Tråden om #80 Frederik Dichow

Suck. Hoppas ni har rätt om dom tar det beslutet. Vårda Dichow. Vårda självförtroendet. Kör inte in han i fördärvet så som HV gjorde förra året med samtliga målvakter. Alla vart knäckta och körde så länge det räckte. Tills dom förlorade.

Lyxproblem om man ska förlänga med dicken och samtidigt vill behålla glifford som förhoppningsvis gör det bra i HA i år. Då kan man helt plötsligt sitta med fyra målvakter under kontrakt :slight_smile:

1 gillning

Det här med att dra förhastade slutsatser och låta känslor styra…. Jag är beredd att ställa mig bakom dicken! Men då ska han också prestera över tid. Vi vet att han har en hög högsta nivå, men oxå rejäla dalar som kostade oss ett par matcher förra året.

Vi skall komma ihåg att detta var Dickens första nålla på 56 starter i shl.

Nu till det komiska med forumet… Folk skriker efter Björns huvud efter 6 omgångar men vill skriva nytt kontrakt med dicken efter 2 bra insatser. Det går fort i hockey😁

5 gillningar

Nja, nu är det väl snarare efter att först ha haft otroligt fina siffror och sen ett ännu bättre kval år 1, ännu ett grymt kval år 2 och nu en väldigt fin start på år 3🙂

“2 bra insatser” var ju lite av ett hån mot det Dichow gjort för vår förening.

2 gillningar

Nä hån vill jag inte kalla det.

Jag skulle säga 2 bra kval, 1 stabil och en suverän match iår hittils. Däremellan väldigt medioker och fladdrig. Har kostat oss många poäng i grundserien.

Vill se stabila insatser över tid…

Om vi ska kritisera Dichow…

Någon annan som stör sig på att han har svart tejp på översta delen av klubban? Blir typ livrädd varje gång han viftar med den. Tror alltid för en sekund att det är pucken som går in i mål.:sweat_smile:

8 gillningar

Sjukt inte bara jag då. :see_no_evil_monkey::joy:

1 gillning

Då kan man ju fråga sig vad dina krav är om kvalen är “bra” och hittills i år en match suverän?

Första säsongen, 16 matcher.

Grundserien: 10 matcher 92,28% (2a i ligan)

Play-out: 6 matcher 94,3%

Andra säsongen, 22 matcher.

Grundserien: 17 matcher 87,53%

Play-out: 5 matcher 94,12%

Denna säsong, 4 matcher

Grundserien: 94,78%!

Absolut, grundserien säsong två är inte bra, men med det försvaret som var i grundserien hade å andra sidan inte t.ex. Hellebuyck varit bra heller. Ingen målvakt i världen hade kunnat rädda det haveriet till försvarsspel.

Totalt sett skulle jag säga att Dichow varit mer än bra för oss och en förlängning där han får utgöra del av en målvaktsduo flera år framåt är för mig helt självklart.

4 gillningar

Om dicken ska prestera över tid finns väl Viagra? :rofl:

5 gillningar

Första säsongen skall jag erkänna att jag har dålig koll på vilken % han hade i dem matcher han fick ersätta Ortio, men den totala % över hela säsongen 23/24 säger 90,78 och ger han en plats 27 av 38 målvakter den säsongen. Vill mest minnas fladdriga räddningar och mycket returer.

Säsongen 24/25 hamnar han som du säger på 87,53 och är med det SHLs sämsta målvakt om man bortser från de 3 juniorerna som hamnar bakom honom i statistiktabellen. Plats 34 av 37. Här kan vi också orda om försvaret, men då skall man komma ihåg att när han stod i Frölunda under 2 säsonger så hade han ett av seriens bästa försvar framför sig och fick ändå bara ihop över 89,5%

Han har absolut växt i matcherna som betyder som mest, men för mig behöver han ligga på runt 92-93% över tid om han skall vara att räkna som en första keeper.

Annars så ser jag hellre att man går med nått ännu bättre och plockar hem Glifford som reservkeeper.

Men jag gillar DICKENS aura och person, så jag hoppas att han bara blir bättre med åldern, han är ju trots allt bara 24 danska barre

Du menar alltså för att vara förstemålvakt i HV, som kom sist förra säsongen, så ska man ha bäst räddningsprocent i hela ligan?

Ingen målvakt hade 93% förra året. Endast tre låg över 92%.

Jag hade gärna sett att man kom upp i dessa siffror, men då måste HV spela betydligt bättre försvarsspel än de gjort de senaste åren.

2 gillningar

Dichen är inte bara en målvakt med stor potential, han är även en ikon och förebild. Han är vår etta, för mig redan innan säsongen men trodde att han skulle få motstånd.

Vi har en tvåa som måste vara bäst i serien för att peta Dichen, anser jag. Han ger laget, föreningen, staden och fansen i landet så mycket mer än att det räcker att vara lite bättre än honom.

