Tråden om #72 Patrik Carlsson

Starmarket har en poäng.

Men du Henning. Du verkar visst inte läsa vad som skrivs. Du säger att jag kommer med undanflykter? Som påpekat. Jag svarar med motargument. I det här fallet statistik för att visa varför han inte platsar i en tredjekedja.

Du säger att du/ni presenterar fakta. Visst han tacklar mycket. Det är uppenbara fakta. Det är till och med bra och hård fakta.
Men annan fakta som du/ni lagt fram (och som du uppenbarligen tycker är glasklar även om jag inte tar till mig den) är följande: Han gör ett bra jobb. Jag gillar honom. Han gör nytta för sina kedjekamrater. Han åker skridskor. Hur definierar man egentligen hästjobb? Hur definierar man nytta?

För att förklara något måste man kanske ibland använda sig av statistik och siffror. Men det är inte fakta enligt dig?

Kom igen…

En givande debatt med mycket läsvärda inlägg, fortsätt så! Även att det blivit lite tokigt i vissa inlägg.
Från min sida så tror jag Stillman är lite missnöjd över hur fallet har slutat, HV71 arbetade hårt och betalade således SSK pengar för att få hit PC, det visar att man vill ha spelaren till varje pris och då tycker jag även att man måste sätta höga krav på spelaren i fråga. Detta gäller även produceringen, det är det inget snack om. Att han banar väg för andra är inte mer rätt än att andra spelare för en billigare peng kan göra exakt samma sak och samtidigt producera, detta gör inte PC och min bok är han en flopp för allt det arbetet HV71 gjorde för att han skulle värvas hit.

Johan Davidsson spelar BP och PowerPlay -4 i plus minus statistiken, har gjort 1p.
Purre spelar BP och INTE PowerPlay +2 i plus minus. Han har gjort 0p.

Till alla haters.

Du får dock inte minus för insläppt mål i bp.

Och inte plus för PP-mål.

Poängen är själva poängen då hockey som sport går ut på att göra mål och då helst fler än motståndarna. Jag håller med om att det är väldigt tidigt att döma någon ( det gäller Luoma också) och att vi har ett kanonlag som fått en smakstart men i PC:s fall har ju ingenting förändrats från förra säsongen. Det känns som att det är ett väldigt känsligt ämne att kritisera PC vilket jag tycker är intressant, varför?
Jag såg ett intressant räkneexempel tidigare att om man skulle räkna bort Likets mål i första matchen så skulle han stå på 0 poäng också, på samma tema så skulle man även kanske kunna räkna bort 2857 NHL-poäng från Gretzkys karriär vilket skulle innebära att han också stod på 0 poäng fast under en hel karriär…

Väldigt elegant sammanfattat, precis vad jag känner och tycker gällande PC i HV.

Varför skulle jag inte läsa vad som skrivs, vad har du fått det ifrån? För att jag skriver saker som redan har sagts? Kom igen! För att jag tycker att man ska fråga sig vilken roll PC är värvad för så betyder väl inte det att jag inte läst tidigare trådar?
Vad är det som jag säger som du tycker är opåläst?

Med fakta menar jag att andra spelare spela likvärdigt/sämre än Patrik på pappret, men för dom är det helt ok att prestera så. Jag syftade på det jag skrev om Davidsson/Förstakedjan, Liket, Strandberg och Kristiansen. Inte stark skridskoåkning, forechecking osv. Det med Davidsson skrev jag ju dessutom direkt efter meningen du syftar på, men det valde du ju såklart att blunda för.

Så säger du. Man skulle kunna byta ut Davidsson med Carlsson i den meningen och se vad Carlsson presterade säsongerna innan HV, som du tycks gilla. Där ser man poäng mellan 24-34 poäng per säsong i allsvenskan/elitserien och dessutom poäng i samtliga kvalserier han varit i med bl.a 9p på 10 matcher en gång. Så det kommer ju lösa sig för Carlsson, för vi vet ju vad han går för. Eller hur?

Problemet är du verkar använda statiskt endast när det gynnar dig, och sen väljer du att blunda/ignorera andra saker.

