Tråden om HC Anton Blomqvist

Tomas Ros och Hans Abrahamsson på Aftonbladet tippar båda två att Anton blir den coachen i SHL som får sparken först.

Lite märkligt kan jag tycka att de båda, väldigt insatta och duktiga, tror detta.

Känslan är att det är långt bort och att tålamodet kommer att vara väldigt stort. Nu dessutom utan en riktig GM, vem skulle ta det beslutet?

Jag vet inte vad han ska bevisa med den skiten han fått värva från bla Nubben? Samt haft våran “2a” kedja borta hela säsongen typ so far. Han har ju bara massa bredd jobba med, skitspelare som knappt håller i HA. HV har inte en enda ledande center ens. Total misär är vad det är.

3 gillningar

Ros och Abrahamsson är sämre än omogen avokado.

8 gillningar

De två har något emot HV på personligt plan. De har suttit och vräkt ur sig skit hela sommaren utan att ha koll på nånting och hade helt fel om AP. Jag skulle ta allt de säger med en nypa salt.

2 gillningar

Håller jag inte med om.

De har ofta rätt även om vi hoppas att de har fel. Vi vill ju ofta att journalister ska vara positiva om HV och då kanske vi inte vill inse verkligheten.

Sen har ju ingen rätt hela tiden men de är OK tycker jag.

Gällande AP i somras vet vi ju inte riktigt hela sanningen. Vissa saker kanske gällde där och då men sen ändrades efter ex en ursäkt…

Journalister från aftonbladet har större intresse av att jaga klick och släpper därför sensationsartiklar likt den att det skulle vara klart att AP lämnar. Och sedan gagga vidare om det i all evighet trots att de inte har något kött på benen.

Det är skillnad på journalister och journalister.

2 gillningar

Med den centersida vi har så hade ingen coach i SHL lyckats.
Det har varit ett stort problem sedan 2017 där centersidan varit för dålig. Nu har man lagt allt krut bakåt och framåt är problemet fortfarande kvar. Han kan ju inte trolla med knäna.

Nä vi måste lägga pengar på en klasscenter som kan dominera på isen. Ingen grådassig utan en riktig pärla likt Christensen.
Sen en forward som är distinkt och vågar ta avslut. Vi har för många som åker runt och letar bättre läge.
Får vi in det så kan tåget börja tuffa på med Blomman. Får vi inte det så kommer ännu en HC att få gå pga för dåligt material.

Med den centersida vi har hade nog ingen tagit oss till en topp-6 placering men samtidigt så finns det några enkla åtgärder för att ta fler poäng. Ska inte tjata mer om matchcoachningen men vi har också vårt BP som är sämst i serien.

Engsund och Brännström var del av SHL:s tredje bästa boxplay i Luleå (de hade även Tyrväinen och Komarov så klart men både Brännström och Engsund hade mycket tid i bp).
Ingen HV-tränare har spelat Brännström i bp utan han används som någon slags poängspelare gjord av porslin.

Fatta hur det måste kännas för Alsing och Engsund som varit bra i BP tidigare när tränarna skickar ut helan och halvan framför dem i form av Tikka och Tedenby. Måste vara otroligt förnedrande när halva BP består av en komikerduo.

7 gillningar

Fick reda på att kollegans lillebror spelar i AIK och hade Blomman som tränare innan han kom till HV idag på jobbet.

Tydligen ska Blomman vara extremt hård men väldigt ologisk. Jävligt svårt att få fram vad han menar och extremt dålig på att förklara, mycket känslor och temperament men svårt att få fram saker. Säger bra grejjer i intervjuer etc men är väldigt tyst i omklädningsrummet.

Hade ingen aning om detta men låter ju inte superbra även om jag gillar det mesta jag sett av Blomman so far.

2 gillningar

Vi kan väl hursomhelst konstatera att den något överskattade egenskapen “säger rätt saker i intervjuer” köper en del tid bland fansen, men inte hur mycket tid som helst.

1 gillning

Well … det finns ju inga garantier för att det inte kan vara den random spelaren i ett hockeylag som har svårt att förstå instruktioner. Det verkar ju till exempel vara gott om spelare i HV som verkar ha lite knepigt att hantera ganska simpla koncept.

6 gillningar

Tydligen många fler i AIK som tyckte samma sak, men kan ju vara lögn också. Säger bara det jag fick reda på, verkar vara en väldigt trovärdig källa =)

1 gillning

Det var ju inte så att AIK grät floder när Anton lämnade.

Har också hört liknande saker. Väldigt blandade synpunkter och ingen man kommer att sakna jättemycket.

Som sagt, jag har varit väldigt förvånad över det positiva mottagandet Anton fått i HV.

Jämför med mottagandet Monten fick.

Intervjuer tydligen väldigt viktig faktor hur man ser på coacher.

Nej. Det behöver inte vara lögn. De upplever det de upplever. Det jag menar är att det finns en mängd gruppdynamiska anledningar till att tränare upplevs som otydliga fast de inte nödvändigtvis inte är otydlig.

1 gillning

Skulle också vilja addera, vissa människor har svårare att uttrycka sig och formulera sig konstruktivt, dem har ett sätt som dem upplever når ut. Och det finns mottagare av alla dess sorter. Anton är Anton, likaväl som någon annan människa.

En god väns son hade Anton som tränare tidigare.
Hans omdöme var väl sammanfattningsvis en bra tränare men hans heta temperament gjorde ibland att det blev för mycket i synnerhet i motgång och att han tappade gruppen ibland under tyngre perioder.
Det har gått några år sedan dess.
Anton har säkert utvecklas mycket sen dess.

1 gillning

Skillnaden är att Anton hade en tydlig plan när han kom till HV71. Han visste exakt hur han vill göra allt. Monty kom ju in och var bara en rolig kille som tuggade tuggummi och lufsade runt och gjorde high five med spelarna. Helt annan proffsighet i Anton. Sånt ser i alla fall jag tydligt.

10 gillningar

Jag tror det handlade mycket om att vi har varit desperata över nån som ställer krav och som kan väcka det här gänget. På det sättet passar ABs egenskaper väldigt bra. Ingen kan ju förneka att han är passionerad för sporten ishockey. Jag upplever att han går in i det med hela sin själ och det smittar säkert av sig på spelare med.

Sen är ingen tränare perfekt. I slutändan så är det resultatet som talar. Och hur det blir med det får se helt enkelt men nånting har påbörjats.

2 gillningar

Vad håller han på med?

Kräva ursäkt av domare!

Alla gör ju misstag och löjligt att kräva ursäkter.

Ska man be om ursäkt för missat öppet mål?

1 gillning

Känns som du bara nu är ute efter hitta massa fel på AB. Tycker han gör helt rätt som säger vad han tycker.

6 gillningar