Ja, den biten har han faktiskt haft många tillfällen att öva på
Varför känns det som jag tror att AB tappat gruppen. Men att man är fast med honom. Det är det som är mantrat. För ingen verkar ju intresserad av att bry sig. Känns mer och mer som att han står ensam kvar. Man slängde in Nyman och en analytiker för att göra något. Visa handlingskraft. Något sådant. Fast fel.
Sen kan man ju fundera på. Anställd som ass, uppflyttad till HC på en handvändning. Det är han som ska göra det. Sen får han förlängt. HV.s fel. Sen laguttagningarna AB:s fel. Men han får fortsätta sitt verk.
Rent krasst jag ser inte att man har någon som helst idé vad man sysslar man. Utan att egentligen titta på det faktiska problemen. Vi har inte haft ett grundspel på x år. Med nöd och näppe har vi klarat oss kvar. Av ren tur.
Ja, det är det enda han är bra på, ordbajsa.
Häpnar ändå lite över att man skrev ett kontrakt med Anton som fortsätter gälla vid degradering. Om utfallet i SHL blir så katastrofalt att föreningen tvingas börja om i HA, varför vill man då ge tränaren fortsatt förtroende?
Det är ju så dumt att klockorna stannar.
Bara i HV…bara i HV.
För att man vill ha kontinuitet. Men jag håller med dig. Åker man ner så ska självklart inte tränaren vara kvar.
Men å andra sidan, vilka alternativ finns? Finns det någon tränare som är beredd att skriva på för HV i dagsläget? Risken är stor att man förstör hela sin karriär. Tyvärr ofta det som händer i HV, oavsett om man är tränare eller spelare.
HV kan ge Anton tjänstledigt efter bortaturnén ett par månader. Han har inga nycklar, ingenting fungerar, ingenting har fungerat och vi närmar oss ett ödeskval som förmodligen placerar oss i HA för ett antal år framåt. Kanske gör vi en Karlskrona och faller rakt igenom om HA blir snäppet jämnare kommande år.
Alla bara står och spelar nya HV-låten ”Tystnad och kontinuitet” på däck och har övergivit styrhytten när båten sakta men säkert sjunker, en bit från land.
Finns ingen insikt och ingen desperation, vare sig hos lag, HC eller ledning.
Avgå!
Det räcker nu.
Vi måste dra den sista livlinan vi kan.
Ytterligare en chansning från HV71 som inte höll.
Som jag skrivit här eller i nån annan tråd. Det handlar inte om VEM som ersätter. Det handlar om att BLI AV med Blomman.
Vi behöver inte ha in nån mästertaktiker som kan korrigera spelet på två blixtsnabba. Vi behöver nån som kan föra in ny energi. Vi behöver en Perra Johnsson-typ. Jag kan tänka mig i stort vem som helst, bara det inte är Blomman.
I JP:s podd är Carl Ljungquist precis som vissa andra inne på att man inte kan sparka en till tränare. ”Nu får HV stå sitt kast”. Ja, jo. Jag förstår logiken. Men om det innebär att vi åker ur SHL med huvudet före, vilket också det råder någon slags konsensus kring, att HV faktiskt åker ur, så är det samtidigt helt ologiskt att INTE göra något.
Har han fått sparken än? Inte?
Då återkommer jag på söndag igen.
Det är verkligen ett så konstigt argument. Låt oss sätta upp två olika kriterier för vilket typ av mål som bör styra ledarskapet i en elitorganisation.
- Vi måste ha ett poängsnitt på över 1.2 efter halva säsongen för att inte riskera åka ut.
- Vi kan inte sparka den åttonde tränaren på x år, för vad ska då folk tro om oss?
Det andra argumentet är ju inte ens ett rimlig sätt att agera inom någon del av livet. Det är ju som att säga, “Nu har jag haft otur med mina partners åtta gånger. Så den nionde får jag inte göra slut med oavsett hur dålig den är”.
Ja precis, vad ska mina vänner tycka om jag gör mig av med den här killen också? Bäst jag behåller honom även om han är dålig för mig, och rent av får mig att må dåligt. Verkligen rimligt.
