Tråden om HC Anton Blomqvist

Viker ner sig ännu en gång. Han coachar som ett rådjur i strålkastarljuset. Livrädd och fastfrusen. Kan vikariatet vara över nu, tack!?!

Med tanke på hur många HV-matcher han påstår sig ha sett undrar man över varför han fortsätter att ge vissa spelare istid.

Får väl behålla jobbet eftersom vi inte har någon GM längre.

5 gillningar

tror ni Anton blir kvar säsongen ut?
Vi hade behövt någon som ruskar runt ordentligt, känns det som.

Jag har svårt att se det faktiskt. Tror han ryker snart om något annat dyker upp. Nästan så man hellre sett JL med stille och X.

1 gillning

Anton må kanske inte vara den bästa coachen i SHL men med det här strykgänget han förfogar över så har jag svårt att se någon annan lyckas heller.

1 gillning

Sen om han tappar spelarna så är det svårt. Oavsett vad man säger och att det upprepar sig kommer det till ett läge där man behöver starta om. En injektion.

Just nu så är det antingen ny tränare eller nytt lag som gäller. Med tanke på hur passiv man beträffande värvningar så tror jag nog att ny HC ligger närmst.

Skulle helst plockat bort Davidsson helst för länge sen .
Han är usel .

Blomman kan få lite tid .

Stillman ? Mer kluven där .

2 gillningar

Rätt fascinerande att man kan tycka truppen är så bra som du säger. Hur kan man tycka det när man sett dom spela?

Hv är det lag i serien som har sämst passningsspel av alla lag i ligan… tyder på hur oskickligt lag man har.

Dessutom säger spelarna själva att man vet vad man ska göra, det finns ett grundspel.

Mem dom är helt enkelt för dåliga för att utföra detta.

2 gillningar

Jag vidhåller att denna truppen är tillräckligt bra för att nå Play In. Visst, en ny center in hade nog behövts kanske men då kan vi sikta mot topp sex t o m.

Ett större problem är vår coachsida som inte kan sätta ett spel. Det finns en mängd exempel där coacher gör en enorm skillnad.

FBK låg illa till, bytte coach och tog SM guld som exempel. Finns fler exemoel.

Jag har verkligen svårt att förstå de som tycker att vi har en bra coachtrio. Jag tror man lurar sig själv om man tror att spelarna är huvudproblemet.

Jag vidhåller att om vi utsett en riktig coachtrio innan säsongen och haft detta laget där målvakterna dessutom varit bättre än väntat att vi legat på Play In.

Tror inget, verkligen inget lag som skulle vilja byta coacher med oss.
Där är grundproblemet enligt mig.

Håller inte med om att Anton är en bra HC i SHL trots hans intervjuer. Det är på isen det gäller. När han dessutom har med sig Davidsson som offensiv ass så är resultatet inte förvånande.

Dichow - Alnefelt
Alsing -Hallquisth
Engsund - Day
Seppelä - Kaski
Nyberg - Fransson
Sjöholm
AP - Kero - Lenc
Luoto - OFM - Borgy
Tedenby - Reber - Isac
OSL - Tikka - Träff
Stakke - Måns - Hugo
WIN - HH

Detta som utgångsläge är banne mej inte dåligt.
Vet att vi som alla andra lag haft skador men samtidigt har vi grymma juniorer och en helt ny spelare i Tedenby!

Gäller bara att få ut max av detta och inte 50%.

3 gillningar

Tror inte Anton är fel person att leda detta i längden - MEN han är ung och ny på denna nivån och att då komma in i en klubb som är total cirkus och få detta materialet att coacha är inte lätt. Lägg därtill an assisterande: Han hade behövt en mentor som kan dra ett rejält lass. Visst han fick med sig Stillman - men att ha Davidsson, också ny på denna nivå, som offensiv coach är ett sänke. Om AB ska klara av detta behöver han någon med mer erfarenhet bredvid sig som kan täcka upp för ABs brister.

2 gillningar

Stillman kanske kan ta en större roll så länge? De kan dela på det.

1 gillning

Det du säger är ju egentligen att han inte är uppgiften mogen. Att skylla på JD för Blommans dåliga ledarskap känns lite märkligt…,

Att gå in in säsong i HVs läge med en rookie på shl nivå som HC kanske inte är helt optimalt .

Anton verkar brinna för detta och hans vilja och enhagemang är det knappast fel på .

Jag förespråkar inte att han får kicken men spelet ser vädligt illa ut .

Total brist på eget spel och har man vunnit skotten mer än ngn enstaka match . Om ens någon ? Man tillbringar alldeles för lite tid i anfallszon . Ingångarna i anfallszon är oftast en en mans show .