Vem vill du se i tredje istället för PC?
Liket? Visst, men han är inte alls lika stabil bakåt som PC (enligt mig) och då får WK eller MN axla den rollen, vill vi det?
Kristiansen? Nej, tack. Samma som ovan.
Strandberg? Möjligtvis, men han känns bättre som Center och WK tar han inte. PC känns dessutom bättre som vinge. Detta är något som jag dessutom redan skrivit.

Vad är din lösning på problemet?

Jag tror precis som andra skriver att Stillman/Dahlén överlag inte är nöjd med PC om man räknar in förra säsongen. Men precis som jag skrev i ett annat inlägg så tycker jag inte man kan räkna med förra säsongen på grund av det som hände med Södertälje och en rent ut sagt värdelös försäsong för Patrik. Snacka om att komma in i ett lag på sämsta möjliga vis.
Hittills iår tror jag däremot Stillman/Dahlén är nöjd med PC vilket också bekräftas genom den speltid han fått hittills. Vilket förövrigt också är något jag inte fått någon respons på. Vad ser Stillman/Dahlén i PC som inte andra gör? Eller har vi helt enkelt inget vettigare än en oduglig 0 poängare som inte kan hantera puck att placera i trejde?

Jag skrev det och du placerar exemplet helt ur sitt sammanhang.
Det jag skrev och menade var att Liket varit poänglös i 6 raka matcher, precis som Kristiansen och Strandberg var innan Röglematchen. PC är poänglös i 7 matcher nu och tankegångarna hos vissa är att han borde bänkas för att han inte kan göra poäng (känns det som iaf). Anledningen till att jag tog upp det över huvud taget var för att någon påpekade att det bara var PC och Trygg som är poänglösa hittills.

Det du skriver har ingenting med någonting att göra.

Jag kan tänka mig att se Liket, Strandberg, Kristiansen gå före PC. Oavsett om det kostar oss något mål i baken lär produktionen framåt öka. Hellre spela 2-1 än 0-0, eller? För som Davestar skriver. Poängen är poängen.

Ang. Davidsson. Du måste skämta? Hur kan man jämföra en spelare som producerat i allsvenskan och Södertälje med en spelare som levererar SM-guld och poäng i HV?

Så nej. Än har vi inte fått ett kvitto på vad PC går för i HV-tröjan.

Jag kan inte svara på hur Dahlén och Stillman tänker när de ger PC 13 minuter per match. För mig är det en gåta? Som nu även Simon påpekar finns det x antal spelare i elitserien och allsvenskan som skulle kunna göra det jobb PC gör i dag. Och spelade dem som PC i en tredjekedja skulle jag inte dra mig för att även ifrågasätta dem.

Som Davestar frågar. Vad är heligt med PC?
Här har vi alltså en kille, som du påpekar, har kommit helt fel in i laget och underpresterar. Trots det fortsätter de flesta försvara honom. “Snart lossnar det. Snart”

Varför har vi så mycket sämre tålamod med David Petrasek, Mikko Luoma, Per Ledin, Johan Davidsson m.fl? Varför är det lättare att kritisera de här spelarna?
Kan ni svara mig det?

Jag tror också att förväntingarna på PC höjdes ganska markant inför denna säsongen när flera ansåg “där har vi ju i stort sett ett nyförvärv” och kommentarer som sparkapitalet är stort i han osv. och så fortsätter kräftgången från förra säsongen lika mycket som nu.

Henning: du kör på rätt hårt. Vore bra om du kunde hålla en lite trevligare ton. Just det var skrivet med en rejäl dos ironi och humor för att lätta upp stämningen lite. Nåväl, jag tycker inte riktigt att ditt exempel gällande poänglösa sviter håller av två anledningar. Dels för att spelarna du tog upp har betydligt mindre istid än PC och de matchas inte i pp. Det andra skälet är att de faktiskt har producerat en poäng den här säsongen vilket PC inte har. Det kan inte bara vara otur eller felstudsar som gör att han inte producerar. Han har gjort ett (!) mål på 60 matcher plus i grundserien och slutspel i HV-tröjan.
Titta på spelare som Meijer, Arlbrandt, Tuppen, Svanberg mfl som inte hade någon större lycka under sina sejourer i laget, alla lyckades iaf producera mer än vad PC har gjort hittills ( och det med mindre förtroende i mindre roller).

