Tråden om Andreas Johansson

Känner mig något ambivalent till AJ efter att ha sett All-Access. Känns som om vad som helst kan komma att hända under säsongen.

Hur menar du?

Jag förstår inte heller. Såg inget konstigt i inslaget, utan tyckte snarare att han gjorde ett vettigt intryck.

Fick också någon sorts skum känsla efter att ha sett första avsnittet av AA, men jag tror nog personligen det mer berodde på att det är just AJ än hans sätt att lägga upp träningen eller hur han är som tränare.
Historien gör sig påmind, han har då förut varit väldigt långt ifrån min bästa vän… :sunglasses:

Är det pga att man fick se hur han tillrättavisade “Kolan” som ni får den här känslan? Såg inget konstigt med det.

Förstår att det inte finns så många alternativ för AJ med tre kanadensare i truppen, men hur mycket tror ni att det påverkar prestation/kommunikation att han väljer att tala engelska?
Får lite Dahlenvibbar och såna är aldrig bra att ha.

Tror inte det var att han talade engelska som gjorde att Dahlén floppade… De gemensamma praten finns det ingen annan anledning än att tala engelska, sen tror jag han tar de personliga snacken med de svenska spelarna på svenska. Med engelska får han med hela gruppen så inga konstigheter

Tack!

Som jag precis skrev, min olustkänsla grundade sig nog mest i att man hatat karln för länge. Men nu är han tränare för laget jag älskar så jag tänker se det positiva och inte gnälla en hel säsong som visa säkerligen kommer göra! :slight_smile:
Och svaret på din fråga, nej. Det var nog snarare behövligt att Kolan kommer i tid i fortsättningen :mrgreen:

Samtidigt är det ju inte bara amerikaner eller kanadensare som behöver engelska. Även alla spelare från övriga länder i Europa förutom de skandinaviska kan nog behöva engelskan för att förstå. (Fiala gäller det väl enbart denna säsong, fast han verkar kunna tillräcklig svenska ändå).

Vi pratar också engelska på jobbet när det finns kollegor närvarande som inte talar svenska, både i fikarum och på möten. Inget konstigt i det. Tvärtom - att bara prata svenska däremot är ju konstigare och knappast speciellt bra för lagsammanhållningen. Och alla svenska spelare kan ju engelska, så tror inte det påverkar så mycket - vi de tillfällen han pratar till alla spelare.

Att Kolan fick “skäll” för att inte vara i tid tycker jag är kanon. Det är ju yrkesmän som på vilket jobb som helst och AJ är chef och bestämmer.

Sätter själv stort frågetecken kring AJ eftersom jag inte har en aning om vad han representerar för typ av hockey.

Men efter att ha sett All Access känner jag mig ändå lite mindre orolig. Tycker han verkar ha en rätt mjuk framtoning. Raka puckar, men inga fuck hit och fuck dit. Gillade även hans snack efter förlusten. Peppande men självkritisk - ingen Bagdad bob som blundar för sanningen.

Den typen av tränare är väl också de som fungerat bäst i HV genom åren.

Precis, men en del försöker väl leta fel på honom enbart pga hans historia (vilket är helt naturligt), blir intressant att se om han nu gör succé som HV-tränare om tongångarna ändras så småningom :unamused:

Jag delar lejacques frågetecken om vilken hockey han vill spela men annars är jag rätt nöjd. Tycker om att han kommer utifrån och inte har så stor respekt för klubben (inte menat på ett negativt sätt) utan att han till exempel vågar peta Pettan som kapten, vilket jag är osäker på om innefrån klubben hade gjort. Att han på såvis balanserar upp i ledningen med tankar som kommer utifrån HV. Sedan gillar jag det resonemanget han har fört i intervjuer med HVTV och andra medier.

Edit: alltså med vilken motivation bakom byte av kapten, att det ska gynna båda parter och visar att han tror på unga killar som förhoppningsvis är kvar i klubben länge. Vilket också visar på att han ser det som sitt arbete att göra det hållbart för HV längre fram till och med efter hans tid. Får han bara spelet att funka bra tror jag och hoppas jag att han blir kvar länge. Han har många bra kvaliteter.

Det är sant som du säger!
Fick bara för mig att det fanns ett visst missnöje från spelarnas sida förra året kring Ulfs beslut ta allt på engelska, men jag kanske inbillade mig.

