att hälften av värvningarna blir misslyckade pga skador eller att de inte motsvarar förväntningarna.
Det finns 112 backar som har avlossat minst 25 skott under årets grundserie. Av dem ligger Kaski på 15:e plats, när det gäller SOG%. Måttet avser andel avslut som träffar mål (antal skott på mål / (antal skott på mål + antal skott utanför + antal skott som blockats)).
Så det här att han sällan träffar mål är helt enkelt inte sant, men ändå läser jag det lite varstans här på forumet. Han verkar faktiskt vara bland de bättre backarna i ligan på att träffa mål när han avlossar bössan.
Mkt OT: Kul o överraskande med en nittorpare på plats ett (för övrigt storebror till Rögle-fanet som gav bort pucken till HV-grabbarna).
Tack för att du drar in statistiken. Den är bra.
Det jag tror, är att folk ser att kaski missar mycket i absoluta mått. Dvs antalet skott som inte kommer fram eller missar mål, för att de är många. Dock är de inte många i procent av hur mycket han skjuter. För han skjuter VÄLDIGT mycket. Jag hävdar att han skjuter FÖR mycket.
Så det blir en upplevelse-reaktion: man ser många missade skott, i fel läge, från honom för att det faktiskt är så. Lägg till den upplevelse som iallafall jag har, att de skott som når fram inte ger särskilt stor utdelning i termer av returer eller returer i mål. Alibiskott.
Kaskis 12 assist ger honom en
Så han är nummer 15 i hur många av skotten som kommer fram, men det är för mig inte ett bra mått, om det inte resulterar i mål direkt, eller på retur.
Nu ligger Kaski högt i antal mål (8 mål, femte plats bland backar), men vi har själva sett att många av dem kommer från handledare närmare slottet, än från slagskott (som är överskattade i hans fall).
Så jag vidhåller: han skall skjuta mindre. Han övervärderar sitt värde. Han har dålig spelförståelse. Han är dessutom en sämre passningsläggare än Nardella som har 25 assist, fyra i ligan för backar.
Jag förstår hur du menar när du utvecklar resonemanget, men du skrev att han sällan träffar mål och det stämmer ju inte om man ser till andelen avslut som går på mål. Sen kan det ju vara som du säger att man uppfattar det som att han missar mycket eftersom han skjuter typ mest i ligan. Han skjuter i runda slängar sju skott per match, så varje match får man ju se honom missa 3-4 skott. Och jag håller med om att andelen avslut på mål inte är ett klockrent mått på spelförståelse, men om man ska värdera påståendet att han sällan träffar mål är det ett mycket relevant mått.
Du skrev också att han inte kan skjuta, vilket låter märkligt i mina öron eftersom han är femte bästa back i ligan om man ser till gjorda mål i relation till speltid. I powerplay är han näst bäst. Han har också bäst skotteffektivitet av backarna i vårt lag (bortsett från Seppälä, men han är ju skadad nu), så om det är någon back som ska skjuta är det väl han eftersom det rent statistiskt är störst chans att det blir mål när han skjuter. Iofs vet man ju inte hur många kontringar han har orsakat genom att skjuta i rundeln, det är svårt att säga.
Och jämfört med Nardella är han definitivt en sämre passningsläggare, men Nardella har också spelat 11 matcher mer under grundserien. Så om man relaterar det till speltid gör Kaski inte hälften så många assists som Nardella, utan ungefär 2/3 så många.
Siffror kan man alltid vrida och vända på, men tyckte att det blev alldeles för förenklat att påstå att han inte kan skjuta och att han sällan träffar mål. Nu ska jag stänga ner Excel och ge mig ut i solen!
Jag vidhåller att han inte kan skjuta. Och med det menar jag hans slagskott. Som jag skrev innan, han verkar ha mer lycka med sina handledsskott. Procentuellt iallafall. Så om vi skulle kolla procentuellt på hur många handledsskott som går i mål kontra slagskott (som han avlossar alldeles för många imho) så tror jag vi ser en trend som lutar åt att min slutsats har värde. MEN, jag har inte gjort den uträkningen så den är ännu bara ett antagande.
Jag är inte så förtjust i Kaskis pangade från blå men måste ge han beröm för hur han, framförallt under gårdagen, läste spelet och stoppade många av IKO’s försök att få ut pucken ur zon.
Allt handlar återigen om coachningen.
Kaski skulle spelat med en mer defensiv back som kan hålla upp för kaskis offensiv.
Och som alla andra spelare i vårt lag så hade dom blivit mycket bättre med en ordentlig spelide
Det finns ett antal videos på youtube, där han visar upp bra skills både gällande slagskott och dragskott. Sen kan man ju tycka att han är dålig på att värdera när han ska skjuta, som du skrev tidigare. Men det är ju någonting annat än att säga att han inte kan skjuta slagskott. Men om det är känslan du har så ska jag inte försöka ta den ifrån dig.
Videos?
Du menar från matcher?
Killen ligger på 104e plats i SHLs poängliga. Det är rätt uselt för en back som spelat första backpar och PP under en lång tid. Hade han haft skills, så hade han, likt Nardella (47a) legat högre upp. Så jag vidhåller att han är överskattad, hans skott är överskattat och hans spelsinne är detsamma.