Att ens jämföra PC med Davidsson… det är för f-n så j-vla bakvänt så man undrar hur en del är stöpta.
Och snälla, sluta kalla honom Purre, det är äckligt.

Nog förväntade man sig mer av PC när man slet så för att få hit honom. De fyra tidigare säsongerna innan HV plockade hit honom, snittade han ungefär 0.5 poäng per match i grundserien. (0.48, 0.83, 0.56, 0.47. Senaste först.)

I HV: 0.07(!) poäng per match.

Han har spelat 61 matcher i HV i grundserie samt slutspel, och mäktat med fem (FEM!!) poäng?
Det är nästan värt något slags pris. Att det ens går att undvika att hamna i poängprotokollet med en sådan skicklighet som PC.
Jag blir verkligen överrumplad nu när jag kollar på hans statistik. Det händer liksom ingenting runt honom.

Någon skrev att PC varit inne på totalt 12 mål framåt? Är det ens möjligt? HV gjorde 173+4 mål förra säsongen, i år 20 hittills.
Det är 197 mål totalt. Av dessa är PC inne på tolv stycken (6%)? Poängmässigt inblandad i 2.5% av målen.
Om man dessutom gör antagandet att målen är jämnt fördelade över en match, skulle det innebära en speltid på 3.5 minuter i snitt för PC. Nu missade PC sju matcher förra säsongen, dvs 22 mål framåt för HV. Då var han inne på 6.8% av HVs mål. Vilket skulle motsvara lite drygt 4 min speltid per match. Vet inte om man kan tänka så (skulle vilja se hur många mål andra spelare varit inne på, för att jämföra), men det är intressanta siffror.

Som dessutom har nämnts tidigare i tråden, han spelade runt 20 matcher förra säsongen i konstellationer med bl a JD och Krog, som båda gjorde 40 poäng. Lyfter han inte sin offensiv denna säsong, har jag väldigt svårt att se att han spelar för HV även nästa år (för visst signades han på ett 2-årskontrakt?).

Nu talar jag inte för alla här utan för mig själv. Men jag har inte kritiserat Petrasek, Davidssons, Ledins eller Luomas poängproduktion. Jag har satt Davidssons poängproduktion som ett exempel efter som hans 1 poäng tydligen är “helt ok” medan PCs 0 poäng är under all kritik. Det är just det jag inte köper. Jag är övertygad om att det kommer lossna för Davidsson.
Att folk klagat på Petrasek och Luoma är kanske inte så konstigt, har man sett HVs 7 matcher denna säsongen så har man bevittnat både en och fem jättetabbar från båda som resulterat i farliga situationer, men den diskussionen hör inte hemma här.
Vad det gäller Ledin så är jag inte alls med på vad du menar? Han om någon är väl en guldkossa som forummedlemmarna skyddar med näbbar och klor? Inklusive mig. Hör inte hemma i denna diskussionen heller dock.

Jag visste inte att poängen räknas mindre i Södertälje än i HV? Det borde ju dessutom räknas mer i Södertälje eftersom han förmodligen haft sämre lekkamrater och mött bättre motstånd. (Förutsatt att SSK är dåliga och HV jättebra om jag tolkar dig rätt?)

Jag tror faktiskt inte många juniorer skulle kunna komma in och göra ett bättre jobb än vad PC gör idag. Visst, dom kanske skulle kunna stänka dit 1 eller 2 poäng mer. Men PC gör, precis som jag sagt flera gånger tidigare, den bästa backcheckingen (frånsett Sundh och Fasth) och minimalt med misstag. Och just det där minimalt med misstag tror jag faktiskt inte vilken junior som helst klarar av. Men det här sista stycket är ju ingenting man kan (be)visa med statistik eller något annat. Det här är bara det jag sett med mina ögon framför TVn och i hallen. Det är min högt personliga åsikt och det behöver inte vara rätt.