Ahh, äntligen har psykologen inom mig fått chansen att vakna till liv! Detta är en ganska komplicerad topic - så därför kommer jag enbart att hålla mig till en grundlig nivå så att ni allihopa får en ärlig chans att hänga med. (Anser absolut inte att ni är dumma på något vis - men detta är nått som jag verkligen gör varje dag flera timmar om dagen, så sitter inne på en hel del smarrig info!)

Jag vill börja med att säga att jag är Positiv till AJ rent generellt och gillar hans koncept och syn på hårt jobb med en stor portion seriositet! MEN! Inslaget i all-acess gjorde mig aningen orolig. Varför?

Jo, Sub-kommunikationerna var inkongurenta! Sub-kommunikation är något fantastiskt! Ni kanske tror att era ord är viktigast? (något som vi i vår logiska västvärld ofta anser - we need more ZEN). Men, detta kan inte vara mera än fel. Vi människor har endast hanterat förmågan att kommunicerar med avancerade typer av språk under en bråkdel av vår totala levnadstid på denna vackra planet! Det finns flera vetenskapliga rapporter som pekar på att orden endast utgör mellan 2-10 % av de vi verkligen kommunicerar mellan varandra. Tonen i vår röst står för mellan 45-55 % och vårt kroppspråk 35-53 %. Kortfattat: Det viktiga är inte VAD vi säger utan HUR vi säger det.

Andreas Johansson står enligt mig för tydlighet, rakhet och är inte “rädd” för att ta upp plats i ett rum. Men i inslaget kändes han nervös. Hans ögonkontakt kändes relativt svag och hans röst var väldigt tyst (allt är givetvis i förhållande till det jag sett tidigare i inslag där han varit ass. tränare i andra lag).

Nu kan det finnas flera anledningar; hans första år som huvudtränare i SHL. Media är på plats och filmar direkt från omklädningsrummet. Han kan haft en dålig dag etc etc. Men det hela gav mig en funderare. Förhoppningsvis löser Andreas det - när en har kommit in lite mer i det hela. Men inslaget gjorde mig inte lika övertygad som jag var tidigare! Så upp till bevis Andreas, upp till bevis! :smiley:

Lägger till en till potentiell orsak; Det som visades var hans första träningen med laget samt första match som slutade med första förlusten.
Misstänker att det nog tar några matcher (och förluster) innan man ser hur man kan hantera en grupp i snack och pepp osv.
Intressant vinkel dock, Kny!
Mvh Lekmanspsykologen :wink:

Roligt med så många olika intryck utav en och samma individ.

AJ är en otroligt färgstark karaktär. En smula kontroversiell och ibland lite väl het. Men, det kanske är precis vad HV71 behöver? Vad vet jag.

Denna tråd kommer gå på högvarv vilket fall som helst, det tror jag.

Nu har Aftonblaskans läsare sagt sitt: Han får sparken först.
aftonbladet.se/sportbladet/h … 9466557.ab

Nja, knappast seriöst från AB och frågeställningen kunde likväl vara vilka som åker ur SHL.

- Ishockeyn har nog väldigt dåligt tålamod och tänker för kortsiktigt över huvud taget. Det ligger ett stort ansvar på spelarna också. Men för mig påverkar det inte vad jag vill göra. Jag ska göra det på mitt sätt, göra det fullt ut och jag tror det kommer funka jättebra i HV 71, säger Andreas Johansson. :smiley:

Gillar Andreas Johansson mer och mer. Ser en attityd, en passion och tycker mig se en större förändring i spelet.
Raka direktiv, peppande och ändå självkritisk.
Personligen inte träffat Andreas ännu, men vad man har hört från spelare och ledare så ser det riktigt bra ut.
Att en pratar engelska så är det inget konstigt alls. Samtliga behärskar språket och ser inga konstigheter alls, tvärtom.

EDIT: Doktor kny har många bra poäng i sitt inlägg. Syns på Davidssons dag…doktorn :wink:

Jag skall erkänna att jag nu tror att jag eventuellt… kanske… hade lite för negativ inställning till detta coachval. Det jag sett so far, förutom ticksen vid intervjuer, är en bra coach. Gör rätt, är inte rädd för att bänka folk som inte håller måttet (Melin), sätter (offentligt, inte bara i omklädningsrummet) dyra spelare på plats när de gör fel (Laine+jämtin) samt verkar vara rätt tre… tr… trä . tr… fan… TREVLIG… faktiskt.

(det satt långt inne)