Tråden om: Forna HV71-spelare och tränare!

Vad är det med legendariska HV-målvakter och för tidiga bortgångar kan man ju också börja fundera på, även om det här inte är riktigt jämförbart med Liv såklart.

Så ofantligt tråkig nyhet. Bosse Ahl var min första idol inom ishockeyn, det var under slutspelet 1995 som 6-åring som jag fick upp ögonen för HV71 tack vare att Bosse Ahl var så jävla grym. Må han vila i frid!

1 gillning

Trist med Bosse Ahl. Han var mångas favorit 1995. Ofattbart och sorgligt att både Liv och Ahl, målvaktspar 2004 båda är borta 20 år senare. Vem hade trott det?
Vila i frid Bosse, antar att du stänger kassen var du än befinner dig numera!

5 gillningar

Vila i frid underbara Bosse :heart:

Jag vill be er vänligen att inte spekulera eller lägga upp diverse inlägg om hörsägen vad som hänt vår gamle idol och guldmålvakt Bosse. Tack för att ni respekterar detta.

14 gillningar

Jag har haft den stora äran att träffa Bosse både genom jobb och privat då jag fixat lite hockeyutrustning som Hv sålt ut. Bosse var alltid genuin och snäll, tog sig tid att tjöta även med en glad motionär och såg till att alla var glada och nöjda. Han var en genomgod person och alltid snäll och glad. En människa som ger energi bara man såg honom. Himlen har fått en fin ängel och nu får han och Stefan ta hand om varandra där uppe.

Vila i frid fina Bosse :heart:

11 gillningar

Bästa Bosse. Vila i frid :heart: så jävla hemskt. Bara 54 år. Ytterligare en legend har lämnat hv alldeles för tidigt :heart:

3 gillningar

Det gör ont på riktigt. Bosse är en äkta HV-hjälte.
Alla tankar till hans nära❤️

5 gillningar

Och nu har han skrivit på för Kölner Haie.

Vem är det? :stuck_out_tongue_winking_eye:

:cry:

Hans Abrahamsson som spelade i HV på 90 talet, är det samma person som finns på Aftonbladet sport.

Är ganska säker på att den frågan varit uppe tidigare på forumet. Om jag minns rätt kom man då fram till att det inte är samma person.

Nope, guldspelaren Hans från 1995 arbetar på Ahlsells i Dalarna.

3 gillningar

Nej det verkar ju vara logiskt att det inte är samma person, i så fall hade det ju varit märkligt om just han skulle tippa HV på plats 14.

Har hört spelarna kritisera avsaknaden av tydlighet i grundspelet i fjor.
Har man kunnat läsa någonstans vad gäller Monténs bild av det hela?

Enligt AP20 själv i TV-intervju så var det ingen av spelarna som tyckte att Monténs spelidé var dålig, utan något i spelargruppen som inte fungerade. Var nog mycket i HV just då som inte fungerade alls oavsett vad Montén gjorde och inte gjorde tänker jag. Men hade helt klart vart kul att få höra hans sida av det hela.

1 gillning

Detta är bara en killgissning, men om det daltas på denna nivån så finns det alltid många som vill satsa, dom vill satsa för sina egna karriärer och de vill satsa för laget för de är vinnarskallar, samtidigt som det finns ett gäng andra som är “nöjda/lata” och bara mest vill chilla runt, tilläts detta så blir det till 100% en schism mellan dessa sidor, Mycket bättre att man som Blomman är tydlig med detta, vi kräver 100% annars får du inte spela, så blir det tydligt och då blir det mindre schismer i truppen med för spelarna har inget val än att satsa. Tror Monten var ALDELES för mesig och kom in i ett Hv som redan var väldigt slappt och hade inte karaktären att styra upp det

3 gillningar

På radio och Aftonbladet nämner dom ett liknade fall i Norge som Bosse i en pågående tv inspelning. Någon som vet vad de var för program som han skulle delta i? Eller är de två helt olika personer de handlar om?

Jag tror att det handlar mycket om filosofi och gruppdynamik att det inte fungerade med Montén. Som jag uppfattat läget så är han väldigt mycket för att lägga ansvar på truppen för hur man ska spela och att man kommer fram till saker gemensamt. Denna filosofi är det i sak inget fel på. Om man kommer fram till en gemensam målbild som alla köper in på och jobbar emot så skapar det ofta initiativförmåga och ansvarsglädje.

Men det funkar inte i alla grupper. En förutsättning för att detta ska fungera är i regel att gruppen delar kulturell bakgrund och värdegrund.

Det är möjligt att det fungerar i en helsvensk juniortrupp, där alla blir boostade av att få ta ansvar och känna sig delaktiga, men i en nyligen sammansatt seniortrupp som består av 3-4 olika nationaliteter, där nästan ingen känner varandra sen tidigare samt där den kulturella bakgrunden och värdegrunden inte är gemensam så kan det få katastrofala följder. Och så blev det tyvärr också.

HV som lag var inte alls redo för ett ”vad tycker ni själva?”-ledarskap. De hade istället förmodligen behövt en stark ledarfigur som hade pekat ut vägen och så hade gruppen fått formas genom resan mot den av chefen fastställda målbilden (för den hade sannolikt inte avvikit så mycket från spelarnas egen att de inte kunnat köpa in på den). Lagkaptenen verkar inte heller ha kunnat axla rollen av den naturliga starka ledaren som hade behövts. Så det blev ju tyvärr den befarade skitstormen, som det var många som förutsåg.

7 gillningar