Tyvärr är det här ett totalt misslyckat expriment och det är vad vi går in i ett kval med. Anton kommer inte reda ut det här och bryta nu är som att kasta pengarna i sjön brytit skulle man gjort när den ofattbara förlängningen gjordes. Nu kommer nog vän av ordning säga att brynäs bytte innan kvalet när dom slog ut oss men handen på hjärtat så hade dom innan det nån form av linjer och ett spelsystem och det präntar man inte in på ett par träningar
Visst det är för sent för nytt spelsystem men på det mentala planet kan det nog ändå göra stor skillnad om man kört fast med nuvarande tränaren.
Men något sånt rationellt beslut baserat på verkligheten förväntar jag mig definitivt inte från ledarna i la la land.
Monten var bättre än AB. Hade vi haft denna GM / KD / Styrelse vi har nu så hade vi haft Monten på kontrakt till 2030. Ikväll hade vi haft sista omgången i HA och kämpat om en toppsex placering.
Kontinuitet in absurdum. Stå och flina och skylla på otur. Bra jobbat Liljander och Nylin.
Det systemet som ska gälla verkar inte gå att pränta in på försäsong + 49 omgångar och hundratals träningar så jag gissar att det lilla som återstår inte räcker heller.
Kanske tre säsonger i Hockeyettan krävs för att sätta detta magiska spel vi sett noll av i år och AIK såg nästan noll av i flera säsonger.
” Nu står vi här, hur fan gör vi nu
När alla vår lögner är slut
Och det vi håller på med är sjukt”
Jobbar man dygnet runt kanske det är en förklaring till den extrema håglösheten på bänken och isen under matcherna. Jag som trodde HV hade hyfsad ekonomi och inte behövde hyra ut spelarna på nätterna till lagerarbete.
Jag förstår att det är pressat i alla led när prestationen helt uteblir och man märker att man inte alls klarade av att simma på djupa SHL-vatten - och när ingen i kedjan vill ta ansvar för att agera- blir den pressen ännu större och hamnar på fel plats. På en coach som inte har den kunskap och erfarenhet som krävs, men ändå trots stort misslyckande, förväntas reda ut det och leda laget i flera år till.
Men det här med att några jubelidioter drar in Blommans familj i det här är bedrövligt att läsa.
Jag har heller inga problem med att se att Blomman sliter sitt hår och gör vad han kan för att åstadkomma något. Bristen sitter inte i viljan och engagemanget.
Ja vi har kontinuitet i dåligt spel, i att skylla från oss, att värva dåliga coacher och i övrigt tillsätta fel personer på fel plats. men inte i att låta den dåliga coachen få fortsätta, det är ju inte kontinuitet. Men om man annars tänkt fortsätta med kontinuitet i form av att byta till en annan okvalificerad coach så är det ju kanske skit samma. Undantaget att vi hinner drömma ett tag. Nu slipper vi den fasen, som en bipolär sjukdom. Upp och ner. Bättre för oss mentalt. Bara ge upp.
Han styr över spelsystemet, hur vi ska spela hockey. Och spelarna skall adapta det han vill och utföra det på isen. Vad tror du händer när en tränare tappar gruppen av spelare? Resultatet ser du på isen. Hans sätt att spela hockey gör att spelare som Ang,AP,Borgy,luoto för att nämna några, inte får ut någon av sin spetskompetens i 5 mot 5. AP tex är inte brunkar lirare som skall spela hårt över hela banan och jaga puck som tex WIN. ABs filosofi kring hockey är max HA mässig. Och där har han yttersta ansvar över hur laget presterar på isen.
Vad gäller ledningen, så har dem bevisat bara att genom att förlänga hans avtal när hv låg i botten. Med det bottenlösa spelet. Att deras kunskap om hockey inte är där den bör vara för att vara shl mässig.
När ledningen visar tafatthet och en tränare tappar gruppen. Då sprider det sig till spelarna och prestationen blir därefter. AB är inte rätt man för hv och AB är sämre än monten.
Han har smort dig väl med sitt munläder
Media har sagt att det inte är rätt väg att sparka Anton. Då har ledningen kunnat köra på det. Hade däremot mediadrevet varit att Anton inte kan vara kvar så hade de varit tvungna att agera. Men nu har ju hockeykunniga människor sagt att Anton ska vara kvar! Vad gör då icke hockeykunniga då ?
