Tråden om HC Anton Blomqvist

Kanske de som listades här kan vara kandidater ?
https://x.com/SimonBrandstrom/status/1897559991571063178/photo/1

Exactamente :+1:t2: Jag menade också utgångspunkt snarare än utfall - underförstått :blush:

Japp, fast problemet här är att den visar utfall och resultat och inte ingångsvärden.

Sjöholm, tikka, tedenby, engsund, brännström, alnefelt, är spelare som inte ska spela i SHL.

Till det kan vi addera Day:s första 15 matcher, och självklart Stakkestad och Lindbäck, som iofs petades när det var möjligt. Även Franssons inledning på serien var helt under isen.

Örebro och Malmö har inte i närheten likamånga katastrof-spelare. Modo har några men mycket bättre målvakt (i serien, inte i kvalet).

Vår spets är bättre än lagen du nämner. Men det kan inte väga upp alla våra ultra-svaga länkar som ger bort mål i parti och minut.

2 gillningar

För att de inte är kapabla eller inte fått ut det de egentligen kan?

2 gillningar

Jo det finns naturligtvis spelare av samma dignitet i de klubbarna jag nämnde, men också skillnader i att de fått mindre istid än våra sämsta spelare, samt att det också finns ”hängslen och livremmar” i spelsystem som täcker upp för bristerna i större utsträckning. Tikka fick stundtals enormt förtroende. Vem ansvarar över att ge speltid? Sjöholm som var detaljer ifrån att gå till SAIK innan deadline. Fråga Luleå om Brännström och Engsund så får vi se om de håller med :blush:

Finns givetvis mycket mer att hämta ur de spelarna du nämner (bortsett från Stakke), men vårt sätt att coacha, leda och få ut max av dessa har ju inte direkt lyckats. Det är Anton ytterst ansvarig för.

10 gillningar

Det får vi aldrig reda på. Men fakta är att de spelare jag nämner presterat katastrofalt uselt på isen för vårt lag. Flera av dem dessutom under flera år, med olika tränare.

Det finns en röd tråd under de senaste 3 åren när allt gått åt h*vete.

• Dåligt målvaktsspel (Första året överpreseterade vår målvakt sista 15 matcherna och då slapp vi kvala. 90,6% totalt sett är ändå inte bländande)
  • Många Icke SHL-mässiga backar (Landen, Strandell, Maalahti, Rasmus Bengtsson, Billins, Glad, Torp för att nämna ännu fler som inte spelat alla 3 år)
  • Sjöholm, Fransson, Tedenby, Lindbäck (Herman Hansson) i laget alla 3 år
  • Tikka, Tedenby, Stakkestad, Brännström de senaste 2 åren

Det kan eventuellt vara så att det finns andra orsaker till kräftgången än att vi råkar ha Blomman i båset i år. Men jag håller med om att nästa år höjs kraven även på ledarteamet, då har de fått vara med och välja bort och välja till betydligt fler spelare.

7 gillningar

Delar din analys!!!

Undrar just hur trovärdigt det skulle bli om Blomman körde en sån här grej då han själv medgivit i en podd att han inte kunde tagga till en vanlig match.

Det här kan vara som du säger. Spelarna saknar kapaciteten.

Men det i sig kan ju samtidigt bero på flera olika anledningar.

Min poäng är att det nog tyvärr inte finns något enkelt svar på denna komplexa situation. Jag tror att det är flera saker som samverkar som lett till det här utfallet. Och jag tror att det inte är över än. Det kommer ta några säsonger till att komma på banan på allvar. Det vi får hoppas på är att man kan få ihop det tillräckligt bra för att slippa fler kval och därigenom göra sig mer intressanta som alternativ för spelare som inte bara vill ha hög lön. Man måste kunna erbjuda mer. Det går man inte kunnat. Det visar ju resultatet.

BL är inne på det i JPs podd. Men den förändringen är inte gjord i en handvändning.

Visst kan det bero på många anledningar. Men att konsekvent skylla allt på Blomman förstår jag bara inte, och vägrar gå med på. Vissa spelare kan helt enkelt funka bättre i andra lag, eller så är det helt andra orsaker som ligger bakom en spelares prestation.

I fallet Brännström så skulle det t.ex. kunna vara att han flyttade hem till Nässjö, blev 2-barnsfar, NHL-tåget kanske har gått. Kan det vara så enkelt att han tappat 10% motivation för hockeyn?
Engsund och Tikka kan ha blivit “fat and happy” med sina jättekontrakt. Sen när det vankas kval och deras kontrakt plötsligt är hotade, DÅ hittar de 10% extra motivation? Även Tedenby blev plötsligt bättre när jättekontraktet var hotat. Märkligt!

Det är som sagt mer komplext än att “blomman får inte ut allt av laget, sparka honom!” tror jag. Min övertygelse är att vårt lag helt enkelt är för dåligt, och har varit under en längre tid (tack vare en viss sportchef som gödslade med långa kontrakt med feta löner på fel spelare).

