Tråden om #74 Sean Day

Enligt intervju i JP hae han haft en tuff första tid i Sverige. Kännt sig ensam utanför isen osv. Flickvännen ansluter dock i slutet av månaden så han tror det kommer kännas bättre då.

Får ingen bra känsla av den intervjun. Brutet kontrakt och firar jul hemma får vara grundtipset.

Tycker att en del av ansvaret ska ligga på Mr. kapten Alsing, det är hans (med tränarstaben) uppgift att hålla laget samman. Säger inte att Alsing ska vara någons lekkamrat, med en knuff i rätt riktning kan räcka långt.

Ingen ska behöva känna sig utanför när man ansluter hit tänker jag. Den enskilde spelaren och laget i övrigt bör se till att man kommer väl in i det.

1 gillning

Ja. Jo. Men han är ju också ny i staden. Faktum är ju att hela laget känns nytt i staden. :cry:

Speglar inte detta lite av HV:s "förfall "? Förr tog klubben även ett socialt ansvar vid sidan av isen och agerade professionellt i alla delar. Vill minnas atr jag läste om att Lakers jobbar för att nya spelare ska trivas även utanför rinken.

Han säger ju också “Jag ska inte säga att jag har varit ensam men det har varit lite annorlunda.”.

Klart det är en omställning att byta kontinent. Jag vet själv hur det var att byta land. Det suger ett tag, trots att man har ett jobb och välmenande kollegor.

1 gillning

Fast är det inte just det Abbott trycker väldigt hårt på? Att vara professionella i allt och att verkligen ta hand om spelarna utanför isen. Det är åtminstone det intrycket jag fått av de intervjuer och inslag i t.ex HVTV med Chris.

Det är en stor omställning för Day. Likaså för Kero men han har hela familjen på plats. Förhoppningsvis så underlättar det när Days flickvän kommer och de kan utforska och “ta första steg” tillsammans.

6 gillningar

Det är väl inte konstigt om Day saknar sin flickvän? Kan säkert påverka hans spel, vare sig han vill eller ej. Tror han bara kommer bli bättre och bättre.

6 gillningar

Av det jag sett är vi svenskar generellt otroligt dåliga på att vara sociala mot “främlingar”. Till och med när utlänningen/utlänningarna talar engelska.

Sett det flera gånger. Man skiter i den nya personen som inte kan språket bara för att den egna engelskan inte är perfekt. Säkert det som hänt i omklädningsrummet. Skulle vara föga förvånande.

It grinds my gears… I’m rooting for you Sean! Great goal last game also…

4 gillningar

Jag får bjuda hem honom på middag :grinning:

4 gillningar

Fick idag “enbart” 16:03 istid vilket var klart minst av våra etablerade backar (Hallquisth exkluderar). Hans sämsta notering sedan han anslöt till HV71. Sean har tidigare legat runt 20+ minuter (bortsett från 19:19 mot FBK).

Jag tycker att det är bra att man börjar att “markera” lite. Sean skulle nog må bra av lite mindre istid och istället lägga lite mer fokus på att vara rejäl och ordentlig i spelet. Han bjuder på flertalet indianpass varje match och har fortsatt problem med positioneringsspelet. Han är helt enkelt lite lost och loj där ute på isen. Med tanke på hans speltid, och antal spelade matcher, så bör man kunna förvänta sig mer av Sean. Nu när även Säpp och Hallquisth är tillbaka så är det tuff konkurrens på backsidan och det är hög tid att Sean börjar leva upp till förväntningarna av att vara en stabil och ansvarstagande back.

5 gillningar

Får en magkänsla att han inte spelar i HV säsongen ut.

3 gillningar

Känner faktiskt samma sak. Det kommer inte förvåna om han åker hem.

Varför? För att han känner sig ensam?

Hans flickvän kommer väll om en vecka eller så.

Poängen har dock börjat trilla in nu, ändå gått från 0 till 1+4 på de senaste 4 matcherna.
Defensivt finns det såklart mer att önska med det är väl något man jobbar på då han fortfarande är ovan på stor is.

Han är bra defensivt undantaget 3-5 indianare per match. Har inget med isen att göra att skicka pucken i gapet på motståndare om och om igen.

1 gillning

Tror ändå mer att det har att göra med att vi ledde matchen i närmare två perioder. Jag håller med att Sean fått spela för mycket, men eftersom vi ofta varit väldigt tunna framåt så har väl Anton gått tungt på de backar som ändå kan skapa något där. Sena Day har varit vår svagaste back i försvaret, så det är fullt rimligt att han fick spela mindre igår.

Hockeypodden tyckte han var en av de absolut bästa värvningarna från AHL och underliggande siffror såg tydligen väldigt bra ut även om det defensiva kunde vara visst frågetecken.

Vi kan ge honom lite mer tid, men anpassa från match till match och vilka situationer han är inne.

Kanske lossnar det plötslligt - som för Teden .

2 gillningar

Vem tar på sig att knacka på hos Day med ett sexpack folkis och bad boys 2 på dvd?

13 gillningar

Dan före match?? Njae, kanske ingen god idé

1 gillning