anton är ingen matchcoach, han försökte ju tillochmed lägga över de till Stillman i början av förra säsongen för att fokusera på mer försvaret. Han var inte bekväm i allsvenskan med matchcoaching han är knappast bekväm med de i SHL
Om det är så att han inte är bekväm med matchcoachning får vi hoppas han lär sig. Han är ju som vi alla vet ny i ligan så att det inte är perfekt a’la Rönnberg kan man förstå lite. Men visst det är ju en svaghet att han är orutinerad och det visste vi innan. Förhoppningen är väl att passionen och kravställan skulle väga upp samt att man ser han som en man för framtiden.
Jag har hursomhelst svårt att bedöma honom när det är nubbens lag han har att jobba med.
Va fan vad det gnälls hur står han sig mot monten ?? Jämför så isf ?? jag tror mer på blomqvist än vad jag tror på monten ! Nubbens lag tyvärr
Monten hade 10 poäng efter 9 matcher. Mötte också just rögle samma dag som idag 12 oktober och vann med 4-0. Så då var det ju bättre än i år.
Sen efter det tre raka förluster med 20 insläppta mål på tre matcher och det var tack och adjö. Sen fortsatte vi att spela precis lika dåligt i princip. Vad kan man dra för slutsatser?
Jag jämförde inte poäng så här på kvälskvisten men jag TROR mer på Blomqvist ! och i kväll väljer jag glädje
Han har ju till stora delar nubbens laguppsätning att jobba med ! jag tror (hoppas) mer mer på att Abbot och Blomqvist löser så att vi håller oss kvar !
Vilken Anton menar du?
Lägg ner nu Esa, det är bara löjligt att se dina kommentarer.
På riktigt? I Saik hade ju jag kunnat coacha, hela deras spel genomsyrar hela föreningen? Det måste ändå vara det enklaste coachjobbet i hela shl för att lyckas?
Deras trio hade garanterat inte lyckats nämnvärt bättre? Vad grundar du detta på?
Det svåraste jobbet i hela Shl måste väl ändå vara att coacha HV? Med hästlängder? Jag säger bara en sak, ta små steg. Och ta ett litet till. Sen ett till. Vi ska fan inte upprepa föregående säsongers felsteg med nubben i spetsen
På riktigt?
Att tro att det är så enkelt att coacha Skellefteå är otroligt naivt.
Tror du att Skellefteå ens varit i närheten av ett SM Guld om de haft vår coachtrio?
Jag är helt säker på att att om vi byter coacher och behåller spelatrupp att vi under nästa säsong ligger nära varandra i tabellen.
Du får gärna tycka att vi har en bra coachtrio, jag gör det absolut inte. Vi tycker olika.
Varför är Falk i Skellefteå och Davidsson i HV? Tror du Forsell vill byta? Tror du Forsell vill ha in Blomman som HC?
Kolla vilja coacher vi haft sen Janne Karlsson… Vad gör dessa idag? Framgångar efter HV? Rahm OK fast som ass.
Sportchefer samma skit.
Där har vi huvudproblemet. De som utsett sportchefer och coacher har haft ett dåligt dussin år.
En reflektion efter senaste 3 matcherna (räknar inte FBK)
Jag tror såhär. Att AB måste få bukt med inställningen i matcherna, jag tror säkerligen att han gör allt han kan i sin makt, så även spelarna. Men det rimmar inte i vad vi upplever i paritet med kravställningen och dagliga verksamheten som blivit bättre.
Som jag skrev i matchtråden igår, motståndarna behöver ju inte vara speciellt bra när HV är dåliga. Och när HV är dåliga så hopar sig problemen. Vilket tyvärr händer det alldeles för ofta. Det är som förgjort. Men det kommer ju b.la. av att man inte gör det grundliga jobbet, sätter detaljspelet osv.
Hade man bara arbetat med “normal” inställning i mycket ja då lyser inte brister igenom och allt som grinar emot. Det uppstår liksom inte då. Normal inställning, finns ju inget belägg för det men jag benämner det som att jag tycker mig se en skillnad på hur många lag bara är där och gör jobbet. HV tittar ibland bara på.
Ex Rögles 3-1 mål igår är så talande för HV genom åren. Man duttar vid offensiv blå, här får inte forwards chansen att ta ner pucken i anfallszon, Rögle vinner pucken, den blir något vägspel/studs (minns ej) HVs forwards hamnar på mellis, första backen vet inte om han ska kliva ett falla. Rögle åker bara rakt fram och trycker dit den.
HV hade chansen att plocka den lösa pucken men glider mest lagom långsamt efter pucken eller ser lite paralyserade ut.
Det känns som att AB är utlämnad till den så kallade förbannelsen som sägs vila över HV, det kan han inte styra. Jag vet faktiskt inte hur detta ska gå om man inte får bot på ovan.
