Tycker det är rätt märkligt för när man lyssnar på Anton i dom flesta intervjuer så har han svar och lösning på allt. Skulle kunna vara tränare i NHL och personlig coach i 30 år. Men slutprodukten på isen blir verkligen bajs. Mycket snack och liten verkstad men det är ju ingen nyhet. Verkligen på tiden att börja leverera nu.
Men han kan inte leverera, så det är lite taskigt att ställa såna krav. Han har inte verktygslådan. För djupt vatten.
Jag hoppas mest på att han inte ställer till det, då återstår en liten chans.
Varför kan han inte leverera? Börja med att sätta rätt spelare på isen och fel spelare på bänken. Redan där han han kommit halvvägs men inte ens det lyckas han med. I ärlighetens namn så har vi ju alla sett att laget kan spela riktigt bra hockey, tyvärr har vi bara få se detta kanske 1% av säsongen.
Frågan för mig är, han kan värdera smekmånadens vs det övriga. Kan han lösa den ekvationen så är lite vunnet.
Har han verkligen lösningarna? När går han in på detaljer i spelet som behöver förändras?
Tycker mest att han pratat väldigt ytligt om att det är bra eller dåligt. Sen gillar han ju uppenbarligen att prata.
Precis som i Nubbens fall handlar det främst om hur mycket skada Anton ska få åstadkomma.
En elefant i en porslinsbutik, tyvärr valde ledningen att ställa in några extra mingvaser och låsa dörren.
Anton är Modos största x-faktor och konstigheterna han kan tänkas hitta på i ett kval skrämmer mig.
Denna mannen har inte en enda lösning på problemen. Mest en åskådare, hade lika gärna kunnat sitta på läktaren.
Varje dag med Anton är en bortkastad dag i att leda HV71 framåt.
Bara hoppas laget kommer samman inför kvalet och att tex AP bär oss på sina axlar (igen) samtidigt som Dichow växer ut till en jävla fantom.
Det är nu hjältar föds, eller hur man säger. Anton är långt ifrån en hjälte.
Ja, vinner vi kvalet så är känslan att vi gör det TROTS Anton i båset.
Jag har det lite svårt med Anton. Som människa, talare och ledare, bortsett från det taktiska, så verkar han vara hög klass. Tyvärr så är det inte det som är det viktigaste när man är tränare på SHL-nivå utan det är det taktiska, kunna sätta ett spelsystem, matchcoacha etc som är viktigt och där brister det rejält.
När man lyssnar på Anton i intervjuer så kan man i ett svagt ögonblick glömma bort hur verkligheten se ut och faktiskt känna lite hopp och framtidstro. Dock så vaknar man ofta till snabbt ur den psykosen och inser att vi faktiskt var det klart sämsta laget under en 52 matchers lång serie. Man önskar att Anton hade varit lika vass i arbetet vid isen som utanför men tyvärr så känns det inte riktigt som att han är där än. Anton är ung, har framtiden framför sig och kan säkert bli en topptränare men just här och nu så håller det inte riktigt.
Anton hade nog mått bra av att ta ett steg tillbaka och hade i min mening varit helt perfekt som HC för J20. Styra och utveckla unga spelare i säg två säsonger, därefter ta steget upp som assisterande tränare i A-laget för att därefter kanske axla ett större förtroende.
En sak vi egentligen diskuterat väldigt lite gällande Anton är hans unga ålder.
Koller vi åldern på de som är/varit huvudtränare i SHL den här säsongen ser det ut så här:
Blomqvist - HV71 35
Gällstedt - Brynäs 58
Rönnberg - Frölunda 53
Mitell - Färjestad 44
Karlberg/Berglund - Leksand 53, 60
Östman/Karlsson - Linköping 45, 55
Berglund - Luleå 56
Kollar - Malmö 42
Karlin - Modo 45
Hansson - Rögle 57
Ohlsson/Falk/Johnsson - Skellefteå 50, 42, 41
Jokinen - Timrå 46
Jönsson - Växjö 52
Eriksson - Örebro 56
Anton Blomqvist är 14 år yngre än medelåldern och 16 år yngre än medianåldern.
