Tråden om filmningar i SHL

Jahaja, en tråd om filmningar.

Jag kan tycka att det kan vara intressant att följa upp vad som händer här samt diskutera detta eftersom det faller lite mellan stolarna och passar inte riktigt in i övriga trådar.

Vad har vi, jo Laine som blev den historiskt första SHL-spelare som genom disciplinnämnden blivit straffad i efterhand för en filmning. För detta fick han ett personligt straff i form av böter på 5000kr.

Sekvensen kan ses här

I samma match blev också Sandberg anklag, av Johan Garpenlöv, för filmning när Sandberg föll ihop och tog sig för ansiktet i närheten av målområdet efter avblåsning. (Detta kändes spontant som en grövre filmning enlig mig själv)

Så, Aftonsopan väljer att måla in HV i fuskarnas hörn. De och andra medier verkar titta mellan fingrarna på övriga lag.

Igår gick tv4sport ut med ytterligare en anklagelse mot Laine, i matchen mot Örebro. En situation som är snarlik den från växjömatchen. Jag påpekade själv i matchtråden att laines högerben såg “klent ut” i utvisningssituationen.

Här är sug-tv4as artikel i ämnet

24 matcher har hittills avverkats i SHL denna sässong. ETT (!!!) lag har hittills, vad jag kan se, blivit beskylld för 100% av alla filmningar. Hur troligt är det att det inte dykt upp ett enda liknande fall i de övriga 22 matcherna som är lika “allvarligt” som de tre som media pekat ut hos HV?

Jag kan som supporter bli jävligt förbannad på att hv-lirare filmar, men jag ser samma sak i andra lag. Jag har svårt att vara objektiv, men i helvete om det skall vara så att media skall bestämma att det enbart är HV som pysslar med detta. Nu är det kört, ett stigma har redan skapats, med efterföljande drev av idioter som väljer att få sin snedvridna syn bekräftad i en jävla cirkel av ryggdunkande. Oansvarigt av media som vanligt. Skämmes.

Så, nu är det läge att följa upp och se hur det går med denna nya regel, för än så länge gäller den bara HV.

De är ju bara så att om Laine filmar i de här två filmerna undrar man ju över varför han reser på sig så snabbt. Borde han inte ligga kvar på isen och sprattla som en skadeskjuten? Jag skulle vilja att den där disciplinnämnden förklarar det varför han reser sig så fort i det fallet dom har dömt honom bara för hans namn och ryktes skull.

Sen ska det sägas ärligt att Laine har filmat en hel del men det här handlar det ju bara om att jävlas med honom och HV71. Visa att det dom som bestämmer och har all makt. Jag har noll förtroende för förbundet efter det här! :spysmiley:

Såg igår att SVT också kommenterade Laines nya filmning(?) i sitt klipp från matchen. (svt.se/sport/tedenby-avgjorde-for-hv71)
Men “Laine i blåsväder igen” som TV4 skriver…? Det är ju TV4 och SVT som skapar blåsvädret, jag har allafall inte läst att det inkommit någon anmälning mot Laine den här gången? Det gör mig tokig att dom bedriver häxjakt. Som någon klok skrev ovanför, 19 matcher spelade och 2 potentiella filmningssituationer? Jo tjena.

För övrigt tänker jag att det kan vara taktik i att inte “ligga kvar och sprattla” också. Snabbt ner - snabbt upp, “kolla domarn och fans, jag blev fälld men jag kör på direkt ändå.”. Jag tycker inte man kan dra några slutsatser av att han reser sig snabbt igen.

Det går inte att säga att “han reser sig upp snabbt, alltså filmar han inte.” Domarna går ändå inte (ska inte i alla fall) på att någon skriker efter utvisning.

Det finns i alla fall tre anledningar till att resa på sig snabbt:

  1. 6-mot-5 spel kan vänta.
  2. Man kanske trots filmning inte får med sig en utvisning, och tjänar då såklart på att spela vidare.
  3. Det ser mindre ut som en filmning om man inte ligger och åmar sig.

Så där har du i alla fall tre förklaringar disciplinnämnden skulle kunna dra, välj en favorit.

Precis. Spelarna är inte dumma.

Det är ju inte jättekonstigt att man uppmärksammar Laines misstänkta filmning i matchen mot Örebro. Media jagar klick och det är ju såklart väldigt mumsigt att fortsätta häxjakten på Laine nu när han har fällts. Det var absolut ingen filmning i matchen igår.

Men som många är inne på så är det ju inte direkt så att det bara är HV som hamnar i lägen där spelare filmar. Garpenlöv är exempelvis jättesäker på att Sandberg filmar. Hur fan kan han vara det av bilderna som han visar i klippet?? Det är ju helt omöjligt att se om han träffas i ansiktet eller ej.

Tycker nästan att det är dags att HV inför “silenco stampa” och slutar prata med vissa journalister ett tag. Antagligen ingen bra idé men börjar bli riktigt trött på vissa.

