Tråden om HC Anton Blomqvist

Jag hör och förstår vad du skriver & tror inte Borgström blivit bänkad om matchen stått och vägt idag. Men man måste också markera att vi har ish 2.5 line som vi kan förlita oss på och man måste vara redo att göra det jobbet som krävs.

Men vi tänker väldigt lika i sak; jag har själv ställt frågan till Björn på LinkedIn om Anton verkligen är rätt man att leda laget i ett kval. Hoppas att man kan få ett svar där

Kedjorna är samma, oavsett produktion. Ofta noll produktion.

Spelarna är usla och visar ingen heder. Att de inte bryr sig om HV, SHL osv., är uppenbart. Men att de inte ens visar personlig heder är förvånande. Usla karaktärer? Usla människor? Inte vet jag. Men de visar ingen heder.

Men.

Det här är en del av kontinuiteten. Man har samma tränare, som spelar samma kedjor, som inte visar vilja och heder och ingenting förändras. En del av kontinuiteten. Den kontinuitet som ska ta HV till nya höjder.

Jag skulle verkligen vilja veta hur hockeyidioterna i styrelsen och i fallande ansvarsordning tycker att denna kontinuitet är positiv, hur den ska hålla HV kvar i SHL och hur den ska göra HV till en toppklubb igen.

För ALLT denna kontinuitet leder till är ju det totalt motsatta. Det måste ju även hockeyidioterna i styrelsen se. Eller?

7 gillningar

AP visade dåligt attityd, och blomman bänkade honom. Sen fick han chansen och verkade fått en nytändning idag. (Jag såg inte matchen, men förstod det så). Borgström visar dålig attityd och blir bänkad. Kanske får en nytändning också? Så lär ju iallafall Blomman tänka. Dålig attityd och lojt uppträdande =bänken oavsett vem du är.
Förhoppningsvis är detta loja spel ett tecken på att vissa spelare har förlikat sig med kval, och att de tänder till när kvalet drar igång och det är kniven mot strupen

1 gillning

Blir mycket kritik till AB, givetvis med all rätt, men måste ändå säga att det finns många bra egenskaper hos honom också. Tyvärr kommer de i skymundan för hans brister.

2 gillningar

Härligt med ett sånt här inlägg… Skulle vara härligt o höra vilka bra egenskaper han har. Eftersom mam bara får läsa om allt dåligt?

Anton måste vara ALI dröm! Kontinuitet i kedjorna match efter match.

Men frågan är hur fan ska han lösa målvaktsfrågan till kvalet? Hur arbetar Joel och Anton med det problem som vi bevisligen har. Det håller inte att skylla på försvarsspelet längre då puckarna hittar in trots att det knappt är en halvchans.

Nu måste det in en psykolog och ett nytt tänk på
hur vi ska spela samt ändra om i kedjorna.

Inget absolut inget fungerar!

Det GÅR INTE att bygga vidare med Anton! Riv plåstret, låt oss bli officiellt hånade över ytterligare en sparkning men de här galenskaperna kan inte få fortsätta.

Skulle säga att vi kan ersätta med precis vem som helst och det blir i alla fall inte sämre. Kan bara bli bättre. Vi måste ha ny energi. NU.

Det är vi fans som är klubben! Banderoller och protester i nästa hemmamatch är ett måste!

6 gillningar

Om nu Blomman är kontrakterad som HC, så står det förmodligen att det är som HC i A-laget. Men det kanske inte är specificerat vilket A-laget som gäller. Då kan man ju flytta över honom till damlaget utan att bryta kontraktet, de har ju dessutom spelat färdigt. Detta skulle nog gå hans ära förnär och då säger han upp sig.

2 gillningar

Den 21 januari går HV71 ut med att man förlänger Anton Blomqvists kontakt t o m maj 2028.

Efter det har HV spelat 13 matcher som gett 2 övertidsvinster och en vinst efter ordinarie tid och 10 förluster. 10 jäkla förluster.

Under dessa 13 matcher har denna mästercoach, i princip hela tiden, spelat med exakt samma kedjor. Kedjor som de flesta kan se inte fungerar.

Var det någon som sa att kontinuitet var bra? Jag trodde i min enfald att Blomqvist skulle bli bra, men i stället kommer han att kör oss ner i fördärvet.

För varje dag som går, blir denna kontraktsförlängning mer och mer obegriplig, rent av idiotisk.

15 gillningar

Kan vi skriva under en lista och lämna in? Att byta ut hela gänget till nya valda på kompetens för rollen.

1 gillning

Ja det är efter Blommans förlängningen den totala dekadensen eskalerat.
Kan det verkligen vara en slump?

2 gillningar

HV:s poängsnitt efter 48 omgångar: 1,06
HV:s poängsnitt före Blommans förlängning: 1,26
HV:s poängsnitt efter Blommans förlängning: 0,54

Klart är att luften gick ur laget helt efter den galna förlängningen. Sen vad som är orsaken till detta låter jag vara osagt.

Men oavsett vad så ser det ju inte bra ut, varken för Liljander, Blomman eller HV som förening.

