Tråden om: Forna HV71-spelare och tränare!

Joensuu spelade inte länge men var helt up my alley. Remstam dock. Vilken superhjälte!

2 gillningar

Hasse Sjöö

1 gillning

Svårt att göra en lista på de bästa eftersom vi här inne har så olika åldrar och därmed minnesbilder.
Men helt klart så är Davidsson #76 och Liv de två största namnen HV haft.
Sen blev jag väldigt glad att någon skrev Anders Wallin. Det var min första idol i HV71.
Ett namn som jag inte har sett ännu i ämnet är kanske den spelare som hade störst talang . En gåta egentligen att han inte är nämnd vad jag sett.
Eftersom jag sätter Davidsson o Liv på delad förstaplats så hamnar den onämnde STEFAN ÖRNSKOG på andra plats.

5 gillningar

Fan grabbar (och ev tjejer) ni glömmer ju pappa Thörnberg. Döpte t.o.m. min leguan efter honom. Den hette kort och gott Ove leguan.
Oscar Sundh är en annan som är självklar på min lista. Vilken underbar människa!

1 gillning

Saknar Kenneth Kennholt på listan…“Kennholt som gick under smeknamnet “Killer” var känd för sina oerhört hårda skott, det skämtades ibland om att han behövde vapenlicens för sin klubba” :slight_smile:

2 gillningar

Ja man kan rada upp legender. En som inte heller nämnts är Kessler. Den starkast lysande stjärnan i det bottenlag som HV alltid var på den tiden och vår första (?) NHL-spelare. Har ett personligt minne när jag som fjunig fjortis skulle be om hans autograf. Med sina 195 cm och dessutom skridskor på, framstod han som en jätte när man stod bredvid. Jag förstår att han var svår att stoppa.

3 gillningar

Tänkte ta upp några som inte nämnts:

Kari Takko - grymt namn, och stod i mål när jag började bry mig.
Andreas Andersson - vet inte varför, men gillade honom. Båsöppnarnas båsöppnare. Bra målskytt också.
Daniel Grillfors - tillhörde inventarierna några år. Bra namn.

3 gillningar

Andreas Andersson, den ultimata andra målvakten!

4 gillningar

Om jag ska ta och lyfta fram någon (förutom de självklara) som gjorde många säsonger, som var kul att se i matcherna, och som alltid lämnade avtryck — och dessutom en HV-produkt så är det:

Björn Melin!

I sina bästa stunder var han som en sämre variant av Peter Forsberg i kombinationen med fysik och teknik. I sina sämre stunder var han helt loj eller kladdade med pucken var enda gång han hade den.

Ett starkt minne jag har av Melin är i en slutsspelsmatch mot FBK när Hamr har puck med kontroll bakom förlängda mållinjen, Melin tokåker och kör först rakt över Hamr så att Hamr flyger och bli liggande som en blöt fläck, pucken ramlar ur situationen, och Melin tar den och går mot mål och går runt hela målvakten med en otroligt majestätisk dragning och lägger in den i öppet mål. Den kombinationen av fysiskt spel och teknik är jag väldigt svag för. Melin visade upp det då och då.

Christersen och hans mål mot Linköping får ursäkta. Melins mål som även innehöll fysik var vackrare.

Ett annat minne är en Melin-dragning på blå i slutsekunderna mot FBK… Han lämnade mig aldrig oberörd.

Han spelade inte sällan i tredje-kedjan och i andra PP (men för det mesta hade Davidsson & co redan gjord mål så det var inte ofta han fick chansen i PP) men lyckades trots det alltid göra poäng.

Melin, Falk och en junior-Tedenby som tredje-kedja var en riktigt kul kedja. De var som bålgetingar defensivt och trollade offensivt. Allt kunde hända. Både positivt och negativt. Det var som att tränare sagt till Melin och Tedenby att ni får göra vad ni vill och hur ni vill. Falk städar upp efter er.

5 gillningar

Håller med dig om Anders Wallin, en naturbegåvning helt klart.

Mäktig trio. Spelare som betydde extremt mycket för HV.

Takko banade väg för Liv. Andersson var den perfekta backupen och sparringpartnern åt nämnda Liv. Och Grillfors. Jag tror han måste vara den bästa spelare vi haft för ett tredje backpar.

Blir sorgsen när jag tänker på hur HV hanterade Andersson och Grillfors. Det var på tiden Ulf Dahlén härjade i föreningen och allt som hade en koppling till gulderan, och den stomme vi byggt upp, skulle skeppas i väg. Båda hamnade i LHC förr eller senare och fortsatte sina karriärer som ledare på annat håll. Sorgligt var ordet.

2 gillningar

:notes: ”Kenneth Kennholt skjuter från röda, Kenneth Kennholt skjuter för att döda” :musical_note:

3 gillningar

Patric Kjellberg var ju också en spelare som betydde väldigt mycket för laget…

1 gillning

“Grillen” var väl även den som (enligt han själv) hade bäst musiksmak i laget :slight_smile:

4 gillningar

Enligt mig också :rofl:

Dylan Reese gillade jag också. Mikko Lehtonen var en stor favorit som jag fortfarande drömmer om att få tillbaka till HV någon dag.

4 gillningar

Klassiska truppspelare, bra och viktiga för gruppen. Kom till jobbet varje dag och stämplande in. Gjorde sin sak. Inget gnäll.

Det målet var väl mot Färjestad i finalen. Match 2 eller tre

Han hade även några jävla magiska mål säsongen 09-10 mot just Färjestad

1 gillning

Simon Skoog

När man var ung och dum och sjöng med i klacken på ståplats för full hals i Kinnarps ”Simon Skoog passar bättre på bänken”

Tre favoritspelare som gästspelat i HV enstaka säsonger är Andreas “Pastorn” Karlsson, Jan Hrdina, samt Janne Niinima. De två sistnämnda är/var egentligen alldeles för bra för att hamna i Elitserien, men kul att de kom på besök!

3 gillningar