Jo man lyssnar på expertisen!
Du är sämre än nubben sämre än nubbeeeeeeen
Enda bra perioden vi haft var när han inte behövde ta några beslut. Var tvungen att hämta in spelare från HA för att få fullt lag.
Synd att han inte får den frågan. Han är helt väck tyvärr och jag tror att han nu styrs helt av analytikerna och BL.
Han har tappat något han aldrig haft helt och hållet.
Klagar på att skadorna är orsaken till det bedrövliga spelet och katastrofresultaten. Samtidigt så vill han att vi ska hitta tillbaka till den perioden när vi hade som mest spelare borta.
Logik a’la AB.
Vi kan lika gärna dra plåstret nu. Även om en ny tränare inte hinner utveckla spelet så finns det andra faktorer som ledarskap, speltid etc.
HV känns inte som ett tryggt lag med Blomman.
Vi kommer få dras med Blomkvist till det bittra slutet och vi blir åter en HA-klubb, när säsongen är över förutsätter jag att Blomkvist lämnar in sin avskedsansökan alternativt att klubben entledigar honom. Vi kan inte gå igenom ytterligare en säsong med detta s.k spelsystem och floskler efter förluster typ ”jag har inte lyckats förbereda laget tillräckligt, där måste jag bli bättre”.
Tycker att det finns två intressanta citat i artikeln med Blomman:
“Det landar så jäkla mycket ner i att vara redo att spela mentalt som individ och det brukar ofta överföras till gruppen. Någonstans där tycker jag att vi har gått vilse under egentligen hela säsongen.”
“Jag ska försöka pumpa upp mitt lag och se till att vi är förberedda mentalt, fysiskt och taktiskt för att kunna se till att vi spelar i den här ligan nästa säsong också.”
Han har ju genomgående tagit på sig ansvaret för att spelarna inte varit redo och sagt att han måste göra ett bättre jobb med att förbereda dem inför matcherna. Det har han inte alls lyckats med, men inför kvalet tror han helt plötsligt att han kommer lyckas med det. Får inte riktigt ihop detta.
Edit: Sen fattar jag också att han måste säga så inför kvalet. Men om hans analys är att problemet beror på att spelarna inte varit redo så borde han ju nästan avgå självmant eftersom han inte har rätt redskap för att nå fram till gruppen, alternativt att spelarna inte är mottagliga. Då är det ju liksom kört redan innan de börjat spela kvalet.
De kanske ville sänka HV och visste att man skulle gå på den lätta
En japansk haiku-dikt, vad fint!
Ja- Anton har tappat det.
Ja-vi har för dålig trupp
Ja- även jag är tveksam till att Anton och lagey fixar detta.
Ja -allt är skit…
Men…
Nu är det klart, vi spelar kval. Med start nästa vecka. Alldeles oavsett hur nattsvart det ser ut, hur dåligt det är/har varit. Så kommer jag från och med nästa vecka, stötta laget till 110 procent! Vi ska stanna kvar i denna jävla ligan!
Anton är vår tränare och vi har det laget vi har. Nu gör vi och alla inblandade vad vi kan för att vpran älskade förening ska stanna kvar i högsta ligan…
Sen tar vi det därifrån…
Håller helt med här, nu är vi åter i denna j—la sits men nu är det bara att göra allt för att med de mått vi kan stå bakom vem som än står i båset. Man mår riktigt ruttet men nu får man släppa sina ”byt ut Anton tankar” även om jag likt många hade önskat detta tidigare.
Vi har fortfarande ett halmstrå kvar att rädda kvar vårt HV!
Nu spekulerar jag här. Kan det vara så att ABs första kontrakt på 2 år även gällde i HA. När ledningen anade vartåt det barkade ville man skaffa sig utrymme att göra sig av med AB vid degradering. AB gick med på att kontraktet bryts vid degradering med kompensationen att det förlängdes med 2 år.
I wish.
JP ställde frågan till AB när förläningen kommunicerades och enligt AB själv gäller kontraktet även i HA.