När man väl är i anfallszon så känns det mestadels helt ofarligt.

Och man matchar allsvenska spelare alldeles för mkt .
Som är helt uddlösa .

Lindbäck och Stakke ska väl knappast ingå i en shl lineup ? Helt otrolitgt egentligen .

4 gillningar

Ja det är exakt vad jag säger. Men även om man är en etablerad coach så har man assisterande av en anledning: att komplettera huvudtränaren. Antons fokus ligger ju i defensiven och att då dessutom ha en offensiv assisterande med Davidssons brist på tränarkunskaper är långt ifrån optimalt.

2 gillningar

Om Anton är så dålig att han måste ha två ass som styr upp allting som har med vårt spel att göra så kanske han inte är tränarmaterial till att börja med?
Nu har vi ju alla hört Anton i diverse poddar och intervjuer framhäva sin egen förträfflighet så jag har svårt att se att han själv tycker att han behöver hjälp.

3 gillningar

Tor inte AB är problemet, vi har haft typ 5 år i rad när det gått precis lika dåligt med ett liknande lag , och samtidigt provat ett antal olika tränare

poängsnittet hittils ser närmast identiskt ut mot tidigare år.

Tror det är bättre att satsa pengarna på en riktigt bra center

7 gillningar

Håller med här. Vi har liksom redan testat att sparka tränare, har det hjälpt. Njae inte så mycket va. Nu är det dags att plocka fram plånboken som säsongen 13/14?

Ja det är nåt i den stilen som behövs. Rajala, salmela, campoli, christensen.

Vart ska vi få tag i dessa då? Ja inte fan vet jag jag är inte sportchef. Men det måste in. Helst igår.

Kan ju börja med släggan, han kommer själv att höja vårt pp.

6 gillningar

I så fall är det kapitalförstöring att ha assisterande överhuvudtaget om man bara kan anställa en “riktig” tränare. Gissar att Hallam och Rönnberg bara haft två nickedockor stående bredvid sig i båset för syns skull…

Eller så är det så att alla har styrkor och svagheter och att en bra tränare vet sina svagheter och har assisterande som kompletterar deras luckor. För vissa kanske det är det sociala och för andra är det specifika spelmoment eller positioner.

Anton har inte sina styrkor i offensiven och hade således behövt en bra offensiv assisterande och det är tyvärr inte JD.

2 gillningar

Eller så är det så att du har en stark HC som har assisterande som hjälper HC. En svag och dålig HC (Anton?) behöver två ass som täcker upp och sköter ens egna ansvarsområde. Rönnberg och Hallam har säkert kanon ass som kompletterar dem, där nyckelordet är kompletterar. Jag blir än mer orolig om Anton är så dålig på det offensiva spelet att han inte har några idéer eller kan ta något som helst ansvar över det utan lämnar det helt till JD.

1 gillning

Vinnamde lag har ju oftast en drivkraft inom gruppen och i ett sånt gäng behövs ingen utstakad “kravställare” som tränare .

När vi hade Pettan, Davidsson , Liv , Ward, Thörna Jämtin, Ledin ,Åkerman , Sundh osv .
Vafan de var ju inte sällan de blev riktigt hett på tränningarna med riktiga slagsmål . Så många vinnarskallar .
LIil-Kenta var duktig taktiskt och att få ut mycket ur varje individ.

Har svårt att se vad en motavarighet till Blomman hade tillfört ett sådant lagbygge .

Men med en grupp som den vi har nu där man till synes saknar riktiga vinnarskallar så fyller han nog en funktion , sålänge han spelar korten rätt .

Stefan Liv kunde ju för fan bli tjurig på riktigt när han släppte in ngn puck på en träning .

Sånna gubbar har vi inte .

Men vem i vår tränartio är den taktiskt slipade? Stille ?

Känns som man kör fast . Svårt att hitta lösningar och man blir skitnödiga väldigt lätt istället för att se möjligheter.

Ni som ser träningarna med laget säger ju att intensiteten är hög och att man tävlar hårt .
Detta ser nan enbart korta sekvenser i matcherna tycker jag . Ser lojt ut som sagt .

Vafan . Smäll på lite. Visa llte känslor.

Jag blir mörkrädd när jag ser OSL. Åker ju runt gör absolut ingenting . Lyckas inte med ett skit . Visar Noll vilja eller atttyd heller .

Nej . Det är för få som verkligen tilför ngt .

Juniorerna och målvaktssidan samt defensiven gjort det bra men offensiven är ju under all jävla kritik