Tråden om #8 Alexander Ytterell

jp.se/article/uppgifter-pet … amna-hv71/
Hults svar. ”Ytterell har gjort det bitvis väldigt bra” Ja eller hur… En jättechansning som inte gott hem.

Han var väll bra på nån försäsongsmatch där han dundrade in några mål

Känns ju inget vidare att Hult ”tokdementerar”. Hade varit gött om Hult istället agerade genom att skicka iväg Ytterell och överraskade oss med att ta in en poängstark back.

Å ena sidan. Vad ska Hult säga?

Å andra sidan. Ja, ibland önskade man lite mer krafttag hos ledningen. Ytterell håller inte måttet, tyvärr. Att då hinta om att han kommer matchas in allt eftersom, och att man dessutom är nöjd med Ytterell, ger inga bra signaler, tvärtom.

Visst, man behöver inte dra fram stora motorsågen. Men man behöver ju inte heller göra tvärtom och hylla en spelare som underpresterat big time.

Från Hockeybladet, som sagt ingen större självinsikt
Idag kom uppgifter från MrMadHawk att HV71 ser över möjligheten att göra sig av med backen Alexander Ytterell. Uppgifterna kom som en chock för både Ytterell själv och hans agent.

-Agenten ringde mig efter träningen och frågade om det ligger någon sanning i detta. Det kom som en chock för oss båda. Jag har inte en aning om vad han kan ha hört detta någonstans och det finns ingen bakgrund i det heller. Som jag sagt tidigare så är jag nöjd med vad jag presterat i år. Tränare och sportchefer är nöjd med mig och jag ska visa alla att jag ska få spela igen.

Fått stå vid sidan

Alexander har de senaste fyra matcherna fått stå vid sidan. Det är konkurrenssituation om platserna om vem som ska få spela. Kontakten och dialogen mellan tränarna och Alexander har varit bra sen dagen han blev petad och han kämpar sig tillbaka in i truppen.

-Vi har haft ett bra snack sen dagen jag blev petad. Dem har varit rakt på och sagt att dem är nöjda med mig. Men att nu när alla är friska så har jag fått stå vid sidan vilket jag köper. Sen är jag i grund och botten en tilltänkt powerplayspelare och det är det enda jag är missnöjd med, att jag inte fått använda mitt störta hot vilket är mitt skott. Alexander fortsätter:

Men samtidigt så är detta inget jag lägger någon större energi på. Jag ska göra allt vad jag kan för att få spela igen och det är där jag lägger min energi. Så jag kommer såklart ta tillvara på tillfället när det kommer. Jag vill bli en bättre hockeyspelare och det kan dem hjälpa mig med.
Taget helt ur luften

Att Alexander skulle vara på väg bort från HV71 stämmer inte alls enligt honom själv. Ryktet är taget helt ur luften och dialogen mellan Alexander och sportcheferna är väldigt bra.

-Uppgifterna som kom ut idag stämmer inte överhuvudtaget. Alexander jobbar sig tillbaka och att han skulle vara på väg härifrån tokdementerar jag, säger Sportchef Johan Hult till Hockeybladet.

Alexander själv om uppgifterna:

-Detta är helt taget ur luften. Jag har inte en aning om var han hört eller fått detta ifrån. Han skriver att han har det enligt säkra källor, vilket är väldigt konstigt. Jag tror ju till att börja med att Davidsson eller Hult hade tagit mig åtsidan idag om det skulle stämma. Sen så tok dementerar Hult både i media och till mig agent att “han ska ingenstans”. Media styr mycket men. Jag har inte en aning om vad Madhawk har fått detta ifrån. Han får stå för vad han har printat ut men som sagt det finns ingen sanning i det och jag kommer inte röra mig härifrån, avslutar Alexander Ytterell.

Det här med självinsikt och ödmjukhet är två rätt bra egenskaper för att man ska nå långt som idrottsman.

Ta lovande juniorer som kommit upp som exempel.
Younan och Ahl pratade bara om NHL och hur de skulle ta sig dit. De är idag inte närheten av spel i världens bästa liga.

Jämför med Stenlund och Sandberg som tog sina roller, gjorde jobbet och belönades med NHL-kontrakt.