Den som förespråkar kontinuitet och att man ger spelare och ledare förtroende får ju inte direkt vatten på sin kvarn. Tvärtom.

13 gillningar

Får man ha en AI som coach i SHL? Om coachen ändå inte tänker agera mer än i marginalen, och på senaste har uppgivenheten synts även i båset, kan vi väl vara lite pionjärer ?

2 gillningar

Många av spelarna har nog känt att det aldrig riktigt fungerat med ABs spelidé och då blir det lite som en käftsmäll när det förlängs utan bevis bakom. Mer uppförsbacke än hopp plötsligt.

Jag tror att ABs spelidé funkar halvbra i lägre serier när man har spelare som är mer brunkartyp än spelande. Sen saknas det så mycket komponenter för att dels få det komplett på SHL-nivå och dels för att överhuvudtaget få kontinuitet i trygghet och lägstanivå,

Det är lite synd att AB aldrig fick chansen att bygga på sin spelidé utan blir utkastad på djupt vatten (dock med egen fri vilja) utan att ha lärt sig annat än att trampa vatten.

Det som överraskade mig lite i höstas är att AB var en så kass (oerfaren?) coach. Han coachade aktivt bort 6-7 poäng i höstas och nu coachar han bort poäng genom en frapperande uppgiven passivitet (alltså inte lika tydligt fel sak vid fel tid som i höstas utan mer ingenting alls utom att plocka bort de mest kapabla när de är kassa).

Målvaktskaoset är en annan sån sak, dåliga förutsättningar där konstig hantering med stor sannolikhet förvärrat något redan utmanande.

Eftersom jag inte har insyn i exakt vem som gör vad och vem som bestämmer vad i coachstaben så lägger jag ansvaret på HC, vilket är rimligt men kanske inte alltid där man ska hitta förklaringen.

2 gillningar

Vad jag kommer ihåg så var AB tveksam till att bli ass. Han ville bli headcoach direkt men accepterade detta mot löfte att bli headcoach säsongen efter. Lite motvilligt som jag minns det.

När Lindbom sen försvann så var det ingen övertalning som behövdes för att få honom att ta över. Så han har hela tiden velat vara headcoach och troligen tycker han nog att han håller måttet. Så jag tror att han helt saknar självinsikten om sin inkompetens.

Sen genom att säga rätt saker och prata väl gör att en del blir lurade och tror att han är en bra coach. Så när han fick in en ny femma som Abbott fixade och ihop med värvningarna under våren så förstod han att han hade ett bra lag som kunde hota. Målsättningen las väldigt blygsamt, Play In, så att inte förhoppningarna skulle segla iväg.

Jag har väldigt svårt att ta in hur man särbehandlat AB och när jag jämför med Monten som gjorde ett bättre jobb än AB men fick gå tidigt är det en extrem särbehandling. Då har AB dessutom lyckats fridlysa sig själv och fortsatt att få våra bra spelare att framstå som bedrövliga och liknande. Han har gjort dem dåliga tyvärr och jag är säker på att de kommer att vara bättre i andra klubbar om AB lyckas få oss degraderade.

Att vi ens ligger botten fyra i SHL är så bedrövligt och att vår underliggande statistik dessutom är så usel ligger främst på AB. Har inga belägg men om jag utgår ifrån att CA och BL inte är fullständigt komplett inkompetenta så kan jag bara se två orsaker till historiens mest korkade förlängning.

Antingen så har styrelsen lärt sig att kontinuitet är bra oavsett resultat och kompetens och bara bestämt att HV inte sparkar tränare längre, oavsett hur usla de är. Tvingat igenom detta till GM som ett styrelsekrav. Inte alls omöjligt, ALI verkar kapabel till något sådant tyvärr.

Alternativt så var detta en deal i första dealen redan med ad. Tvårskontrakt med andra året som headcoach. Då kan jag se att AB krävde att två år skulle läggas till ex efter nyår om allt funkade så att AB får mer än ett år på sig som headcoach. Någon typ av halvautomatisk förlängning efter en viss period för att få en längre tid som headcoach än en säsong. Kan mycket väl vara någon sådan uppgörelse redan i våras.

1 gillning

Tänk om vi fått alla till att bojkotta matcherna, åtminstone börjat med NBS.

2 gillningar

Ja, tror “tyvärr” fansen kommer stötta laget under kvalet. Gissar att protesterna först kommer en bit in på HA säsongen när vi med AB vid rodret ligger strax ovanför play out…

1 gillning

Att AB kan föra sig i ett samtal, medans Monten gav ett ytterst tveksamt intryck är nog “90%” av vad som gjorde att det blev som det blev. Montens bakgrund utanför lagverksamhet stod nog för resten.

AB har ju ändå rätt bakgrund, givet att man letar efter nästa Hallam.

7 gillningar

Det vore nog det enda som får styrelsen att fundera. Annars business as usual pengarna rullar in. Men tyvärr blir det svårt.

AB är tyvärr mer Haram än Hallam

2 gillningar