Inom två år dock i NHL, men satsa tillsvidare

2 gillningar

Vi får ju dock basera en ev. förlängning hos oss på vad han har presterat hos just oss. Hos oss hade han den säsongen 92,28%.

I Frölunda var han också 21 år gammal, ganska ungt för en målvakt. Han har utvecklats rätt mycket sen dess, säkerligen som både spelare och människa och kan/kommer även fortsätta utvecklas. Säger inte att han nästa år ska stå 45 av 52 matcher men har vi Dichow i en 50/50 split är jag väldigt nöjd. Förstår inte hur mycket mer han ska visa för att få mer uttalat förtroende.

Sen gällande att en förstamålvakt behöver ligga på 92-93% över tid tycker jag vittnar om att du har skyhöga (lite väl höga?) förväntningar.

Lasse Johansson i Frölunda t.ex. har inte kommit över 92% i Frölunda sen han kom hem. Likaså Marcus Högberg i LHC som hade tre säsonger där det pratades om honom som en av seriens bästa målvakter. 90,65 / 89,54 / 91,17 lyder hans procent-rad under hans år där. 92-93% över tid hade varit vansinnigt bra siffror som oerhört få målvakter kan stoltsera med.

5 gillningar

Lite så,

92-93 skrev jag. Självklart så tycker jag så. Vi har störst budget av alla lag och har inte råd att chansa på målvaktsposten. Vi behöver ha en målvakt som kan vinna matcher åt oss även när vi spelar dåligt. Denna bedrift har i grundserien lyst med sin frånvaro sedan ortios makalösa svit på ett par matcher under Lindbom.

Istället för att vinna matcher åt oss de senaste 2 säsongerna så våra målvakter istället förlorat åt oss.

Om det sen är 91,7 92,70 eller något annat spelar egentligen inte så stor roll, utan det jag menar är att vi måste ha en målvakt som ligger top 3 i serien varje säsong om vi skall kunna klättra i serien och bli ett stabilt lag framöver.

Siffran 92,28 får jag till 91,7 men det är kanske bara en parentes.:slightly_smiling_face:

Vi kan ta exempelvis Timrå som har ett ganska mediokert lagbygge i form av backsidan där jag skulle säga att man har på pappret ett av ligans sämsta backar över säsongen 24/25 och 25/26

Där man säsongen 24/25 hade målvakten med bäst % på 92,92

Tittar vi nu 25/26 så ligger man på 93,70

Summa summarum. Vi behöver ha ett målvaktspar eller en målvakt som ensam kan vinna matcher åt oss, inte någon enstaka då och då oavsett %, för den är oviktig sålänge han vinner matchen åt oss. Lånar det engelska uttrycket “kan han prestera en regnig tisdagskväll i stoke” översättningen kanske blir något i stil med att man behöver vara bäst även en tisdagskväll i sundsvall😁

Jag kan tycka att med SHLs kanske största budget över 3 säsonger så bör vi ha en bättre målvakt.

1 gillning

Kan vara så att där jag kollade räknades bara starter in. Men som sagt, parentes. Jag hade varit nöjd om vi hade en keeper på 91,7 också🙂

Sen i Timrå så har man ju just en bra duo, exakt det jag vill ha med Dichow som en av de två. Förra året var det Tim Juel som hade bäst %, han ligger i år på strax över 86% men då har man kunnat gå lite mer med Johansson som presterat bra (sämre än Dichow visserligen😉). Tycker Dichow bevisat mer än tydligt att han kan vinna matcher åt oss, dessutom när det gäller som mest. Han är fortfarande relativt ung, säger själv att det han jobbar hårdast på är att hitta jämnhet så han är medveten om att lägstanivån behöver höjas. Vill verkligen att man vågar ge honom chansen med större förtroende.

Sen, sidenote, pluspoäng för användandet av det gamla fotbollsordspråket om Stoke :grin::clap:

2 gillningar

Håller med dig i mycket, men vill gärna att han visar stabilitet över en längre period innan jag blir helt övertygad😁

Kul att du kände igen a rainy tuesdaynight in stoke😄

3 gillningar

Idrottshistoriens bästa ordspråk!

2 gillningar

Och här håller jag med till 100. Man vill se det här hålla över tid.

Med det sagt. Så som Dichow klivit fram de tre senaste matcherna. Det är högsta SHL-klass, och jag tycker banne mig han visat upp ett bättre spel än i kvalen.

Vi håller tummarna för att vi precis fått vara med om ett danskt genombrott i SHL.

9 gillningar

Efter att euforin lagt sig.

Dicken har gjort det kanon.

…men vi var otroligt nära att torska i slutet av båda senaste matcherna. Räddade av skridskor, stolpar och backar som kastar sig.

Det är små marginaler och frågan är om vi varit lika lyriska om de varit emot.

Hoppas innerligt att det fortsätter med både bra målvaktsspel, uppoffrande backar och lite flyt.

Men, som sagt, några matcher till innan man känner sig trygg…

1 gillning