Tråden om HC Anton Blomqvist

Hahaha va? Hävdar inget? Tyckte bara de var konstigt att folk helt plötsligt verkade kritiska till AB bara för att nubben såg de som hans värvning.

Och jag skriver att det inte alls är konstigt. Många saknar förtroende för Kent. Många är som jag och tar det ett steg längre: allt sammantaget så är det kent gör skit.

Hävdar du, eller någon, att de kan bedöma AB utan att andra väger in, ja då är det väl bra. Då har ni en egen åsikt i frågan om ABs lämplighet. Jag har ingen egen åsikt, min åsikt beror på vad andra anser. Om kent anser att AB är bra och det var han som fick hit han (vilket jag tvivlar på, då kent verkar ha ett enda mål: att framhäva sig själv) isåfall är jag gravt orolig över valet av AB.

1 gillning

VART har jag påstått att jag ser hockey bättre och vet bättre om AB? Absolut ingenstans.

Att AB är Nubbens värvning är ju sant. Förstår till att det till viss del påverkar AB:s anseende, men finns ju de facto även Kent-värvningar som slagit väl ut även om de är mer lätträknade.

1 gillning

Jo men de jag antydde var att oavsett vem som står bakom värvningen av AB så är de fortfarande samma tränare.

Sen om de är rätt eller fel säger jag inget om.
Förstår att AB’s aktier sjunker när de är nubben som värvat honom. Men återigen fortfarande samma tränare och person.

1 gillning

Inte för att vara sådan, men om inte jag missuppfattar dig nu så talar du ju lite emot dig själv här vilket blir lite förvirrande.

  1. Nubben har extremt lågt förtroende härinne, det kan vi nog alla fastslå.

  2. AB värvas av Nubben.

  3. AB:s förtroendekapital får ett lägre ingångsvärde än om typ vem som helst annan i världen hade värvat AB.

1 gillning

Ja och de håller jag med om de du skriver.

De enda jag syftar på är att oavsett vem som värvar honom så får vi ut samma av honom.

Sen att folk blir mer tveksamma bara för att nubben står bakom den kan jag förstå men samma folk har ju tidigare varit positiva till AB.

Kanske dåligt förklarat av mig. Vi släpper de nu.

3 gillningar

Laleggia var Nubbens värvning, det gör väl knappast Laleggia till en sämre hockeyspelare eller??
Tycker många här lägger åt helsike för stort fokus på Nubben, tycker det är på tiden att stänga igen den dörren nu, låsa och kasta bort nyckeln!

7 gillningar

Säg att du har en kollega som i nio av tio fall alltid tar fel beslut. Vad har du för förväntningar när kollegan ska ta ett nytt beslut? Men, ja du fattar ju. Vilket du själv också påpekar :grinning: ville bara förtydliga.

Sen är det väl så vad gäller AB. Jag vill att Abbott ska få sätta sitt lag, sin tränarstab. Och det är klart att jag därför blir bekymrad när Nubben beskriver AB som “min man”. Om AB verkligen är Nubbens man. Ja, då har jag inte lika stort tålamod med honom, vilket jag inte heller tycker att Abbott ska ha. Ty, han måste ju få sätta det lag och den stab han tror är bäst för HV på sikt.

Vill föra till protokollet att jag fattar om folk vill stänga det mörka Nubben-kapitlet. Men så länge han fortsätter uttala sig om föreningen, så länge hans arv vilar som en blöt filt över HV:s lagbygge de kommande åren. Ja, då blir det svårt, i alla fall för mig att släppa. Som jag skrivit sedan forumets start. Allting går in i varandra, det går inte bara att dra ett streck över allt när säsongen är slut (eller för den delen när spelare eller ledare lämnar). Man börjar aldrig om från noll. I vissa fall börjar man på plus, i andra fall på minus. HV befinner sig stadigt under minus just nu, och det kommer krävas ett hästjobb av Abbott att nå åtminstone plus/minus noll.

4 gillningar

Beror lite på vilket förtroende man har över beslutsfattaren. För det som diskuteras här är ju förhoppningar/förväntningar och inte utfall. Handlar nog om hur källkritiska ögon man utgår ifrån.

