Sätt vilken tränare som helst i HV de senaste 5 åren och de hade misslyckats i SHL med de laget som funnits. Vi har haft tränare som Tommy och Lindbom båda tidigare guldtränare som fått kicken. Alltså spelar det ingen roll om hur framgångsrik man är.
HV behöver kontinuitet och en av de förmågorna som krävs är nytänkande samt en ung ålder. Blomman är ung och nytänkande då han inte hållt på med hockey lika länge som exempelvis tommy och lindbom. Varför ska en tränare vara nytänkande då och ung? Jo. SHL 2024 är inte samma som för 10 år sedan. Spelet är mycket mer defensivt idag och på ett helt annat sätt än förut.
Blomman behlver också ges tid. Han kommer inte blomma ut (haha) direkt utan kommer ju mer tiden går komma in i det bättre och bättre ju mer tiden går. HV älskar att kicka tränare och de funkar ibland temporärt men det ger ingen stabilitet över tid utan man får dippar samt dalar. När behöll HV senast en tränare i mer än 3 år?
Ett annat själ till att blomman är rätt för HV är hans professionalism. Han vet vad han ska säga och när han ska säga det. Han vet vilka samtal man ska ha med spelare och han vet vad han kan ställa för krav.
Det jag tror han kommer utveckla och måste bli bättre på är sin game.coaching. Skicka ut rätt kedjor vid rätt tillfälle och bänka rätt spelare vid rätt tillfälle. Det jag dock gillar med bänkningen av AP som ett exemoel är att han gjorde det i en långsiktig vision och inte på grund av matchen.
Finns mer att säga om varöf rjag tror han är rätt namn för HV men i grund och botten liknar han Roger enligt mig något så kopiöst. Gillar det jag ser.
Bra inlägg. Jag tror att blomman kan bli bra men jag hade önskat att vi skulle hitta en ny assisterande som ersätter JD så tränartrion kan komplettera varandra, och jobba ihop sig under några säsonger. Jag tror Blomman behöver 2 stabila assisterande för att själv kunna utvecklas.
Ett motargument. Vänd på det istället säg att vi hade haft Rönnberg, Hallam eller Olsson och med samma material som Blomman har. Vad är det som säger att dem skulle lyckas?
Fördelen är att dem har en erfarenhet som inte Blomman har.
Men rent krasst det hade varit en enorm utmaning för dem också att få bukt på det här. Kanske hade det sätt annorlunda och en aning bättre ut det vet vi inte.
Poängen är sätt till dem förutsättningarna som finns så kan jag varken hissa eller dissa Blomman. Vi har det vi har varken mer eller mindre. Och efter veckans cirkus så är det ju än mer uppenbart att vi inte attraherar de sexigaste namnen numer.
Sen är Blomman Blomman in sin personlighet, precis som vi. Mer vikt i det tänker jag inte lägga.
Bra diskussion om Blomman med pros and cons.
Jag tycker mig se att många som argumenterar för att han är bra ofta har ungefär följande argument:
han är ung därav ok med konstiga beslut
han har en dålig trupp dvs ingen annan tränare hade gjort det bättre
Han säger bra saker och har hög kravställan
Min poäng är att ovan argument är rätt allmängiltiga och att det inte nödvändigtvis betyder att han är en kanontränare. Det är lite typ som att säga vem skulle göra det bättre? Man kan ju vända på det också, vem skulle göra det sämre? Han har en likvärdig trupp som Monten hade och levererar ett likvärdigt resultat. Var Monten egentligen helt ok då och vi för hårda mot honom?
Varför har Blomman fått en sådan frälsarstatus bland fans? Varför försvaras han så hårt?
När jag lyssnar på poddar med honom hör jag en tränare som är extremt intresserad av det teoretiska med ledarskap och som har en tydlig teoretisk bild av hur han ska utöva det. De bästa ledarna jag har haft har inte varit speciellt teoretiska utan mer haft ledarskapet naturligt. De har blivit ledare för att det är naturligt inte nödvändigtvis för att det är viktigt för dem att kallas chef eller ledare. Svårt att förklara bättre men Blommans pondus och auktoritet känns mer påklistras än naturlig. Om man är tuff, hård och kravställande ska man inte själv behöva påtala det hela tiden utan andra känner det naturligt.
Jag tror för egen del att det största problemet för en ung tränare som AB är att han har mindre pondus i mötet med organisationen.
Hade Rönnberg kommit in i somras och sagt redan efter en vecka att här måste det in tre offensiva pjäser som konkurrerar för topp sex så hade alla lyssnat.
Kanske hade en mer meriterad coach kunnat säga till Borgy redan efter två veckor att : -”Du kan bli seriens bäste vinge men som C är du inte ens nära topp 10”.
Och kanske t.o.m. kunnat säga det på ett sånt sätt att han såg fram mot uppgiften.
Enkelt kan det sammanfattas med: 1. För att vi är extremt trötta på att sparka tränare och längtar efter stabilitet. 2. För att Blomman ger intryck av att ha det vi söker.
Jag tycker absolut att han har ett naturligt ledarskap. Att han kan precisera och utveckla det i tal motsätter inte det.
Personligen tycker jag det är frustrerade att det finns folk som börjar gnälla och ifrågasätta tränaren efter 10 omgångar när det vi behöver mest är stabilitet och jag inte upplever att problemen vi har beror på Anton. Men klart jag kan inte hindra nån att tycka som de tycker. Ni kan mycket väl få rätt i slutändan, det får tiden utvisa.
Jag ställer mig nog bakom dom som ifrågasätter blomman. Det hade nog säkert kunnat bli bra om det hade gjorts som tanken var från början att han skulle komma som ass. Han har under sin tränarkarriär inte gjort några underverk och som läget mycket väl kan bli så ska han med sin bristande rutin försöka ta oss genom ett negativt kval. Byxar han det genom att säga rätt saker till media lr hinner han bli en bra matchcoach på 40 omgångar. Den som lever får se.
Fast det går inte göra underverk om inte underlaget är tillräckligt bra. En bra lärare kan till exempel inte skapa den bästa klassen någonsin om elevunderlaget spretar för mycket. Läraren får då antingen fokusera på att få hela klassen att uppnå godkänt (varpå de främsta eleverna får en extremt tråkig tillvaro) eller att få ut maximal spets (och lämna hälften av klassen bakom).
Ja det har vi ju goda exempel på i form av Sam Hallan, Tomas Mitell, Jörgen Jönsson, Cam Abbott, Martin Filander och Robert Kimby (om vi kollar på HA-nivå). Rent allmänt så är det de yngre coacherna som har dominerat på den svenska scenen. Finns absolut undantag men jag tror inte din “teori” är alltför pricksäker.
Om det är någon som har gett Blomman “frälsarstatus” så är det väl de personerna som kritiserar och förväntar sig mirakel av Blomman. Vad förväntar folk sig ska ske med vår nuvarande trupp? Att vi ska ta SM-guld, vinna Stanley Cup? Tröttsamt.
Mycket duktiga tränare och bra filosofier men klarar dom att lyfta ett sargat lag inför ett negativt kval inte så säker. Sen tror jag du vinglar iväg rätt skapligt vem har pratat sm-guld inte jag iaf jag pratar överlevnad.