Ett annat intressant exempel är Kolan. När han skrev på för Timrå efter spel i AHL, sa han själv att han valde laget för speltiden. När han senare blev klar för HV lät det annorlunda. Han ångrade att han valt Timrå, där han med tanke på förväntningarna floppade, och i HV var målet att ta en plats. Hur det gick sen vet vi ju.
Den där ödmjukheten försvann dock efter att han brutit kontraktet för KHL-spel. Hans försök att spela ut HV mot andra klubbar gjorde att han sumpade sina chanser i Jönköping, och istället för SM-guld och säkerligen ett flerårskontrakt är han idag i hockeyallsvenskan.

Styrman är ett annat bra exempel. På pappret kanske den sämsta backen som spelat i HV. Och visst, han var inte bra. Men Styrman insåg sina begränsningar och spelade därefter vilket gjorde att resultatet inte blev fullt lika uselt så som många förväntat sig.

I fallet Ytterell tror jag det är dags för honom att släppa förväntningarna på sig själv och gå tillbaka till grunderna. Nu handlar det om att ta en tröja. Och det gör han i nuläget varken med sitt skott eller offensiv.

Ingen, varken Ytterell eller ledningen, ska vara nöjda med det som han hittills presterat. Och det är först när inblandade inser detta som Ytterell kommer kunna lyfta sig själv.

Väldigt bra inlägg Lejaques,

Jag förstår inte riktigt hur Ytterell resonerar här. Han är ju den överlägset statistiskt sämsta backen i HV, detta kommer helt klart från hans totala avsaknad av spelsinne. Han hävdar att man inte använt honom i PP tillräckligt. Men PP tid förtjänar man.

Dessutom är det inte så förbannat viktigt att skjuta hårt i PP. Det viktiga är att ha bra spelsinne, skridskoåkning och därigenom kunna få igenom skotten och få dem på mål. Man har inte den tiden att du hinner skjuta slagsskott så ofta i modern hockey. Möjligen i 5-3, men en sådan situation uppkommer ju typ varannan match. Ytterell borde istället snacka om vad han kan förbättra inte hur förträffligt skott han har.

Jag är säker på att Ytterell hade varit en helt ok 6/7:e sjundeback med lite ödmjukhet. Han hade kunnat spela enklare ur zon istället för att slå svåra pass på fel gubbe. Men med total avsaknad av ödmjukhet så känns han typ väldigt Almtuna mässig.

Okej. Jag påstår inte att det har något med saken att göra.

Men ändå intressant att med Ytterell på isen har vi förlorat 6 av 8 matcher.
När han var petad och bänkad vann vi 3 av 4.

Den nya krisen började väl på allvar hemma mot Mora när Lindbom fick för sig att bevisa för hela hockeysverige att uppgifterna om att Ytterell lämnar inte alls stämmer.

Sjukt svagt agerande. Ungefär som när man envisades med PW, trots att det var tydligt att vem som än fick chansen mellan stolparna var bättre.

Nåväl. Jag säger inte att Ytterell är anledningen till HV:s kris. Och jag är fullt medveten om att HV har större problem än Ytterell (läs Lindbom och Lillis). Jag konstaterar bara att med honom på isen är vi ett förlorande lag. Och utan - ett vinnande.

Med det sagt. Man ska alltid satsa på det lag man vinner med. Inte med det man förlorar.

Ja, man trodde ju att Lindbom och Co insåg det problemet och tog bort Ytterell för lagets bästa, visade sig bara temporärt.

  • Sanny Lindström

Som Sanny skriver idag, ingen back trivs med att spela få minuter, man kommer inte alls in i matcherna på samma sätt och känner troligtvis inte den där tryggheten och förtroendet.
Mikko Lehtonen ska inte lira under 20min han ska ligga runt 24-25min per match.
Nisse Andersson ska inte ligga på 16-17 min, han ska vara närmare 20min för att man ska få max av hans spel.

Ytterell värvades för sins offensiva kvaliteter. Det var väl det Hult sa.

Och om vi nu ska vara schyssta mot Ytterell har han faktiskt levererat 2 assist och gått +2 på de tre senaste matcherna. Fortsätter han göra det är jag faktislt helt okej med att det brister i defensiven några gånger per match.

