Är inte imponerad av Day spelar svårt och långsamt. Tacklar aldrig mm
Tycker han är rent av värdelös!
Jag tycker han åker ikapp flera gånger idag genom god åkning. Inte alls värdelöst att ha en back som med lätthet åker ikapp de vassaste anfallarna i andra laget. Fortfarande ganska nonchigt och slarvigt med pucken stundtals dock.
I första perioden hade vi haft en två mot noll om inte Day varit så snabb. Strax efter att han desarmerat situationen ställde han till det igen på typiskt Day-manér. Otrolig potential men man förstår varför han inte är i nhl.
Sämst. Bidrar med noll. Eller ja? Bidrar med gratismål till motståndarlaget. Dags att värma bänk!
Day har många negativa kvaliteter men han är ju bättre än Nyberg och Sjöholm och bör gå in på sex backar. Både Seppällä och Kaski är ju tex skadebenägna och Fransson väldigt ojämn. Jag tror dock, som någon varit inne på tidigare, att han inte kommer att slutföra sitt kontrakt hos oss.
När Kaski är tillbaka så vill jag se denna kille som 7e back
Sjöholm har +3 och Day har -5 och Du vill ha Day före Sjöholm?
Jag trodde verkligen Day var ett guldkorn, att hann hade lite svårighet med att gå från liten till stor rink hade jag överseende med, jag trodde det skulle bli bättre. Men nu finns det inga förmildrade omständigheter längre, Day är en säkerhetsrisk där bak, spelar vekt trots sin stora kropp, är han rädd för att få ont?
I offensiven är han bra, har ett fint pass och är rapp på grillorna, men defensiven suger ngt enormt. Är tveksam till att Day tycker det är roligt att lira hockey här, nu borde väl hans flickvän dykt upp och gjort honom sällskap?
Day före Sjöholm? Förklara gärna varför?
Elefanten i rummet. Detta är ett problem, dessutom på ett 2 års kontrakt.
Om alla backar finns tillgänglig så har vi 9st, dessutom 2 st utlånade! På sportsliga grunder så är Day utanför top-6 i nulägget. Han spelar endast för att han är CA’s gubbe inget annat.
Inte min mest genomtänkta backranking genom tiderna. Jag har Sjöholms senaste säsong på näthinnan där han också var en säkerhetsrisk. När Sjöholm spelar som han ska och är stabil kan jag hålla med om att han går före Day. Tänkte utifrån ett perspektiv där Day kan bidra offensivt vilket inte Sjöholm gör. Dock ska naturligtvis inte Day gå före Sjöholm utifrån de senaste matcherna.
Jag tror fortfarande man behöver ge Sean tid. Om man säger att det tar ett år för spelare att anpassa sig till ligan, så lär det inte vara lättare för Sean som aldrig spelat på stor rink. Med det inte sagt att hans insatser hittills varit strålande, men jag tror det finns en stor uppsida hos honom och det är därför han är värvad.
Tycker mycket av problemet med Day är att han inte går in helhjärtat i detta. Mycket går halvlojt till och han är allmänt nonchalant. Spelar han på sin topp är han ett tillskott, men behöver dels växla upp och växa in i det.
Är det inte snarare avsaknad av explosivitet än lojhet som är problemet?
Tycker det verkar som Day lever mycket på sina kilon kombinerat med en bländande skridskoåkning. Glider smidigt omkring och är svår allmänt att flytta på i kamperna. Om han bara adderade lite mer explosivitet hade han varit resor bättre. Synd att han inte fick en försäsong med Björn Melin. (Eller jag drömmer nog. Är man 26 år och inte lyckats få fram explosivitet så går den nog inte att få fram.)
Exakt, hur mycket brinner han? Spådes en lysandeframtid, men verkligheten har kommit ikapp. Finns nog många hjärnspöken han behöver jobba med.
Det som behöver adderas är lite grit som back. Han åker mer omkring som en extra spelare som tar för lite ansvar. Jäkligt skön skridskoåkning men väldigt lite annat som gör en back i SHL bra defensivt. Nånstans ser han ut som personen som serverar korv på Biltema, ok att få betalt och bidra med det som är lätt men skulle hellre varit någon annanstans.
Kanske ska lugna oss lite med psykoanalysen. Vad som rör sig i hans skalle har vi ingen aning om
Däremot håller med om vad ni skriver om hur han agerar på isen. Han behöver ta mer ansvar och spela med mer grit defensivt. Då hade han kunnat bli en toppback i denna ligan.
Day är för mig sjundeback när Kaski kommer tillbaka samt Seppälä
Jag kan inte annat än å hålla med. Skola om honom till vinge och peta Stakkestad?