Han är 6-7 år yngre än de näst yngsta huvudtränarna.
Sett till historik skulle jag säga att en tränare, peakar nånstans mellan 40 och 55. Så säg att Blomqvist har 5-10 år till att han faktiskt når sin högstanivå. Har vi råd att vänta?
För jag tror att det här med åldern, tänker nog mest egentligen på livserfarenhet, faktiskt inte är något som ska underskattas. I jämförelse med övriga är Anton knappt torr bakom öronen.
Tror man jämförde Anton med Rönnberg! En hård tränare! Men sen då?
Hallam var 35 när han tog över Lakers. Det gick ju bra för honom.Inte sagt att alla lyckas som kommer upp unga. Likväl finns det gamla rävar som misslyckas också.
Jag tror det är en viktig observation, för djupt vatten i förhållande till förvärvad verktygslåda.
Ålder ökar sannolikheten för användbar erfarenhet och lärdomar men det viktigaste för att utvecklas är en bra mentor. Blomqvist hade Melin men verkade ha svårt att ta till sig saker.
Alla människor har förmågan att lära sig saker men det som skiljer är hur lång tid det tar. Tror inte Blomman kommer att vara så mycket längre fram i sin utveckling om tio eller tjugo år. Är det något som denna säsong visat så är det hans bristande förmåga att lära sig av erfarenheter och göra anpassningar.
Yes. Det var ju tydligt efter intervjun med R Melin👍
Samuelsson?
Det enda scenariot där jag ser det som rimligt att låta AB fortsätta är vid en total utskåpning av MODO, eller om inte annat väldigt övertygande spel i kvalet. Finns ingen röd tråd eller eld i laget nu när det gäller som mest, då är det inget snack. Tråkigt, ville tro på detta. Men otroligt hur det varit omöjligt att skåda en röd tråd, eller spelidé alls under en hel säsong. Grabben ser uppgiven ut efter matcherna och sänder inte signaler utåt heller, frågan är hur det är i gruppen.
Tungt alltså. Sen är jag övertygad om att denna sjukdom är spridd i hela organisationen, och har varit en längre tid. AB är del i det, men långt ifrån ensam. Var börjar man? Högre upp högst troligt.
Det delar vi väl många här inne uppfattningen om, men trenden har med undantag för det osannolika guldet 2017 gått spikrakt ner i över ett decennium, på alla plan. Vilken tränare som helst kan nog stå i det där båset, något virus verkar ändå spridas.
Nu handlar det om en sak, överlev kvalet. Sedan tillbaka till närmsta ritbord, troligen med flertalet nya individer kring det.
Orkar inte mer alltså.
Ja det framgår med all önskad tydlighet att det är precis så det är när man läser intervjun i JP. Det här är för stort för honom och har varit så hela tiden.
Jag kan köpa att laget fick en tuff start med alla skador. Men att det skulle var ursäkten sett över hela säsongen köper jag inte. Anton har haft en hel säsong på att sätta ett grundspel och det har han misslyckats med fullständigt och det är inte skadornas fel. Ska vi se utefter prestationen, vilken tränare som fått ut mest av sitt lag så är Anton i särklass sämst av alla HC som fått chansen att leda ett SHL lag 52 omgångar.
Mm. Nu när man hört Blomman snacka i ett år så får man allt mer bilden av att det är mycket yta, en fin sådan, men rätt lite djup och förståelse för hur man faktiskt ska lösa problemen.
Sen blir jag ledsen att även nu Blomman snöat in sig på att hitta bortförklaringar till varför det går som det går. Påminner obehagligt mycket om tidigare tränare och sportchefer.
I början av säsongen ville Blomman knappt kännas vid skadorna, ännu mindre snacka om dem som en ursäkt till att det såg ut som det gör. Det hedrade honom. Tycker jag.
Nu nämner han, liksom hans chefer, skadorna så fort han får chansen.
Ett bra lagbygge med ett välfungerande spelsystem ska inte stå och falla med att en 19-årig center blir skadad.
Och om nu skadorna var ett problem? Varför var de inte ett problem när vi från och till saknade en hel kedja i november/december under perioden det gick “bra”?