Tråden om HC Anton Blomqvist

Klassavslutning på intervjun av Anton när han utan ledande fråga från Freijd själv tog upp alla som stöttat honom och som stöttar laget och att alla är med på nystarten.

6 gillningar

Kravställan har diskuterats flitigt de senaste säsongerna, i synnerhet den senaste.

Många är därför överens om att det är bra att vi fått in en huvudtränare som ställer just “krav”.

Jag menar dock att begreppet kravställan kan innebära en massa saker. Och det finns en mängd sätt hur man ställer dem. Därför ska det bli intressant att se hur AB jobbar med detta i realiteten.

När det går dåligt vill många bänka våra ledande spelare. Jag tror inte alls på detta. Särskilt inte när lagbygget är svagt och det inte finns några naturliga val som ersättare.

En tränare måste spela med de bästa spelarna han har till sitt förfogande. Kvalitet ska alltid komma först. Därför hoppas jag att AB:s syn på krav även handlar om kvalitet. För att ta en tröja i årets lag måste du nå en viss kvalitet. Det ska inte räcka med att du är en viss spelartyp, att du kämpar och sliter osv. Du måste i grunden ha den där kvaliteten som höjer oss som lag.

Här tycker jag HV varit alldeles för veka sedan tio år tillbaka. Man har värvat spelare som helt uppenbarligen inte håller måttet för SHL. Man har ändå hedrat deras kontrakt, man har till och med i vissa fall förlängt kontrakten. Det enda det gett HV är att kvaliteten i stort sjunkit successivt.

Så jag hoppas det är slut med att premiera låg kvalitet. Och här kommer AB in i bilden.

Med det sagt. Naturligtvis är inte våra ledande spelare fridlysta. Men deras platser måste och ska vara i de högre toppkedjorna. Sen kan de naturligtvis hamna lägre ner i hierarkin, men detta måste ske organiskt, inte på grund av att en tränare vill statuera exempel (som AJ…). Tedenby är en spelare som fallit ned i hierarkin på ett naturligt sätt (sen kan man diskutera huruvida det tog för lång tid för tränarna att inse detta, men det är en annan diskussion), Tikka en annan.

Jag menar att i en situation som den HV befinner sig i så ska inte AB komma in som en ångvält och köra över de spelare vi kommer vara så beroende av, i alla fall till en början. Skulle det vara så att våra ledande spelare inte klarar av sina roller, ja då är det upp till Abbott att lösa detta. Antingen genom att bryta eller hitta en ersättare. Här tycker jag också HV, framför allt under Hult varit alldeles för svaga och hedrat dyra kontrakt med spelare som inte alls förtjänat sin roll och lön.

10 gillningar

Ja en dos av ödmjukhet skadar aldrig. Tycker också att det är bra. Att han lyfter även oss supportrar.

Jag gillar AB!

5 gillningar

Jag tolkar ditt inlägg som att Herman inte ska få en sekunds istid :stuck_out_tongue_winking_eye: Seriöst så är jag helt med dig, det måste vara slut med div 1 spelare i laget som får spela för att de kämpar, har bra attityd etc. Det är ju för f-n hygienfaktorer att spelare kämpar och har bra attityd.

1 gillning

Haha ja. Herman är en av dem. Tänker även på spelare som Åke Stakkestad och tidigare HV-spelare som Christian Sandbergs :wink:

1 gillning

Jag tolkar era inlägg som att ni tycker att dom bästa spelarna, alltså dom som presterar bäst, är dom som ska spela.

Nej, då tolkar du mig fel. För AP exempelvis kommer även när han presterar sämre alltid prestera bättre än spelare som exempelvis Hansson och Stakke.

2 gillningar

Jag håller med dig.

När jag hör hans intervjuer och vad han vill så känner jag nått lugn inför säsongen. Det blir säkert en krokig väg men jag hoppas verkligen att han lyckas, både för hans och Hvs skull.

När man satt för ett år sen och lyssnade på Monten så hade jag inte denna känslan

6 gillningar

Tycker det är jäkligt hårt att kapa Stakkestad efter en säsong i ett sjukt dysfunktionellt lag, visst killen var inte bra rent av dålig men han är bara 21 år och varit JVM-spelare, ge killen ett år till sen kan vi ta fram motorsågen om det ser lika jävligt ut. Jag vill tro att det finns en mycket större uppsida hos Stakke än hos Hansson och Lindbäck.

1 gillning

Ja, så kanske det är. Nu handlar tråden om AB och jag skrev vad jag önskar att vår nya tränare har för kravställan. Ligger spelare som exempelvis Stakke på samma nivå som ifjol. Då ska han inte vara i närheten av att ta en tröja. Det är att ställa krav, enligt mig.

2 gillningar

Självklart är det så. Vad jag menar är att dom 23 bästa spelarna skall tas ut i matchtruppen.

1 gillning

Håller inte med. Tycker absolut att man kan markera mot en “skicklig” spelare som visar dålig attityd, inte tar hemjobbet eller glider på en skridsko till båset.

1 gillning

Självklart. Vad sänder det annars för signaler till övriga truppen.

Så. Truppen är satt. Kan man anta. Nu är det upp till AB att lösa en plats ovanför kvalstrecket efter 52 omgångar. För det är målet, IMHO.

Är AB kapabel till detta? Jag tror detta. Jag tror till och med att detta mål/trupp är bra för AB. Jag tror att den trupp vi har, med “femton stycken fjärdelinalirare och en joker i AP” är precis rätt trupp, med rätt spelartyper, för att AB skall få en lämplig resa in i SHL.

Hade han värvats in som HC för ett all-star-lag, med sikte på SM-guld, då hade han troligen fått krupp och kört i diket. Nu får han sakteliga värma upp sig och duon AB-CA får en chans att hitta kemi.

Någon som tror annorlunda?

13 gillningar

Tror också att det kan vara en fördel som ny coach i ligan att få ett ”brunkargäng” där fysiken och inställningen premieras kontra ett all-star lag där förväntningarna är att det ska vara snyggt och klapp klapp.
Det jag känner oro för är vad som händer om vi får en riktigt dålig start, säg att spelet hackar, vi gör inte mål och har problem med defensiven. Klarar AB det mentalt? Klarar spelarna det? Klarar CA det?
Får vi däremot en bra start så tror jag att vi kan överraska rejält positivt men då måste alla stjärnor stå rätt!

4 gillningar

Jag tror att målet är minst en Play In plats nästa säsong.

Det är så mycket som är / borde vara bättre än förra säsongen så minst Play In måste vara målet.

Annars har tränartrojkan misslyckats.

Det är enligt mig en rimlig målsättning / krav för nästa säsong.

Utan att lägga press på Anton så säger jag…

”Det här är upp till dig nu. Dags att börja trolla. Lycka till, vi står bakom dig”.

2 gillningar

Jag tror han är och kommer bli bra för Hv.

Träffade förövrigt Dichow ( och Herman Liv ) på gymmet i fredags och han pratade väldigt gott om AB.

4 gillningar

Tränade dom två ihop?? Spännande

1 gillning