Tråden om #90 Ted Brithén

4 mål på 5 matcher… klart godkänt :slight_smile:

Det här blir vår poängkung. Herregud vilken pondus killen han och snipers behövs. :exclamation:

Matchens profil.
hv71.se/artikel/42541/

Måste säga att Ted gör det bra i det “tysta”. Han får inte mycket rubriker men kämpar på bra och ligger faktiskt trea i interna poängligan, på samma poäng som ettan Fälth och tvåan PC. Det klagas mycket på spelare här, men vi måste också passa på och lyfta fram de som gör det bra!

Han är ett fynd, kommer HV bara komma igång tror jag han klarar göra 30-40p.

Hjärnskakning på Ted:

jonkopingsposten.se/sport/hv … lxHO9I71DU

Här var det tyst :confused:

Någon som förstår varför Brithen alltid får kränga i fjärde-linan? Jag tycker han är en alldeles för bra spelare för att kränga där och får inte alls ut mycket av sin kapacitet i den kedjan. Han har ett bra skott och skrivs som en playmaker. Men det måste ju finnas skickliga spelare som kan slå in pucken också på hans pass, eller lägga upp ett bra läge åt honom. Nä flytta upp honom nu och ge honom chansen, han kommer förvalta den var så säkra. En totalt underskattad spelare av Dahlen som mest tittar på hur mycket skridskor man åker, Det spelar ingen roll hur mycket skridskor man åker om man inte producerar. Skickliga spelare likt Brithen behöver inte åka lika mycket skridskor just på grund av hur skickliga dom är, Sämre spelare måste oftast åka mycket skridskor för att kompensera sin dåliga speluppfattning.

Håller med om att Brithén har potential att spela i en producerande kedja, vilket han inte minst visade i början av säsongen. Å andra sidan tycker jag att han, Strandberg och Bengtsson har hittat varandra riktigt bra och de gör ett kanonjobb match efter match och skapar också en del lägen. Brithén chanser kommer komma. Tycker det är dumt att ändra på denna kedja nu när de spelat ihop sig.

Vilken femma skulle Brithen i så fall ingå i för att få mer istid?
Förstafemman ska inte röras.
Transfemman kan man tycka bu och bä om. De blandar och ger men frågan är om den ska röras?
Den tredje och fjärde femman är väl de i så fall som ska laboreras med om det finns utrymme och skäl till det.

Är han beroende av hur de andra i femman är så kanske han inte passar in förutom i en ungdomlig femma.
Fast visst har man undrat och konstaterat att han dalat ner i femmorna.

Så jävla välförtjänt Ted. Ånga på nu!!

Nu har alltså Ted gjort 4 poäng på 2 matcher när han fått större förtroende och då är inte Matchen mot Växjö slut i skrivandes stund. Jag hoppas verkligen Dahlen fortsätter ge detta förtroende. Roligt att skåda :smiley:

Ted har ju fullständigt exploderat i sin nya roll! Sjukt bra!

Synd att de ska ta 100år för Uffe att se vart Ted spelar som bäst. Dålig känsla.

Ted har fått flera chanser i högre kedjor denna säsongen men inte tagit dom tillräckligt bra. Framförallt i början av säsongen.
Nu har han däremot tagit chansen på allvar och jag är övertygad om att Dahlen ger honom fortsatt förtroende. Han är värd det!

Håller helt med. :slight_smile:

Börjar sakta men säkert se bättre och bättre ut för Ted, känns kul!

Tycker att Ted har sett riktigt bra ut hela säsongen.
Jag tycker att han har, tillsammans med William Karlsson, varit den mest stabila spelaren sett över hela säsongen.
Två väldigt likartade spelare. Det är två riktigt allrounda tvåvägscentrar som även tekar helt okej.
Problemet för Ted var att han i början knappt fick något förtroende/speltid. Han spelade i en ganska färglös fjärdekedja där målet var att spela 0-0 och att avlasta för de andra kedjorna. Nu har han fått mer förtroende/speltid och har fått spela med mycket bättre spelare i en mer offensivroll. Att han sedan fick en väldigt bra start i sin nya omgivning var nog ett stort plus.

Mitt största problem med han ibörjan av säsongen var att han fegade i närkamperna för mkt, kändes inte riktigt som han ville vara först på pucken. Upplever en mer kämpaglöd nu.

Jag kan tänka mig att man upplevde det så/han agerade så för att han möjligtvis var lite osäker och att hans självförtroende inte var på topp. Tänk er själva. Ted kom till en ny klubb där allting var/är helt annorlunda jämfört med hans gamla klubb (Rögle). Det tar ett tag att anpassa sig och smälta allting. Jag kan tänka mig att detta tar lite längre tid för en såpass ung och enda ganska oerfaren spelare som Ted ändå är. Jag tror t.ex att en spelare som Marcus Nilson eller Jason Krog har mycket lättare för att anpassa sig till nya omgivningar än Ted.
Om inte jag minns helt fel så fick Ted byta kedjekamrater/roll i laget många gånger i början av säsongen vilket såklart kan utveckla osäkerhet. Den osäkerheten kan nog lätt ses som feghet vilket inte alltid är fallet.
När han sedan fick mer förtroende av Dahlén och allt började lossna så slutade han nog tänka lika mycket och istället bara körde.
Det är min teori. Att han hittat sin roll i laget och att det börjat lossnat för honom/han börjat spela/köra mer istället för att tänka.

Tack Ted för en riktigt fin insatts mot Örebro.
Du platsar lätt i första/andra kedjan.
Hoppas du kan fortsätta på det spåret!