Vad jag menade är att vi vet vad Johan Davidsson går för när han spelar i HV. Alltså att han alltid levererar runt 40 poäng i HV-tröjan.

Samtidigt är det en skillnad att spela och leverera i ett topplag jämfört med ett bottenlag. Tror det var Jante Abrahamsson som skrev ett bra inlägg om det på hockeysverige.se, att vissa mediokra spelare kan ösa in poäng i bottenlag eftersom de får en mer ledande roll och slipper konkurrens. När man sedan sätter samme spelare i ett topplag kommer återigen de mer mediokra sidorna fram på grund av att det nu finns bättre spelare att tillgå. Tror detta stämmer ganska bra in på PC.

Han skulle nog passa bra i en allsvensk toppklubb.

Intressant och mycket bra inlägg av frederic. Ni som tycker PC är bra och gör ett stort jobb, är han i dagsläget så pass bra att han ska få nytt kontrakt?

Det beror helt på vad man väljer att ersätta honom med.
Han är ju absolut inte given och bör stanna till vilket pris som helst, men att hitta en spelare med den inställningen och den kämparandan för dom pengarna är nog fan inte lätt.
Jag tycker att PC gör ett bra jobb och gör mycket som kanske dom flesta som inte är allt för insatta i hur hockey fungerar ser, poäng hit och poäng dit, vi har spelare som ska producera.

Om man skriker om att man ska bänka PC för att han inte gör mål så kan vi ju bänka Davidsson för han är en som man förväntar sig göra åtminstone 10+ mål i Elitserien och har inte gjort något än, och då har lägen inte saknats.

Tycker denna häxjakten på PC är jävligt tråkig att se här på forumet :imp:

Förra säsongen gjorde han inte många glada. Inte heller mig. Jag tyckte han drällde en jävla massa i egen zon och gick bort sig grovt i bland annat BP, vilket flera gånger resulterade i mål för motståndaren.
Jag tycker att han har startat årets säsong mycket bättre än föregående. Fortsätter han som jag har sett honom de matcher jag har varit på skulle jag bli förvånad om hans produktion fortsatt uteblir. Summeras säsongen som föregående för PC… Ja då tror jag att han ryker.

Ny säsong, nya poäng ska erövras. Alla börjar på 0. Vi får se var det slutar.

Rex0z: jag är tillräckligt insatt för att förstå att hockey är resultatbaserat. Spelar man i en tredjekedja ska man ligga på minst 15-20 poäng. Som PC spelar gör han varken sig själv eller sina kedjekamrater bättre. Hur förklarar ni att Fasth började ösa in poäng när han lämnade tredjekedjan? Hur förklarar ni att Nilson gör mål när han slipper PC? Hur förklarar ni att Davidsson och Krog hade en poängsvacka under samma period de lirade med PC?

Som sagt. PC får gärna brunka runt i en fjärdekedja där han kan spela 0-0. Men i en tredjekedja behöver vi spelare med näsa för mål, sådana som kan gå in och avgöra matcher när första och andra inte är på topp. PC är inte en sådan spelare.

Hela förra säsongen ansåg jag att PC inte gjorde något bra överhuvudtaget, men denna säsong är inte förra säsongen.
PC gör, som de flesta är överens om, ett riktigt jäkla grovjobb defensivt. I mina ögon är PC en perfekt pjäs i en fjärde kedja.
Men vem skall ta PC plats i tredje?

Kristiansen och Liket är två spelare som jag ser som grovjobbare och spelare som passar i en fjärde kedja. Strandberg skulle platsa, men ser ingen nytta med att flytta ut honom på en kant, då han platsar perfekt som center. Den spelare jag tycker att platsar i en tredje kedja är Dyk. Jag vet att han kan bidra med poäng, tackla och vara jobbig att möta. Om någon skall ta PC plats är det Dyk.

Blev lite OT nu. Jag litar fullständigt på Stillman och Dahlén, och vill de att PC skall lira i en tredje kedja så finns det en orsak till det. Låt vänta 5-10 matcher till, så kanske poängen börjar trilla in. Om inte, då platsar han inte i en tredjeline.