1 gillning

Klart nubbens förtroendekapital är lågt men jag var inte emot Montén som tränare för att han var Nubbens val.
För mig var det tydligt att Monty var en katastroftränare. Det blev inte bättre när han i intervjuer sade saker i stil med att han inte trodde på ett eget spelsystem… sen gick det som det gick. Resultatet hade varit samma om Abbot värvat Monty.
AB är oprövad i SHL och det är inte säkert han är världens bästa tränare men hittills har han i mina öron sagt rätt saker. Han kan kanske bli nåt, oavsett vem som värvade honom.

Sen är det klart att om Abbot kommer dragande med nån jag aldrig hört om att jag snarare blir nyfiken än ångestladdad men jag dömer inte ut nån förrän jag bildat egen uppfattning.

Väljer glädjen.

3 gillningar

Jag förstår vad du menar, samtidigt så finns det ett spann för alla tränare, i hur mycket man tror på dem. Jag tror mindre på en tränare som Kent jobbat in. Oavsett vem.

1 gillning

Med den lilla skillnad att Abbott högst sannolikt aldrig värvat Montén.

Med det sagt är det också sannolikt att AB är en bättre HC än Montén.

4 gillningar

Jag fick en känsla av att AB inte enbart var Nubbens val, utan att AD var delaktig i att välja en tränare som har lite mer “hårda nypor”.

Om det är sant att AD var delaktig är ju frågan om det ger oss fans på forumet högre eller lägre hoppfullhet inför ABs kompetens och om han är rätt man för att träna HV

1 gillning

Jag tror som jag skrivit förr. Det är aldrig bra när en förening som befinner sig i en position som HV hamnar i baktakt. I det här fallet att ledare ärver tränare och långa spelarkontrakt som någon annan ligger bakom. Det gör att våra nya ledare aldrig får möjlighet att börja om på noll.

Eftersom det blev som det blev den här säsongen så blev HV till sist tvingade att rekrytera en ny huvudtränare. Det blev AB. Och så här på förhand är det naturligtvis inte optimalt att Abbott inte fått välja själv, på samma sätt som det inte var optimalt att Hult och Davidsson fick AJ i knäet.

Därför, för att inte hamna i baktakt, så är det så extremt viktigt att föreningen jobbar proaktivt och tar nödvändiga beslut långt innan de till sist tvingas till att göra dem. AB-lösningen känns som ett påtvingat sådant (han var ju trots allt först och främst påtänkt som assisterande till Lindbom…).

Jag håller tummar och tår för att AB lyckas och att han och Abbott blir som ler och långhalm. Men med tanke på det som kommunicerats av Nubben de senaste dagarna känns det osäkert. Vi får se, vi får som sagt hålla tummar och tår för att det blir bra. Men jag skulle inte bli förvånad om Abbott kommer göra en tränarrockad ifall det inte faller väl ut med AB. Kanske inte den här säsongen. Men senast till år tre. Och skulle det gå under förväntan och brorsan Cam skulle visa sig vara ledig, ja, då är det ingen högoddsare att vi får se en återförening i HV.

2 gillningar

Vi spelade faktiskt periodvis en bra hockey under Montén. Första perioden mot Frölunda i Scandinavium, 4-0. Två första perioderna mot Färjestad hemma. Problemet var att så fort vi släppte in ett mål så rasade allting. En fullständig mental kollaps jag aldrig sett tidigare i något lag.

3 gillningar

Ska bli spännande att se ifall man tydligt kan se en ändring på spelet i försäsongen och de första matcherna

3 gillningar

En lägesrapport ifrån AB

2 gillningar

Mycket bra intervju. Gillar det jag hör. Gillar Antons framtoning. Lagom balans mellan förväntan och realism. Han beskriver dessutom bättre vad som sker, träningsmässigt, etc, än vad jag är van att höra (vilket har känts mer slentrian/floskel). Nu kanske det är lika slentrian/floskel som alltid, det kan jag inte bedöma, men det låter bättre. Väljer glädjen.

14 gillningar

Bra bra, so far so good. Av det jag utläser så arbetar man aktivt och kontinuerligt med delmål för att på resan väg nå det där målet. Man sätter upp ramar och riktlinjer för vad som gäller och ska gälla alla inblandande kring truppen. Alla ska bidra på sitt sätt. Kommunikation, dialog och ärlighet kommer vara av vikt. Det var längesen jag hörde en HV tränare sätta denna ton. Positivt. Jag väljer också glädjen.

8 gillningar