Detta med matchcoachning är väldigt intressant och i dagens hockey är det en ytterst viktig variabel. En coach med bra skills inom ämnet är närmast ett måste för att ett lag ska kunna prestera på en nivå som ligger i paritet eller kanske till och med över sin förmåga.
Man pratar ofta om Mv-matcher, spetsspelare, rollspelare, men generellt lite väl lite om coachernas roll i det hela när det kommer till att vinna matcher och skapa förutsättningar för sitt lag.
Jag hade inte kritiserat AB om det gjorts ”enkla missar” eller fel som uppstår när man har ett facit. Jag kritiserar honom för att han helt enkelt såhär långt inte har visat sig särskilt bra på just matchcoachning och då jämför jag med andra coacher i SHL eftersom det är dom han tävlar emot.
Dagens coachning handlar om att hitta nycklar och utnyttja dessa till sin fördel gentemot sin motståndare. Nycklar som kan visa sig i vissa skeenden under match, eller genom att variabler förändras. Det kan handla om istid, tryck på särskilda spelare, förändringar av olika slag, ändringar i special teams, tillfälliga aktioner som ska utföras, stoppspel, startspel, olika uppställningar, förändringar i ingångar, TO:s, Powerbreaks, plocka ut mv - You name it.
I lördags bevittnade man ytterligare en förlust och jag hävdar att AB inte gav laget alla nycklar för att vinna, eller åtminstone sno någon pinne. Timrå däremot coachades friskt. En solklar coachförlust. Solklar! Här måste vi kunna kräva mer.
Jag såg också Timråmatchen. Dom coachade definitivt bättre, men det var också vid ledning tyckte jag? Inte bara men enklare då? Timråspelarna gjorde det bra, låste vid sarg, låg på etc, fick tiden att gå.
En sak kan jag garantera är att AB inte har dom spelarna som han behöver för att HV ska spela som han vill. Det man/jag skulle kritisera istället är väl förmågan att få ut mest av det man har och spela därefter.
Den starkaste lagdelen i HV måste vara försvaret? Vad håller oss kvar i matcherna trots torsk? Jo, försvaret i symbios med målvakt? En viktig del som målvakt är väl ändå samspelet med försvaret? Veta var skotten kommer ifrån? Att veta vem som tar vad?
Om vi tar WIN t.ex, tänk 2-3 sådana i laget som verkligen köper sin roll. Jag går inte in på hans specifika kvaliteter. Jag har för dålig koll på den mannen. Men av vad jag fått höra och läst så gör han just det? Istället för 4e kedjan? ‘gå in och spela 0-0, gå in och behåll ledningen’.
Jag känner så här. Jag är mer bekväm nu än föregående säsonger angående negativt kval eller alternativt att kunna hoppa upp över kvalstrecket.
HV får ta ett steg i taget, sätt defensiven, byt ut spelare över tid. Se förbättringar över tid.
Det jag inte vill se är att vi gör som förut! Panga ut massa pengar på kontrakt för att släcka bränder där vi i slutändan står låsta med kontrakt som inte duger. Och då har jag inte nämnt sparkade coacher än.
Vi måste byta inriktning. Ibland när jag läser vissa skribenter får jag känslan av att ni saknar Nubben?
Slut med det nu tycker jag. Ett nytt kapitel.
Jag är enig med många av er angående center sidan, klart att HV ska ha två klasscentrar, innan säsongen startar. Med dessa så hade HV haft x antal poäng till inräknade vid detta läget.
Det har jag yttrat i flera år.
Rekrytera rätt, stressa inte. Sikta mot ett lyft till våren om det är det som krävs! Ett lyft till nästa säsong, men visst, det är små marginaler. Det krävs någon med ‘bollar’ för att dra hem detta. Men detta hamsterhjul är jag så trött på.
Problemet är ju fortsatt, naturligtvis, lagbygget. Men när detta kassa lagbygge väl faktiskt har chans på seger. Då går det inte att ha en HC som coachar bort oss.
Med största sannolikhet kommer vi spela kval. Det vet vi.
Ska vi fortsätta envisas med att spela den här hockeyn och hoppas på att det funkar i ett kval? Eller ska vi försöka sätta ett nytt spelsystem resten av säsongen, och hoppas på att det ger oss en fördel i ett kval?
Jag tror på det sistnämnda och då behöver vi byta ut Blomman. Att han skulle vara så pass prestigelös och acceptera att gå ner som assisterande tror jag inte på.
Kommer ihåg när vi diskuterade att CA kanske kommer ta det där samtalet med AB om saker och ting inte ser bra ut. Nu känns det som en utopi, kan inte se det ske. Vi ska in med en ny SC. Ska denna ha mandat att omplacera AB till ass, eller i annat scenario entlediga honom! Nu säger jag inte att det blir den nyes första och viktiga fokus. Jag ser bara till vilken jäkla skit situation vi sitter i. AB förblir i HV, det är min känsla. Vilket du är inne på först.
Får mig att leka lite med teorin. AB har sätt en mer kravställande vardag. Bra så. Skulle man kunna ha han som ass och ha en mer erfaren HC istället? Skulle man få en större utväxling på spelet av det?
För jag börjar mer och mer se en coach som inte riktigt behärskar match iq. Jag tror vi ser höjden av hans kunnande och avsaknaden utväxling just nu. Det finns inte utrymme att växa in i det självmant alt lära sig av sina misstag
Ja det var lite hårt mot Stillman. Om han ansvarar för backarna har han gjort ett jättejobb. Känns bara omöjligt att få bort AB som huvudtränare när så många har koppling till honom.
ABs agerande under match gör mig ursinnig. Riktigt bitter förlust idag.
Hoppas AB tar sig en funderare och agerar annorlunda framöver.
AB har tappat mitt förtroende. Hans insats i 3e gör att vi tyvärr tappar det. Att ta den time outen signalerar osäkerhet, vilket säkert brynäs kände av och tog tillvara på ( min känsla). Han är inte redo för SHL och jag tror att det bästa är att han kliver åt sidan.
Bara en sån sak som att Stakkestad går före Hugo Pettersson visar på Blommand fingertoppskänsla. Vågar inte ens tänka på vem av alla våra duktiga junisar som hamnar på läktaren när Blommans favorit WIN kommer tillbaka- jag tror det blir Träff.
Edit. Nu pratar Blomman igen om att det inte är i nivå för ligan- han själv är ju uppenbarligen inte i nivå för ligan.
Jag kan verkligen inte förstå, vi har haft samma coachande i flera år. Minns under Lindbom när vi tappade ledning borta mot LHC med ett helt horribelt agerande där vi slutar spela. Var helt uppgiven då, nu är man luttrad. Jag fattar inte…