Ribban är satt och det ska bli väldigt intressant att se om SHL kan vara konsekventa och ta ALLA situationer där spelare filmar eller förstärker situationer. Kommer såklart inte hända.

Jag bryr mig inte ett skit om ifall Laine filmade eller inte, inte heller är det intressant att han reste sig fort i bägge fallen. Det som är intressant är att disciplinnämnden satt ner foten för var ribban skall ligga och jag skulle bli
[size=200]JÄTTEFÖRVÅNAD[/size]
om de kommer ha samma bedömningsnivå i framtiden.

BTW, vem eller vad får anmäla en misstänkt filmningssituation, och var anmäler man? Jag vill anmäla!

Tror det bara är domaren och folket i situationsrummet som kan skicka vidare ärendet.

Modospelare i matchen igår - tror det är Byron Ritchie.

twitter.com/coffakingen/status/ … 88/video/1

Tydligare än så här blir det inte. Kommer bli skogstokig om de släpper denna!

Jag tror de allra flesta är överens om att det är bra att man tar ett grep mot filmningar i Hockey så att det inte blir som i Fotbollen t.ex.
Problemet är att man valt Laines situation för att statuera detta exempel, en situation som både är tvetydig och inte särskilt allvarlig.

Nu har man målat in sig i ett hörn man omöjligt kan ta sig ur. När Laines situation är värt 5000 kronor i böter så blir det helt plötsligt flertalet situationer varje match och omgång som ska vidare till granskning, något som såklart är helt omöjligt att fortsätta med.

Man skulle istället valt en mer solklar filmning där spelaren uppenbart ligger kvar och försöker få en fördel genom filmning.

Sen gällande Laines situation och flera andra liknande situationer. Spelare kan faktiskt ramla enkelt utan att för den skulle medvetet filma. Det kan bero på att man vid tillfället hade dålig balans och en enkel stöt är tillräckligt för att ramla.

vad är status från domarna? Har det sagts något?

Det finns en enda person i sverige som driver denna tes, dvs att modoiten skall straffas. Det är en reporter på 24corren vid namn John Senewiratne. Han har lyckats få Rönnqvist att uttala sig om att det är en solklar filmning men på frågan varför den inte diskuterats i studion kom ett svar i stil med: inte tid. Äckligt.

Jag har på twitter formulerat 2 kriterier för att straffas för filmning:

  1. att det är en filmning
  2. att det är en Laine.

Således inget straff på modoiten.

Jag är vansinnig.

Finns det ingen som vi kan mass-maila, typ domarchefen?
Skriva och fråga varför, eller påpeka att denna borde straffas om alla spelare ska dömas lika, inte bara Laine.

troligtvis fungerar inte det nu. men vem vet, kanske skärper de till sig.

:laughing:

Förstår verkligen ingenting. Här har vi en KLOCKREN filmning men ingen verka bry sig. Experterna och media jagar som sagt klick, så där kan jag förstå på nåt idiotiskt plan att man väljer att inte kommentera händelsen mer. Men att domarna och situationsrummet inte väljer att gå vidare med det. Helt jävla otroligt.

Är hela hockeysverige så rädda för Peter Forsberg?

Det som händer nu är precis det som jag varit orolig för enda sedan man fällde Laine och statuerade ett exempel för ishockeysverige. Man satte ribban på en nivå man omöjligen kunde hålla och redan omgången efter så framkommer betydligt bättre lämpade situationer för att statuera detta exempel.

Man hade innan säsongen började bestämt sig för att ta hårdare tag om filmningar och ville tidigt få ut det budskapet i hockeysverige.

Hur i helvete blir inte Greg Scott anmäld för filmning? Helt jävla ofattbart. Man var antagligen ute efter Laine pga gesten på HV-dagen mot Malmö. Han förmedlade egentligen vad hela hockeysverige tycker om Sveriges pinsamma domare.

Man behöver inte vara konspiratoriskt lagd för att se att domarna är ute efter att hänga ut Laine så mycket det bara går. Tror heller inte att någon mer spelare kommer att dömmas för filmning än på ett tag då det skulle ta uppmärksamhet från Laines “filmning”. Man vill helt enkelt hålla honom i medias fokus ett tag till. Låta honom få lite mer skit.

Jag önskar verkligen att jag blir motbevisad. Borde ju inte vara så svårt. Finns ju gott om filmare i SHL, vilket vi inte minst sett nu inledningsvis.

Det tog en jävla massa omgångar, men nu är andra diving-fallet uppe för granskning. Houdacek skall tydligen haft nått pajaseri för sig under match denna gång. Någon som har en länk till ett videoklipp?

shl.se/artikel/70145/

Samma “straff”: 5000kr, men så in i helvete mycket mindre uppmärksamhet i media. Laine blir granskad under lupp och uthängd som den värsta busen sedan Attila the hun, men det kommer naturligtvis att bli helt tyst om övriga syndare. Fattar inte media vad de gör? Eller skiter de totalt i all hänsyn? Sök på Laine på google får ni se vad som totalt dominerar resultaten. Killen är brännmärkt för livet.