Det lär ju aldrig ske men jag hade gärna viljat se en intervju med Davidsson där han berättar vilken typ av filosofi/taktik han vill implementera i PP. Vill han jobba med kombinationer eller kanske mer klassiskt backskott och täck framför mål? Eller kanske en gubbe på Gretzky-positionen som får boxens uppmärksamhet så att man kan hitta pass bakom ryggen på dom/uppe i slottet på inåkande spelare? Just nu så känns det otroligt fantasilöst. Man kör tombola-taktiken både gällande vilka spelare och taktik/spel man ska spela. Det känns som att Johan har kört helt fast och att idéerna tog slut för längesen.
Det är klart det är så. Hade han varit ”nobody” i Hockeysverige hade han aldrig varit assisterande tränare i SHL, förmodligen inte i HA heller. Är du MrHv så har du lång karriär i föreningen. Jag förstår att föreningen vill ge tillbaka men när det kostar sportsliga framgångar måste man ha större krav än så.
Det är oftast alltid lite svårare med PP i början av säsongen. PP blir som bäst när det går fort och alla vet vad alla göra.
HV ligger exakt i mitten bland lagen gällande PP %. Det är lågt 18,52%, men det är det för många lag vid den här tiden på året.
Problemet är egentligen inte det uppställda spelet. När det väl är uppställt ser det hyggligt ut, om än fortfarande lite långsamma pass samtidigt som Borgström spelar för svåra chanspass och AP håller pucken för mycket och drar ner tempot. Men det uppställda spelet genererar chanser om det väl blir uppställt.
Problemet gäller snarare hur laget tar pucken från egen zon till etablerat spel. Det blir inte sällan utan tajming, pass som är någon halvmeter fel så mottagare får bromsa eller sträcka sig och det slutar i ett desperat nedlägg som går längs sargen från sida till sida. Det blir en 50/50 ingång. Tajming kommer när man får spela mycket tillsammans och man vet var de andra är med vilken fart och lägger passen på instinkt (på bladet!) utan att behöva se, tänka och agera.
Låt Johan Davidsson och spelarna få en ärlig chans att lösa ingångarna.
Jag tycker inte att det uppställda spelet har varit särskilt imponerande heller. PP-siffrorna är “dopade” av Färjestad-matchen där vi gör tre PP-mål på grund av individuella prestationer och inte nödvändigtvis själva PP-spelet. Något som visat sig matcherna efter då vi åter har otroligt svårt med både ingångar och det uppställda spelet. För visst ibland spelar vi runt men hur farligt känns det egentligen? Inte jätte. Sällan vi spelar oss fram till bra målchanser och det ligger såklart både på spelarna men även Davidsson. Det känns lite som att flertalet felpass och slarv kan bero på att man helt enkelt inte vet vad man ska göra/tvekar.
Funderar på hur mycket han är inblandad i det hela. Samtliga spelare är rutinerade som har spelat PP mer eller mindre hela sina karriärer, därav borde de ha ganska bra koll på vad hur och vem kan man tycka.
Det känns ganska osynkat och idélöst vid ingångarna i zon, och det blir extra tydligt i PP. Tittar man på de andra lagen verkar de ha 2-3 kombinationer de kör mer konsekvent, där alla vet exakt vad som ska hända, och hamnar sällan i dump n chase som HV gör för ofta (och i PP ser det idiotiskt ut när de så ofta släpper puck-kontrollen på det sättet).
Jag saknar OFM i powerplay, det krävs någon som kan ta in pucken innanför blå och sedan hitta en pass direkt på ett blad på omvänd sida eller hålla pucken om mötande spelare går hårt på passvinkeln).
Lugnet och skickligheten saknas just nu.
Men den dagen det funkar bättre så kan vi nog räkna in fler poäng - färre uddamålsförluster. Hopp, hopp, hopp. Ingen förtvivlan än. I defensiven finns oftast ett lugn, konsekvens och skicklighet, vilket inte funnits på flera år. Vässa offensiven och vi kan tugga oss lite uppåt.
PP bör utvecklas kontinuerligt med många varianter för att möta olika motstånd.
Det du beskriver är ungefär som att låta spelarna ta fram och köra en hörnvariant i fotboll. Blir väldigt lättläst.
Ett modernt PP ska ha åkmönster och nästintill konstant rörelse för att öppna upp för passningar och tajma skott med rörelser framför och runt mål. HV är statiska och använder inte ens alla vinklar genom att gå från blå till mållinje på bumper-platserna.
Det ser ut som ett korplag, inte ett lag i shl.
Förstår precis vad du menar och håller med fullständigt.
Det jag syftade på var att våra spelare borde ha full koll på hur de ska gå tillväga.
Är ju inga juniorer direkt. Tom jag som slutade spela hockey i tonåren ser att det krävs förändring.
Således borde även de göra det oavsett om JD är kompetent eller ej.
Det faktum att vi inte gjort några uppställda mål i PP än säger väl ganska mycket om den frågan… Hur många år ska man få på sig att försöka få ihop ett bra PP som tränare? Jag tror som @Bauerland sa tidigare att Davidsson inte vet vad han har för målbild eller hur moderna PP spelas. Tyvärr.
Jo visst, men ursprungsfråga var om Davidsson ska entledigas från sitt uppdrag på grund av hur PP ser ut eller inte. Svårt att argumentera kring detta i tråden utan att också nämna hur PP ser ut
Hv är stressade i PP och vill komma in i zon snabbt. Detta leder till felpass och felbeslut vilket gör att vi aldrig hinner få igång ngt riktigt spel. När vi väl får det så läggs pucken till rätta innan man går på avslut. Det måste gå mycket snabbare och man måste skjuta på direktskott. Hörde ngt i en podd att Borgy och André spelar på fel sida och ist för att spela med klubban mot sidan av sargen så har man klubban ut mot banan ist. Detta gör att det är svårare att gå på direktskott. Johan som har varit kungen av PP när han har spelat borde ju kunna få hv att spela bättre i den spelformen. Men det är skrämmande dåligt tyvärr.
visst grejerna hänger ihop, men det krävs lite mer disciplin för att inte hamna OT. Man kan inte bara sväva iväg i sina tankar i vilken tråd som helst.
Jag hänger inte med, ursäkta mig. Intressant diskussion om PP. Fast om det inte får/ska diskuteras här var vill du ha det ?
“Tråden om HV71” kanske. JD är väl ändå ansvarig för PP.
Ja, en grundsten i pp är ju att ha klubborna åt rätt håll på dom vid tekningscirklarna. Jag har vurmat för Träff till vänster på direktskott men det går förstås bra med AP där också
Men det tog 12 omgångar att få till det
svårt vägval. Jag tycker att person-trådarna skall hänga ihop med personen och fokusera på pesonen. Inget fel i att diskutera hans roll som dirigent i den rollen, medelst exempel etc. Men rena diskussioner om och hur vi borde spela pp, hur andra spelar pp etc, det tycker jag passar bättre in under “säsongen 24/25”, “lagbygget” etc.
Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: HV71fans.se
Undrar just vad Snöret tycker om trådar?
Snöret har ingen ände?
hur långt är ett Snöre?