Det som jag ser kan bryta den så kallade förbannelsen är:
- Att man faktiskt skulle ta en oväntad tabellplacering, få lite råg i ryggen och kunna vända saker till sin fördel istället. Sen vet vi ju alla där är vi inte, och dit når vi inte heller som det ser ut idag.
- För att de ska ske så måste man förstärka truppen, här behöver man ha fin känsla, ta beslut utan att det skriver panik. Det är en svår balansgång.
- Och det är ju bara att hoppas att eventuella förstärkningar kommer in med en positiv attityd och inställning som smittar av sig.
Min poäng är som ni kanske förstår, det är inte enkom truppen som är mitt största orosmoment. Det har även svängt över till inställningen i matcherna.
Viktigt att ta med sig, det finns bra frekvenser också i matcherna, hur man ex började mot Örebro, gör 2 kassar mot Malmö och hämtar in mot Rögle igår. Och det är väl just de svängningarna som är så talande för ett bottenlag. Men man måste få bort det här att inte inte göra jobbet.
Japp, men dålig inställning behöver inte betyda att man inte vill göra sitt bästa. Det kan också va att man inte tror på sig själv och sina lagkompisar så man börjar överkompenserar med att jaga puck och spela en och en istället för som ett lag.
Den bästa inställningen får man när man har lite kaxighet och en tro på sig själv och sitt lag. Självförtroende med andra ord. Eller lagförtroende om man får hitta på ett nytt ord.
Ja det är mycket som väger in och det låser sig lätt. Det är en komplex situation. Och det kan vara svårt att lätta upp.
CROHB: Ditt svar täcker nog det mesta. Med BRA ass Coacher hade det säkert sett bättre ut men frågan är om AB är rätt HC?
Frågan är… Vem är rätt HC?
Jag tror såhär istället. Får AB bättre trupp att jobba med, så är han helt rätt man.
Men är bara en känsla jag har.
Målgaranti vid 6 mot 4 eftersom du säger att coachningen kostat oss 5-6 poäng?
Nej utifrån tiden så hade 1.5-3 poäng varit rimligt de andra poängen baserar jag på mängden istid Stakkestad och co fått tidigt vilket sänkt laget + vårt bisarra pk.
Om du läser mitt nyare inlägg så kan du se mer exakta siffror, vill man göra jobbet kan de dock justeras en del för om man t ex spelar 1:30 6 vs 4 och sedan plockar in målvakten.
Här är en gammal men bra artikel: Should teams pull their goalie on the power play? | Hockey Graphs
Tycker AB gjort väldigt mycket bra men efter en förlust är man alltid hårdare, skadorna spelar så klart också in men om han gått hårdare på tre kedjor och varit mer logisk mot slutet av matcherna hade vi haft fler poäng.
Han begår ett vanligt och återkommande tankefel när det gäller förlustaversion. 50% chans att vinna 400:- har samma värde som 100% chans för 200:- men många “väljer” det säkra och har svårt att ta in att värdet för dessa faktiskt är detsamma.
När det gäller 6-4 i uddamålsläge så blir kalkylen mer fördelaktig eftersom insläppt mål är status quo poängmässigt men mål framåt är värt 1.5 poäng. Per fem spelade minuter släpper du in 0.7 mål och gör 1 så över tid blir det många inspelade poäng om man är konsekvent. Tror det som hindrar tränare är tanken att man kan skjuta mot mål utan icing men då underskattar man hur effektivt 6 vs 4 är.
Mer generellt: AB är verkligen inte i en lätt eller rättvis situation, tycker det finns bra och dåliga saker i hans hockey och ledarskap men han är ju också oerfaren. Nu när det gått mer än 24 timmar efter förlust är jag därför mer förstående.
Jag tror att AB, precis som alla människor, kommer att lyfta i medgång och när han blir stöddigare. Tycker försvarsspelet är imponerande så länge han inte spelar sunk-kedjan.
Dags att lyssna!
Inget att hymla om
Under antons tid i aik var det exakt som nu, laget spelade uselt, anton skällde på presskonferenserna att det måste bli bättre och att de skulle ändra på saker, sedan skedde samma sak igen, och igen och igen. Till slut hade han noll förtroende hos fansen då han uppenbarligen inte kunde få ut särskilt mycket ur namnkunniga lag och upprepade samma floskler hela tiden.
Man torskade skotten och var utspelade men hade sista säsongen målvakter som stod på huvudet om och om igen som tillsammans med ett gäng stjärnforwards kunde vinna matcher åt dem.
Avsaknaden av offensiv spelide har varit ge omgående i flera år och jag fattar inte alls hans höga status, han var faktiskt den ende tränare jag inte ville ha in, noll meriter, noll erfarenhet och enligt mig noll karisma och utstrålning vilket man måste ha för att leda en grupp.
Håller med.
Ofattbart hur många som är positiva fast han inte visat något.
Dock väldigt bra i intervjuer, i alla fall nu i början då vi ännu inte tröttnat.
För mig har han otroligt mycket att bevisa fortfarande.
Helt oskrivet kort. Spelmässigt ett stort frågetecken.