Tråden om: Forna HV71-spelare och tränare!

Melin gjorde helt rätt. I den form han var kunde han göra som han ville på isen och man ska givetvis kunna chansa lite på offensiv blå och räkna med att övriga laget fångar upp pucken och motståndare om man missar. Hamnar titt som tätt i diskussion med FBK-fans om den situationen. Den föll väl ut för dem, men förlusten är inget jag lastar Björn Melin för.

2 gillningar

oj… den inställningen kommer jag aldrig kunna anamma.

3 gillningar

Det var i min mening helt idiotiskt försöka sig på något i det läget. När det är så lite tid kvar ska man inte chansa på dribbla utan spela säkert. Den förlusten lägger jag absolut lite extra på Melin.

3 gillningar

Så här mitt i sommar’n och när ABSOLUT ingenting händer på spelarfronten så i brist på annat så vore det kul o lista sin absoluta favorit/bästa femma i Hv genom tiderna!

S.Liv
Eloranta-Stillman
Davidsson-Keskinen Dahlen

Detta är mitt bidrag,rätt skaplig femma!!!

1 gillning

Dylan. Jag har aldrig sett någon så förvirrad människa som Dylan när laget drog igång “SM-guld-ramsan” efter guldet 2017 :joy:

https://youtube.com/clip/UgkxqzqYfs1iV-nBlRwsP2uw0lt6MbH4oBE9?si=20MsVPAN1AhIvgEH

7 gillningar

Dahlén har jag verkligen dubbla känslor för, en helt fantastisk bra hockeyspelare kanske to m den bästa som någonsin haft HV-tröjan på sig men en katastrof som tränare, tveklöst där som förfallet började.

2 gillningar

Nej, det är nog bland det mest korkade jag sett (på en hockeyrink). Har haft väldigt svårt att se Melins storhet efter att ha sabbat det guldet.

1 gillning

Haha

Stillman var ju själva symbolen för HV71 när jag växte upp så han måste väl anses vara favoriten totalt sett även om jag också är väldigt svag för keskinen då jag älskar playmakers med hans egenskaper, att han var närmast löjligt bra gjorde inte saken sämre.

2 gillningar

Var tvungen att kolla situationen igen. Björn Melin har pucken. Helt rätt att försöka ta spelet in i FBK:s zon med 16 sekunder kvar. Men de här två spelarna står och väntar på blå, en väldigt offensiv position med likaläge och en spelsituation kvar av ordinarie tid. De borde ha tänkt mer defensivt, de blir sen efter i backcheckning när Melin blir av med pucken i mötet med en tredje FBK-spelare.

Melin var inte center. Normalt sett borde han väl kunna räkna med att en center och två backar finns hemåt?

Jag är dock inte rigid i min uppfattning, så tolkar jag hockey fel kan jag ändra mig😊.

Usch, inte kolla på sådant om man inte måste. :crazy_face:

1 gillning

Lätt en av de värsta hockeyminnena, inte den värsta men den är i toppen. Minns känslorna där och då.

3 gillningar

På min första tröja har jag mitt efternamn, men #41.
Han är en av mina favoriter, var ju några bra finnar på den tiden.
Loponen, Niskanen, Mättänen och framförallt Jarmo Myllys. Men hans storhet var ju inte i HV. Han kunde inte riktigt konkurrera med #1.
Finnarna back in the days höll ju klass.
Eller ja, finns väl bara enstaka finnar som inte hållt riktigt.

1 gillning

Det var på den tiden man var missnöjd med Hassinens debutsäsong. Han gjorde ju “bara” 31 poäng på 44 matcher.

Och Timo Vertala som endast mäktade med 12 poäng under sitt första och enda år. Det var klart som korvspad att han skulle skeppas.

Klipp till idag och man kan konstatera att det faktiskt var bättre förr…

2 gillningar

Hassinen, ja. Som blev Passinen då målskyttet hackade mer än förväntat… :slight_smile:

2 gillningar

Antti Törmänen blev väl en liten favorit vill jag minnas.
Medan Jarkko Varvio totalt floppade.

Vilken var den senaste “bra” finska värvningen vi gjorde om vi bortser från Borgström? Huhtala, på allsvensk nivå, är den jag har i närminnet? Sen… Lehtonen? Eller har jag tappat någon.

Finnar och HV känns generellt som ett ovinnande koncept nu för tiden. Men det är klart. HV har ju också fokat väldigt mycket på Liiga de senaste åren. Och där vet vi ju att kvaliteten är sämre. Däremot om man plockar finnar som redan testat på utlandet, AHL/NHL/NLA osv. Ja, då är det en annan femma.

2 gillningar

Om man bara går på absolut kvalitet så är Lehtonen den senaste.

Sen kan man väl hävda att både Kaski och Ortio är bra värvningar utifrån det läget och platsen i näringskedjan HV befann sig i när de värvades.

1 gillning

Den enda jag kommer på är Kaski, men där råder det ju såklart delade meningar. Apropå finnar i HV, minns någon Max Värn :stuck_out_tongue_winking_eye:? Juuso Ikonen blev ju ingen hit eller för övrigt.

1 gillning

Skämmes. Ni missar ju Jesse ”the tank” Joensuu!!!