Antar att det är detta som menas, från Expressens hockeypanel:
Anton Blomqvists lugn och mognad är en annan viktig del i lagets upphämtning den senaste veckan. Jag älskar hur han approachat den tuffa starten, för det hade varit väldigt lätt för honom att gömma sig och skylla på andra, som hans företrädare som i mångt och mycket byggde laget, men icke – Blomqvist har stått där när det stormat och han har släppt fram sina medarbetare vid segrar, som när Johan Davidsson tilläts ta presskonferensen efter matchen mot Färjestad, det som var HV:s bästa match för säsongen. Det var snyggt gjort av Blomqvist för han hade kunnat stå där i rampljuset men lät andra njuta av det istället.
Blir det fortsatt konflikt med AP stödjer jag AP till 100% (eftersom ingen av oss har en aning om vad den isf beror på). En allsvensk tränare som inte har några som helst meriter att falla tillbaka på men som blivit enormt uppskattad för att han, till skillnad från sin föregångare, är skapligt verbal och säger ”rätt” saker. Resultatmässigt är han inte bättre än föregångarna som fick enormt mycket spott och spe.
Eftersom det är fritt fram att spekulera kring AP så tar jag mig rätten att göra det om AB.
Jag tror han försöker odla myten om sig själv som en tuff och hård tränare genom att dels säga lite coola saker i media. Prata om hur hård han är och bänka lagets stora stjärna till förmån för spelare som inget SHL lag med självaktning ens skulle ha på kontrakt.
Så där, gud vad skönt det är att vara fullständigt svart eller vit och bara dra ur sig saker som är långt i från bekräftade som sanning men göra dem till sanning.
Ett klokt och väl balanserat inlägg i “hela havet stormar”!
Svart o vitt, absolut men från sidan är vi alla svarta eller vita i våra ansträngningar att var kloka o smarta!
Alla vet bättre än tränarna (mig själv inbegripen)!
Alla har lösningarna som HV och dess ledning saknar (mig själv inbegripen)!
Det enda som inte är svart eller vitt är FAKTA!
Och det FAKTA vi har att förhålla oss till är att HV är ett bottenlag!
Så luta er tillbaka en stund, öppna spotify eller Youtube.
Sök på Great White och låten “Bitches and other woman bitch”!
Det är skillnad att bänka en spelare (AP) som underpresterar och kan mycket bättre kontra att bänka en spelare (Måns/Stakke) som presterar på en förväntad nivå men helt enkelt är en för dålig hockeyspelare. Den ena petningen (AP) kan resultera i att spelaren steppar upp medan den andra petningen inte höjer individen (Måns/Stakke) alls. Mer än att laget i sig kanske blir bättre men facit är då inte att man ska peta spelaren utan sparka spelaren.
Bänkningen av AP igår påminner om hur Blomman agerade kring Teden i början av säsongen. Teden fick också sitta vid sidan och när han nu kommit tillbaka så har han varit en av våra bästa spelare. Förhoppningsvis så kan AP göra detsamma för vi behöver en AP på topp. Så som han såg ut igår så tycker jag det var helt rätt att markera.
Sen kan ju bänkning handla om att man på isen påverkar resten av gruppen på ett visst sätt, kan ju även vara sådant vi inte ser. Det kan också vara för att tränaren ser att någon inte är sig själv riktigt och kan behöva stå vid sidan om även om den personen själv inte ser det själv direkt, eller inte gillar det, kanske inser spelaren det innerst inne. Kan vara för att man faktiskt känner varandra rätt bra och kan också vara något man pratat om innan, men att när det sker är det alltid lika jobbigt för den som berörs. Vi vet inte hur snacket gått.
Jag var helt upptagen i går kväll och såg matchen i efterhand i natt så har inte hängt med i allt.
Så ursäkta en ev. dum fråga:
Är det helt bekräftat att AB bänkade AP pga prestation? Eller kan det lika gärna röra sig om att AP som vanligt har någon “känning”?
Nej precis. Beslut behöver inte alltid grunda sig enbart på hur det ser ut på isen utan det kan ske saker på träning, i omklädningsrummet etc som senare påverkar ett beslut på isen. Sen är ju allt spekulationer, och inget man ska gå alltför hårt på, men jag tror nog vi kan vara lugna med att Blomman har “kött på benen” när han väljer att ta lite tyngre beslut.
Jag tror inte man ska ta några förhastade slutsatser om varken Antons agerande, eller det efterföljande skriveriet om AP. Att Blomman bänkar AP i sista perioden är ju egentligen inte konstigt alls, då han tidigt sagt att han kommer spela med bästa laget, oavsett vad det står för namn på tröjan. AP var under isen igår, då fick han smaka bänk i tredje, bra så. Sen kan man tycka att det är konstigt att man spelar Stakke och Lindbäck alls då de är 2 blytunga sänken i sin kedja.
Sen tror jag inte att AP suttit å tjurat i bussen medans resten av laget käkade, men media tycker det är smaskiga rubriker.
Matchcoachningen har kostat oss 5-6 poäng redan. “Bottenlagsbeteende” alla de gånger man kunnat gå för det 6 vs 4. Hoppas han lärde sig något idag, att man gör fler mål 6 vs 4 och att sopor inte ska spela när vi ligger i botten. Ingen idé att spara på spelarna när vi har flera på väg tillbaka från skada samt behöver värva en ny kedja. Gå stenhårt på Lenc, Borgström, Reber etc.
Fast vi har väl tagit ut målvakten i minst 6 av 7 förluster? Och 6v4, i slutet av matchen, har vi haft läge enbart i tre matcher och då har man väl tagit ut målvakten varje gång? Skum kommentar av dig.