Tråden om: Forna HV71-spelare och tränare!

Ja , en perfekt tvåvägsspelare.

Kolla även allt defensivt jobb han gör.

Har för mig att Djurgården skulle göra sig av med Ytterell? Han finns ju med fortfarande i deras spelartrupp, däremot finns inte Glad kvar.

Här står det om det, men blaskan kanske hade fel?

1 gillning
1 gillning

Kul för HV produkten Kevin Stenlund att få vinna Stanley Cup. Kom hem till Jönköping nu igen.

13 gillningar

20 gillningar

Är Stenis den första av 2017-kullen som vinner stanley cup?
Inte den spelare i det laget man hade satt sina slantar på kanske?

Grattis Kevin!

6 gillningar

Grattis Kevin! Jätteroligt :smiley::+1:

1 gillning

Ja stort grattis till Kevin!
Otroligt renodlad defensiv roll han och hans kedja har. Fascinerande att spelare som egentligen har så mycket offensiv och målskytte i sig hamnar i så defensiva roller i NHL.

4 gillningar

Ja till och med Davidsson vart ju defensiv center i NHL (fel av dom dock)

1 gillning

Kanske är det även lite mer uppskattat med defensiva uppgifter i NHL.
Oilers har ju några hyfsade offensiva pjäser som inte vem som helst stänger ner. Stenlund matchades rätt hårt vilket får ses som hedersbetygelse. Har för mig Davidsson under någon period matchades mot den där 99:an och det var väl inte direkt för att han var helkass…

3 gillningar

Stämmer. Vill minnas att Davidsson (eller så var det någon helt annan offensivt skicklig spelare) just pratade om tränaren gett honom rollen att stänga ner motståndarnas bästa genom att använda spelförståelse, rätt placering och teknik. Tränare tyckte att det blev bättre än när uppgiften gavs till en tok-körande och tacklande neandertalare.

3 gillningar

Han var inne på ett ganska svettigt boxplay inatt, där han fick spela större delen utan klubba :grimacing:

4 gillningar

Intervju med Stenlund på isen:

6 gillningar

Mäktigt att Stenlund får vinna Stanley Cup.
Vilken resa han gjort. Grattis!

Med tanke på vilket skadehelvete Stenlund gick igenom (främst som junior) så är man extra glad för hans skull! Stort jävla grattis Kevin!

3 gillningar

Stenlund är en class-act! J20, SM och SC är respekt. Hoppas han kommer tillbaka någon gång. Jag kan inte hjälpa att varje gång som Stenlund kommer på tal så tänker jag på Filip Ahl. Där snackar vi Stenlunds motsats. Kommer aldrig glömma när Filip ”snart i NHL” Ahl glatt förkunnade att NHL klubbarna skulle begå tjänstefel om de inte draftade Stenlund på ett lite sådär skönt von oben sätt. Man kan väl säga att deras karriärer tagit lite olika riktning sedan dess. Kul att det var den ödmjuka av dem som har en ring nu!

3 gillningar

Precis det jag också kommer att tänka på. Dels intervjun du nämner, dels vilka val de gjorde senare i sina karriärer.

Stenlund stannade kvar i HV och kämpade sig till en plats i A-lagströjan. Om jag inte minns helt fel centrade han förstakedjan i den avgörande guldmatchen?

Ahl däremot… Drog till juniorligan i Kanada (där han inte alls dominerade på något sätt). Kom tillbaka till Örebro där han skulle ha en stor roll. I hockeybilagan det året var det han som gjorde den längre spelarintervjun. Självförtroendet var det inget fel på om man säger så. Sen blev det pannkaka i Örebro också. Visserligen blev det lite bättre i HA. Men när han äntligen lyckades leverera stort i Bofors, ja då skeppades han i väg mitt under säsong, helt oförklarligt. Vad jag fått höra ska det ha handlat om att han helt enkelt hade dålig arbetsmoral.

Nu seglar han runt i en massa okända mindre europeiska ligor. Visst, det är säkert kul det med. Det är få förunnat att kunna livnära sig på sin idrott. Likväl. Ahl hade ett självförtroende som steg honom åt huvudet.

Stenlund har gett intryck av att vara motsatsen, vilket Esa också påpekar. Och nu står han här som en av få svenska spelare genom historien som både vunnit Stanley cup och SM-guld. Otroligt imponerande.

12 gillningar

Exakt så. Han lånades ut till Västervik guldsäsongen och istället för att tjura gjorde han fyra poäng på två matcher där och kom sedan tillbaka och var bofast i laget.

2 gillningar

Minns när jag såg Filip A i Tingsryd. Åkte runt på en skridsko och tyckte att han var för bra för det laget. Där kände man att självförtroendet/egot skulle sätta käppar i hjulet för hans karriär.

3 gillningar