Om man nu vill undvika att “sparka en tränare till” så kan man använda andra uttryck och medel. Blomman kan få tjänstledigt (och sedan utvärdera läget när kvalet är klart) eller kliva ned som AC eller kliva in som korvförsäljare eller sätta hårdare krav på restaurang Cezar eller bli klackledare eller parkeringsvakt utanför Elmia. En skarp förändring med något som åtminstone har chansen att ge lite energi till kvalet. Det är nästan så jag skulle önska att man gör en hel purge på båset när de kommer hem från bortaturnen. Ut med Blomman, ut med JD ,ut med ?. Ta två J20-tränare som har visat att det laget har ett spelsystem som fungerar - från vilken organisation som helst. Tillbaks med alla juniorer med SHL-kvalitet och purga de som bara åker runt och ler trots horribla misstag och uteblivna prestationer.
Man måste också kunna se verkligheten. Det fungerar inte, det har aldrig fungerat under en hel säsong och det kommer inte att fungera under ett kval. Vi har fullt av spelare som gör misstag som inte ens görs i Hockeyettan.
Förutom att man ska undvika att skriva långa kontrakt på fromma förhoppningar av oerfarna ledare och löften utan bakomliggande fakta förstås då. Det ger också möjlighet till fler avtalade avslut än “sparkningar”.
Men ni ska se att vi tar två pinnar mot Brynäs på ren tur igen - och då är vi “farliga i slutspel”-läget eller “vi går för SM-guld nästa år”-läget som gäller igen. Guldfiskminne ihop med skev verklighetsbild är farliga kombinationer.
Om man anställer en kock på restaurang och maten smakar skit och inga kunder kommer.
Tror ni kocken får vara kvar?
Man anställer en ny kock och maten smakar skit igen. Nä nu anställer vi Jocke för långsiktigt tänk! Maken smakar skit och inga kunder kommer! Jocke ska vara för vi bestämde att vi ska köra på honom. Skitsamma att kunderna är missnöjda men nu kör vi!
Vad är det som är så speciellt med Blomman? Jag menar varför får han fortsatt förtroende jämfört med Montén? Blomman är dessutom avsevärt mycket sämre än just Montén. Är det bara för att han kan snacka? Bra headcoach är han i alla fall inte.
Jag börjar också luta mig mer och mer mot att han måste sina… Tänker att han spelat ut sina kort fel över hela denna säsongen. Han kan inte stå så högt i kurs hos spelarna, men talets gåva har han ju och poäng i det han säger.
Nej Blomqvist och efterträdare har inte världens sämsta jobb. Det som blir problemet lite med att tränare tar jobbet som alla misslyckats med, är att man stärker inte sina aktier i hockeyvärlden precis inom hv71. Bilden av dig som tränare blir oftast mycket lägre på den nivå du varit, bland klubbar i Sverige om det inte är så att man ser mellan fingrarna då.
Tänker lite då han är kvar även kommande säsong. Kan tanken vara att han ska gå som assisterande till någon mycket mer rutinerad i allsvenskan om vi ryker. Är det ens något vi kan tänka oss, för Nyman ryker eller?
Mycket av det vi diskuterat och egen uppfattning är att jag tror att han har sålt in sig. Genom just sitt prat och sätt att ställa krav. Äntligen får vi någon som har just det vi har eftersökt, kravställan. Sen om han har kompetensen nog för att implementera en hållbar hockey, det har vi inte tagit med i vår beräkning. Bara vi får en kravställande person så kommer det andra ge med sig. Kontinuitet.
Nu ska jag va sån igen, men du brukar också skriva nåt i stil med att
“höjden av dumhet är att göra samma sak om och om igen och samtidigt förvänta sig ett annat resultat”. (Du och Albert)
Nu har man, när resultat och även annat gått emot, varit väldigt snabba med att sparka tränare i parti och minut. Har det blivit bättre? Nej. Annat resultat? Nej.
Kanske är det då rätt att inte sparka Blomqvist. Då gör man inte samma sak igen. Sen återstår det väl att se om det i slutändan blir ett annat och bättre redultat.
Själv har jag inte en jäkla aning om vad som är bäst.
Bara för att man gjort fel förut, betyder det inte att man gör rätt nu. Eller ställer rätt frågor. Det är skillnad på:
- Är AB rätt sorts tränare? - kanske
- Är AB rätt sorts tränare för HV71 just nu?
Tänka fritt…och rätt… är ännu bättre.