Sen kan man peka på att vår spets är bättre än Malmö och Örebro. Men har du för många spelare som inte håller SHL-klass, och har stora problem att ens spela 0-0, så innebär det att minst någon av dessa spelare kommer vara på isen ca 50% av matchtiden i HV:s fall. På den tiden hinner man göra rätt mycket skada för matchens utgång. Krydda detta med svajigt målvaktsspel, så blir det för många faktorer som gör det svårt att vinna matcher, hur bra Borgström och några till än är.

8 gillningar

Vem gör detta?

1 gillning

Bara att läsa i den här tråden så hittar du ganska många.

Finns många absurda kommentarer, t.ex. att AIK är i final nu för att Blomman lämnat laget etc.

4 gillningar

FYI: Jag läser i stort sett allt på detta forum. Så att komma och hävda att jag behöver “läsa på”, när bevisbördan ligger på dig, är lite … magstarkt.

Med det sagt, jag missar saker jag med, så därför så går jag inte in och säger: du har fel, utan istället så frågar jag vem som gör det, om det är så att jag missat något.

Nu tycker jag ju inte att jag anklagade dig för att behöva “läsa på”. Men låt oss säga såhär. Min känsla i den här tråden och många andra är att det är övervikt mot att Blomman är en dålig tränare som ska bort från föreningen så fort som möjligt. Din känsla kanske är en annan.

2 gillningar

Du bad mig gå tillbaka i tråden. Hair splitting.

Jag håller med om den känslan. Jag stöttar den känslan, men det betyder inte att alla problem är pga honom. Jag tycker koncensus på detta forum är precis tvärt om: det finns en rad anledningar till varför vi är där vi är. Enbart vilken av bottenplaceringarna som det blev i tabellen, ligger på antons bord. Men att vi skulle hamna i botten, det var inte antons ansvar. Det ansvaret ligger på en rad andra axlar.

1 gillning

Min åsikt i hela den här diskussionen är att Blomman hittills inte bevisat ett smack. Han är förbannat duktig på att tala och göra sig hörd i diverse medier. HV har målat in sig i ett hörn och lagt alla sina ägg i samma korg. Blomman är deras gubbe. Bevisligen måste han vara bra på nånting för så uselt som laget spelade stundtals under säsongen har jag aldrig tidigare skådat. Skulle man nu inleda på ett snarlikt sätt och säg vinna 3/10 första matcherna så kommer det storma ordentligt. Frågan är om man isåfall står emot kastvindarna?

Däremot. Jag hoppas givetvis att Blomman lyckas förvalta detta på ett bättre sätt. Att han lyckas få in en vinnarmentalitet i gruppen och på ett rakt, ärligt och schysst sätt leda gruppen mot ett långsiktigt mål att klättra högre upp bland placeringarna. Resultat är egentligen det enda som spelar roll i den här branschen och där finns det mycket att lära för Anton. Antingen spelar ledningen i HV71 ett jävligt farligt spel när man ger Blomman fria tyglar eller så kommer det till syvende och sist vara ett genidrag.. Time will tell men som sagt, det kommer blåsa ordentligt om vi inleder svagt igen.

Då jag själv förespråkat en högre kravbild och spytt galla över de ofantliga mängderna legosoldater som kommit hit och inte brytt sig ett skit om föreningen så är jag egentligen nöjd över att vi verkar ha fått in en gubbe som ställer just detta. Men samtidigt så finns där en hårfin gräns. Alla är människor och ingen förtjänar att behandlas som skit. Är detta fallet hoppas jag både Anton, spelaren/na och ledning gått igenom detta noggrant efter säsongen. Vi vill inte ha ett skadat klubbmärke pga en mans vilja.

Många verkar redan ha bestämt sig att Blomman är bränd i deras ögon. Jag är nästan där men samtidigt villig att ge det en andra chans men att man redan nu har en krisplan om historian upprepar sig.

11 gillningar

Detta tror jag är otroligt viktigt. Testa, men var beredd på att göra en kurskorrigering ifall det visar sig inte funka. Inte sitta där som en jävla uggla när allt rasar.

4 gillningar

För mig är han bränd men jag har täta segel så börjar vinden komma i ryggen är jag inte sämre än att jag kan segla med och ändra mig.

Nu har vi Anton. Jag tror till syvende och sist att de är viktigt att vi alla bara tar beslutet att backa föreningen här.

Kopplet ska vara kort, besluten ska ligga nära men för nu.. Kör.

11 gillningar

Jag hoppas att Anton och hans nya assistenter ska få oss att utvecklas och ta steg. Även om vi kom toksist hade vi häng på slutspelet väldigt länge. Men det är nog väldigt viktigt vem som blir ass och att man lärt sig något av sina misstag. Jag anser att en chef ska aldrig tappa ansiktet.

I år måste målet vara att ta oss till slutspel.

1 gillning