Ja att från ledningens sida säga till Alexander att de är nöjda med honom är tyvärr ett hån mot honom. Grabben kommer aldrig kunna utvecklas om han aldrig får höra sanningen, konstruktiv kritik. Han behöver komma ner på jorden och tränare och ledningen måste våga vara ärliga emot honom. Smörar man och säger att han är grym så tror ju givetvis Alexander på detta och kommer aldrig utvecklas. Säger man i stället från, markerar och försöker till förbättring kan man nå långt. Men just nu gullas det allt för mycket från båda håll.

Alla minns väl Adam Almqvist. Killen med grymt spelsinne med katastrofalt slagskott. Killen var så vek och tunn så han knappt orkade hålla i en hockeyklubba. Här gullades också, och ledningen sa aldrig till Adam om hans brister (Skott). Därför gjorde Adam heller aldrig nått för att försöka förändra/förbättra sitt skott. Slutade med att han fick lämna HV71.
Hade man i stället vart ärliga emot honom, tränat slagskott som en dåre så hade Adam kunnat vart kvar i HV71. Hade en lysande framtid för sig. Men krossades snabbt p g a att det ska gullas och inte vågas säga sanningen.

Så i Alexanders fall. Var ärliga mot grabben och ge honom en ärlig chans att förbättra sig/träna hårdare. Eller avbryt hans kontrakt och låt han få spela i Allsvenskan. Sluta beröm honom - det blir bara fel.

Alla minns Adam, men vad jag tror inte folk minns är med vilken auktoritet och insikt du kan lägga fram dessa “sanningar” om vad ledningen sagt eller inte till Adam, eller vad han gjort för att förbättra sitt skott? Jag minns inte heller att någon sagt eller indikerat att han “fick lämna” HV pga hans skott?

Kan du påminna oss om detta?

HAHA, asså denna tråd är ju bara för kul :laughing: , och samtidigt lite sorglig. :neutral_face:

De gick alltså till så här typ ”Jo Adam du förstår, Vi HV71 väljer att inte erbjuda dig nytt kontrakt pga ditt slagskott. Tack för din tid här och då insatser för klubben” ?? :wink: :laughing:

:smiley:
Ibland undrar man ju om vissa kan tro sig själva ens, sitta och hitta på bara för att ha en spelare att klanka ned på.

Alexander pratar ut om petningen:
jnytt.se/article/hv-spelare … petningen/

Den här intervjun skriker PW lång väg.

Nog för att det är bra med självförtroende, men självkritik är minst lika viktigt om man ska utvecklas, eller i det här fallet få speltid.

Ytterell gör en överlag genomkass säsong. Börja där, lista ut vad som är problemet och börja snacka sen.

Nej, om Ytterell är så övertygad om sin egen förmåga tycker jag både han och Hult borde sätta sig ner pronto för att hitta en lösning. För i HV kommer han aldrig bli den spelare han tror att han är. Tyvärr.

Detta var väl ett mindre pw-esqued inlägg än det tidigare i år, men sammantaget är detta mycket skrämmande. Att man kan ha så lite självinsikt/ödmjukhet är i min värld godtagbara skäl för avsked. Oavsett om killen inser hur kass han varit och bara håller fasaden, eller om han är omedveten så skapar det helt ohållbara förhållanden för att utvecklas. I de flesta fall med framgångsrika spelare så finns det ett stort mått av ödmjukhet hos dessa. Konstigt att det verkar vara så svårt att fatta det som spelare.

Alexander är alltså nöjd med sin säsong?! Han beskriver ju sig själv som en offensiv i alla intervjuer och har bara mäktat med två ass hittills… Till skillnad från tidigare bespottade backar som styrman och zanetti (håller med, dom var usla) så spelar Alexander aldrig utifrån sin kompetens utan spelar som att han är Erik Karlsson. Jag blir oerhört provocerad av att läsa intervjuerna med denne man. Som diabolics skriver är ödmjukhet och självkritik gemensamma egenskaper hos de bästa spelarna, det blir liksom bara pinsamt att en spelare som Alexander fullständigt saknar ödmjukhet. Bryt snarast med Alexander, det kan nämligen inte vara hälsosamt med denna typ av individer i ett lag.

Enig och inte förvånad heller faktiskt. Har rätt bra insyn i Leksand och där uppe har man en rätt bestämd uppfattning i fallet Ytterell.